Urfisk

Dette er en fisk som blir stor, veldig stor Det er vist en fisk som går under beinfisk. Den lever i Mekong Delta Vietnamesisk navn er Hai Tuong, men jeg klarer ikke og finne engelsk navn på den. skulle gjerne fått tak i litt historie om denne?
Urfisk
Jeg tror det er en lungefisk da jeg har sett att fiskere har kommet i land med dem og dem lever like godt. Det sverre spiser vietnameserne dem store eller små selv små tetra er mat
Kan det være en liten arapaima?

Det ER Arapaima Gigas.
Dette er en rødlistet art fra Amazonas. Den er satt ut enkelte steder i Asia, Thailand for oppdrett og sportsfiske.
Dette er en av verdens største ekte ferskvannsfisker.

Dette er ikke en lungefisk, men den puster med svømmeblæren. Den er derfor avhengig av å komme til overflaten for å "puste" innimellom.

Fisken er en beintungefisk som er nært beslektet med Arowana.

Urfisk
Vietnameserne sier det er en fisk som har vært i Mekong siden tidenes morgen. Vet ikke om den er satt ut men den er i utgangspunktet fredet , men det er ikke det samme som at dem ikke spiser den. Men den er virkelig nydelig. ser noen av bilden går overens på begge navnene når jeg goggler. Men det kan nok være samme fisken ja. Men nå har den status i rike hjem sine akvarier her
Urfisk
ser den har samme røde flekkene på halen så det er nok den samme arten ja. takk for svar Tore
Fisken på dine bilder er hvertfall Arapaima Gigas sammen med koi.
Om du går på monsterfishkeepers.com kan du lese om mange som har fått knust akvariene sine og andre som har denne flotte men enorme fisken i fangenskap.

Den er som sagt sør Amerikansk og er satt ut i Asia.

Den selges utrolig nok som akvariefisk og finnes av og til på lister hit til norge også. Men da er det ofte snakk om Asia oppdrett.

I sitt naturlige habitat i Amazonas er denne fisken nå totalfredet.
Om du leter litt på nettet så finner du hele episoden av dette programmet som har gått på Discovery.

Urfisk
Men øynene er ikke like ? på den jeg har tatt bilde av er øynenen så mye større og virker mere bevegelige. Men det er vel bare på grunn av at den lever i Mekong Delta og der tenger den vel store øyne for og se i det grumsete vannet. Den virker også mye stivere i kroppen en den fra amasonas Men ser nå at det må være samme fisken , sæ nå skal jeg belære vietnameserne om at det ikke er en vietnamesisk urfisk men en fisk som er satt ut for lenge siden Tore
arowana.
Arowana. er virkelig populær som de rike chinese sin akvariefisk. opptil flere 1000 usd for 1 fisk Tore
Fisken på dine bilder er en veldig liten en.
Antakelig ikke mer enn ca 1 år, om den har normal vekst.
De forandrer seg en del når de vokser. Så den på bildene dine er helt lik andre arapaima på tilsvarende størrelse. Kan ikke se noen avvik på øyne e.l.

Den som fiskes i programmet er fisket med spesial tilatelse og slippes tilbake igjen.
Kun noen få indianerstammer i Amazonas har lov å fiske Arapaima, og da kun med strenge restriksjoner.

De andre stedene i verden denne fisken finnes, er den satt ut og fiske er vel fritt frem om det ikke finnes noen lokale regler som hindrer det.

Ja, finnes en del Arowana arter og de asiatiske artene som har vært spesiellt avlet på i mange generasjoner for å få spesielle farger begynner jo etterhvert å bli relativt kostbare.
Kan anbefale filmen "The Golden River Amazonica" hvis du vil se denne fisken i sin naturlige biotop. Vi så denne filmen på forrige medlemsmøte i LOAK, og det var svært mye om Arapaima gigas. En utrolig fascinerende fisk, synd at den forsvinner som mat og ikke får vokst til sin fulle størrelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap