Kan fisk spise bobler?

ingen spørsmål er for dumme står det
har neontetra og skal ha kampfisk, kan disse spise luftboblene som kommer med pumpa og hvis, kan de dø?
Boblene som kommer ut av luftsteinen som er koblet til luftpumpa di (hvis jeg forstår oppsettet ditt rett) er ikke farlige for fisk.

Men du kan godt lese denne tråden om overmetting av vann for å lære om problemer med bobler etter vannbytte.
det er snakk om helt vanlige luftbobler fra filterpumpa. luft som blir med via nippelen på toppen.
Jeg tror det skal gå bra. Jeg har selv en kampfisk i en 18 liters bolle uten pompe, den trives der og har laget mange bobler til et skumrede. Kampfisk klarer seg jo uten pompe fordi de kan snappe luft fra overflaten. Men jeg har hørt at luftpumpe går helt fint til kampfisk og. De liker jo å svømme i litt strøm.
Plussmedlem
Min Caspian
Jeg tror det skal gå bra. Jeg har selv en kampfisk i en 18 liters bolle uten pompe, den trives der og har laget mange bobler til et skumrede. Kampfisk klarer seg jo uten pompe fordi de kan snappe luft fra overflaten. Men jeg har hørt at luftpumpe går helt fint til kampfisk og. De liker jo å svømme i litt strøm.


Kampfisk trives helt klart best når vannet inneholder nok oksygen til at de slipper å trekke luft fra overflaten hele tiden.
Dette er en overlevelsesmekanisme de har utviklet for bruk under tørketiden (for da blir det ofte ekstremt lite vann i dammene de lever i).
Under regntiden er det mye vann og med god oksygenmetning, og da puster kampfisk vanligvis slik som andre fisk gjør; under vann.
Alle fisk, inkludert kampfisk, bør gå i akvarier som har filterpumpe. Disse bidrar både til å holde vannet med oksygen og samtidig rense det for skitt og avfallskjemikalier.

18 liters boller er ikke å anbefale til kampfisk, selv om butikken har de i bittesmå boller og beholdere. Kampfisk bør ha minimum 60 liters akvarium til rådighet. Og i mptsetning til de triste karene man ser i disse bittesmå bollene, er kampfisk morsomme når de har masse plass å boltre seg på, der de jakter mellom planter o.l.

Til trådstarter så vil jeg si at om fiskene spiser en luftboble, så er dette fullstendig ufarlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap