Mysterium, massedød og sykdom, hva er utslaget?

Litt usikker på om denne tilhører sykdom eller vannverdier, men siden det tok en rimelig dramatisk vending så tipper jeg på vannverdiene, eller annen mystisk årsak.

Bakgrunnshistorie:
Jeg oppdaget for tre uker siden at jeg hadde fått innvolsom i min 120 liter. Jeg hiver meg rundt å bestiller et "totally deworm and debug" kit fra rocky mountain discus, som inneholder prazipro, dewormer bits og pulver, samt metronidazole pulver og bits.

I begynnelsen doserer jeg normal, dag 1, 3 og 5 og har hyppige små vannbytter som anngitt på pakken.

Mandagen begynner alle fiskene å vise verre symptomer på invollsorm, og det kommer callamarus (husker ikke nøyaktig hva de heter, men dere vet hva jeg mener) ut av analåpningen på samtlige fisk i karet bortsett fra en kampfiskpike. I tillegg har ser jeg tydelige ormer komme ut av gjellene på alle coryene..

da begynner jeg å dosere litt opp på dewormer bits og pulver og opprettholder vanlig dosering på resten.

igår tok jeg en renoveringsdag på stakkars fiskene og bytter mye vann (ca 50%) jeg tilsetter ingen medisiner bortsett fra normal dose prazipro og gir fiskene dewormer bits til middag.

Idag kommer jeg hjem fra jobb og oppdager at alle fiskene i karet har tatt kveld, bortsett fra to bolivianere og en otto.

Jeg hadde jo regnet med at karet var dødkjørt når parasittene tok så overhand uten at medisine hjalp, men en sånn kritisk massedød var ovveraskende (for å si det mildt)

Jeg har sjekket vannverdiene og alt ligger på normalen, ph 7,5 og nitritt er som forventet null (vannbytte i går og karet har stått stabilt i ett år) alle øvrige vannverdier er der de skal være.

så da er spørsmålet, hva skjedde? vannbyttet gikk som normalt, og sånn bortsett fra at jeg fjernet noe bga og dro ut en rot så var alt som ellers. disse fiskene er vant til vannbytte 2 til 3 ganger i mnd.

tapet hittil er som følger:

2 stk kampfisk
8 stk fullvoksne store ynglende cory swartzy (hulk!! )
1 stk boliviansk sommerfuglciklide
4 stk cory panda
3 stk otto

noen teorier?? Jeg er helt forundret over dette.

Kan jo slenge på litt til.

noen som har formening om det utysket her smitter via planter?

legger nok hele karet tørt en stund nå, å tørker å koker det som tørkes å kokes kan, kaster all sand/grus og litt diverse, men karet er jo et plantekar må skjønne, og har utrolig mye grønnt i seg. det har nå vært et prosjekt å få tak i alle plantene å få de til å gro.. både med co2, belysning å gjødsel og det som verre er.. hadde vært en skam å måtte kaste alt.. men spørs om jeg gidder å ta den risikoen....
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap