Fiskenes oppførsel

Jeg har malawi ciklider som er tre fire cm store.har hatt de en ukes tid nå og har fulgt med på de for å lære meg deres oppførsel og da eventuelt kunne tidlig oppdage sykdom osv.Nå har de begynt med noe nytt.De svømmer i full fart langs bunnen for så å snu seg på siden og gni den i sanden.Hvorfor?Er det bare noe fisker gjør eller har de noe på seg som de vil ha av eller hva er det?
Lurer også på hva slags kjønn de litt større maliwiene mine har.Har tatt bilde av de og særlig de "rød zebra" lurer jeg på.De er jo veldig forskjellig og derfor lurer jeg på om det er han og hun.Er det sånn mine små blir når de blir store.Er det sånn jeg kan se forskjell?
Så er d sistemann da som er en stuartgranti.Vil gjerne vite kjønnet så jeg kan skaffe han/hun en make.Har ikka klart å få et ordentlig bilde av den men tar gjerne mot tips om hvordan jeg ser hva som er hva.
Og tilslutt så lurer jeg på: hvordan vet jeg om to fisker er lekspar egentlig?Hva gjør de og hvordan oppfører de seg?
Hei Jannike.
Det er ikke unormalt at fiskene klør seg mot sanden med mindre de gjør det veldig ofte, og det kan være flere grunner til at fiskene klør seg. Parasitter, urent vann og feil vannverdier (f.eks PH) kan være irriterende på gjeller og slimhinner. Pulver som tilsettes vannet også, og luftbobler som oppstår ved større delvannsbytter. Så du får prøve å se om det er et problem, og i tilfelle: Tenke igjennom hva årsaken kan være.

Det er flere måter å se forskjell på hann og hunn. Generelt sagt: Voksne hanner har vanligvis lengre ryggfinne og gattfinne enn hunnene. De slutter gjerne ved midten av halen (kan også være lengre finner). Disse finnene er også spissere enn hunnenes.
Hanner har ofte flere og tydeligere "eggflekker" på gattfinnen enn hunnene. Hannene blir også større og mer fargerik enn hunnene (men underdanige hanner kan "kamuflere" seg som hunn for å unngå bråk).
Jeg vil tro at fisken til høyre på bildet er en hanne.

Hanner bruker mye tid på å grave grop i sanden og forsvare dette "territoriet" mot andre hanner, og de lokker hunner dit samtidig.

De (malawi-ciklider) danner ikke varige par, men leksmodne hunner oppsøker en passelig hanne når tiden er inne. Han står og rister ved sandgropen / hula og viser seg fram, og han bruker gjerne makt for å få henne til stedet sitt.
Nå varierer det veldig fra art til art hvordan de gjør når de leker. Aulonocara stuartgrant kan godt leke på en flat stein i stedet.

Så et "lekspar" betyr ikke at de er et par for livet, men har de lekt en gang så gjør de det antagelig flere ganger senere. Da vet man jo også at det er en fisk av hvert kjønn (f.eks hvis de skal selges).

Håper du ble litt klokere. Dette var jo veldig generelt forklart, og ut ifra
mine evner

PS: Legg gjerne inn info om kar og fisk i profilen din
tusen takk for godt og utfyllende svar.
og for å svare på om de gnir seg hele tiden så nei de gjør ikke d.de styrer og ordner rundt i karet og så plutselig gnir de seg litt også fortsetter de som vanlig igjen.heldigvis
så til d med kjønn.da var d som jeg trodde med de orange at den fineste var en hanne.den har jo en haug med eggflekker mens den andre bare har to.men jeg har også tre små av samme type,3-4 cm,og jeg syntes de er prikk like den store hannen.er d for tidlig å se hvilket kjønn de er eller starter alle opp med å likne på far?

jeg har også tre blå ahili ungfisk og tre baenchi og to golden på samme str.ca 3 cm.når vil jeg kunne kjønnsbestemme disse?har de noen kjennetegn bortsett fra fargen?for jeg synes jeg kan så vidt se et lite blåskjær i den ene ahilien nemlig.kanskje innbildning?hehe

tusen takk på forhånd med all hjelp.jeg er dessverre vitebegjerlig(på en god måte) og vil vite alt om d jeg henger meg oppi.så nå har d kommet til fisker
Jannike Oterholt
jeg har også tre små av samme type,3-4 cm,og jeg syntes de er prikk like den store hannen.er d for tidlig å se hvilket kjønn de er eller starter alle opp med å likne på far?


Har ikke hatt rød zebra selv, så jeg er usikker på dem. Når det gjelder malawi-ciklider generelt så er de ofte små kopier av mora i begynnelsen. Etter noen måneder så vil hannene "farge ut" som det heter. Dvs at de kan skifte farge fra f.eks orange til blå. Artig å følge med på.

Jannike Oterholt
jeg har også tre blå ahili ungfisk og tre baenchi og to golden på samme str.ca 3 cm.når vil jeg kunne kjønnsbestemme disse?har de noen kjennetegn bortsett fra fargen?for jeg synes jeg kan så vidt se et lite blåskjær i den ene ahilien nemlig.kanskje innbildning?


Mener du Blå ahli? I tilfelle kan et blåskjær bety at det er en hanne, men ingen garanti for det. Blå ahli og Aulonocara bruker lenger tid før du kan se hvilket kjønn de har. Noen kan gå et par år før de farger ut. Du får gi dem litt tid


Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap