Spørmål om malawi...

Må det være flere hunner per han hvis man ikke har lyst på yngel?
Hei.
Det ville nok ikke hjelpe noe. Jeg har 2-3 hanner og 7-8 hunner, men får yngel hele tiden likevel.
Skal du være garantert og ikke få yngel, så må du nok ha bare ett kjønn på fiskene dine.
Det var ikke akkurat det jeg mente... Det er noen som har sakt til meg at jeg bør ha flere hunner per han, ellers dreper hannene vær andre og hunnene blir stresset...
Du er inne på noe. Kommer an på hvilke malawi-arter det er snakk om også, da.

Flere hunner pr hann er for at en hunne ikke skal blir for mye stresset, men stresset blir fordelt på flere individer.
Hanner har gjerne en sandgrop, og har den som utgangspunkt for sitt territorium. Han beskytter den mot andre hanner, samtidig som han prøver å lokke til seg hunner dit.

I naturen går det greit. De som ikke vil kan bare svømme vekk for å unngå bråk, men i akvariet er det vanskelig å unnslippe. Andre hanner kan jages til døde, og det samme gjelder hunner som ikke er leksmoden.

Derfor: For å få et "harmonisk" kar så blir det anbefalt å ha en hanne og minst tre hunner av hver art. Har du stort kar (f.eks 400 liter) kan du ha to hanner og minst seks hunner.

Dette ble ganske generelt, men jeg håper du tok poenget
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap