Kampfiskjente død. årsak? se også bildet.

Inaktiv bruker
lagde akkurat et innlegg, men så nå at jeg hadde kalrt å lime det inn under feil kategori.

legger ved et bilde av min kampfisk. denne har dødd iløpet av tolv til fjorten timer.

den lå øverst i vannflaten, men ikke opp ned. den er orginal mørk på farge over hele seg, men kan plutselig se en voldsom hevelse i under ansiktet, som er hvit eller blank, fargen som var der orginalt er iallefall borte. det vil si akkurat der som kulen eller hevelsen er.

har byttet fra grus til sand for noen uker siden. har fått to sommerfuglciklider i karet, og en indisk kloreke. har også byttet fra flakfor til aquatic nature pelletsmat.

det må ha skjedd fort, for jeg såg en frisk oppegående kampfiskdame senest i går.

- Hvordan fisk er det?

Kampfiskjente

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?

har hatt den ca et år
den er ca et år og 6 mnd

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)

en stk stor kloreke
to stk sommerfuglciklider
en annen kampfiskjente

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?

ja to stk sommerfuglciklider
en kloreke

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)

juwel 60 liter orgnial pumpe og filterløsning
skyller vatt i akvarievann som jeg har tatt ut når det blir mye tett
og strømmen ut pumpen blir dårlig

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)

nitritt ok
ph ok
kh ok
gh ok

bytter ca 20 liter hver halvannen uke minimum. maks en gang pr uke

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.

har lagt på 22 grader i karet mitt til ciklidene kom, da økte jeg det forsiktig opp til 25 grader. dette de siste tre dager.

svømmer fint smålekent rundt. god apetitt.

takker for svar.

-
jeg hadde en kampfisk i karet til pappa en gang som døde med "ball" mage som var ganske bleik i fargen. veit ikke årsaken men kanskje han fikk i seg forpellet som svulmet opp i magen? kanskje det er stress av bølling fra andre fisk? håper noen som vet hva dette er svarer.
Hvr gammel blir en slik fisk da?
Det hender jo at de dør av alderdom..
et par år har jeg hørt, er ikke sikker på den.
kampfiskene er vel "gammel" allerede i butikken og trur jeg.
jeg har reservert en som er liten hvertfall. vil ha de lengst mulig
Inaktiv bruker
etter den store svulmingen og det hvite feltet ser det ikek ut som en vanlig død av alderdom

Inaktiv bruker

fikk også fem jegersnegler for en uke siden, dem døde etter et døgn, men det kan ha noe med at jeg uvitende bare ploppet dem oppi tanken uten tilvending på tefat med vann.

som sagt kloreken ciklidene og den resterende kampfisken ser bra ut.
Huffda

Ser ut som skjellene står ut, gjør de det?

Da kan det være noe som heter bukvannsott.
Takk for privat mail fra deg solosuper. Må nok beklage å si at jeg ikke vet hva det er som har skjedd. Har ikke hatt kampfisk noen gang tror jeg, må være mange år siden i så fall.

Så om det kan ha noe med endring av for og temperatur å gjøre kan jeg nok desverre ikke svare på. Har du tittet på sykdomsarkivet her på AF om det står noe der?

Min erfaring strekker desverre ikke til her solosuper, desverre

Kom nye apisto egg her i dag. Hehe, bare måtte.... Se bilde
Dette blir ren gjetting; men siden denne kulen ikke var der i går vil jeg tro det er enten en forstoppelse, eller et bakterielt angrep. Dette er vel mer eller mindre vanskelig å få svar på uten at du eventuelt åpner fisken og får sjekket den under mikroskop.

Kampfisk er dessuten kjent for å få kreft, men jeg trur vi kan se bort ifra det her, siden dette kom over natten.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Inaktiv bruker

takk skal du ha for svar i tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap