Oppsett

Hallo.
Jeg skal sette opp mitt første reke å snegle kar. Da trenger jeg noen råd å ideer, som hva slags substans skal jeg bruke mye eller lite planter sterk eller svak strøm i vannet, ph. Tar i mot alle råd med takk. Akvarie jeg skal bruke er 25L.

mvh
jojj

Har en del reker å snegler nå men de går i yngel karet mitt.
jojj
Hallo. Jeg skal sette opp mitt første reke å snegle kar. Da trenger jeg noen råd å ideer, som hva slags substans skal jeg bruke mye eller lite planter sterk eller svak strøm i vannet, ph. Tar i mot alle råd med takk. Akvarie jeg skal bruke er 25L. mvh jojj Har en del reker å snegler nå men de går i yngel karet mitt.

Hallo der ute.
Jeg ser jo så mange reke kar på forumet så det må jo være en som kan hjelpe en stakkars nybegynner å komme i gang....

jojj
Innspill?
Ser du ikke har fått så mye respons på tråden du startet. Jeg er ikke veldig erfaren men kan komme med noen av mine erfaringer.

Lys: Reker er glade i alger, slik at mye lys er å foretrekke. Jeg har selv tre rekekar med forskjellige lysoppsett, og mener å merke stor forskjell på ift lysforholdene.

Filtrering: Min erfaring er at rekene liker god filtrering, men det ikke for mye. Blir det for mye bevegelse i vannet til at de klarer å bevege seg vil de trekke inn til roligere områder. Vedr filter bør du også vurdere å modifisere et innvendig filter slik at yngel ikke blir dratt inn i filteret. Bruker du et utvendig filter kan du sette på et fint blåfilter eller en rekesvamp på inntaket.

Substrat: Har lest flere tråder hvor rekedød kobles opp mot sort sand/grus. Jeg ville derfor unngått å bruke denne dersom denne ikke er spesiallaget til reker. Det finnes flere utgaver av "rekesubstrat". Utvalget er større i utenlandske nettbutikker enn i Norge. Vet at Akvariereker.no annonserte en type tidligere. Vet ikke hva de fører nå.

Substrat som inneholder kalk vil heve PH og kanskje gjøre vannverdiene mindre egnet for biereker som foretrekker bløtere vann enn feks Babaulti.

Et annet forhold du kan ha i bakhodet er at fargen på bunnsubstratet vil fremheve eller tone ned opplevelsen av fargen(e) på rekene. Jeg synes selv at mørk substrat fremhever fargene bedre enn lyst.

Lys Rådasand er uansett et billig og trygt valg. Minuset med denne er jo at den er lys.

Noe planter bør du ha. Reker er glade i mose, slik at det anbefales. Ellers vil mengde planter avhenge av hva du liker selv. Jeg liker selv best godt beplantede kar.

Noen rekearter kan også fremstå forskjellig avhengig av farge på bunnsubstrat og mengde planter. Dette spesielt opp mot Babaulti. Mine Babaulti "Green" viser en fin grønnfarge i et godt beplantet kar, mens med få planter er de oftere brune, røde eller orange.

Vannverdier vil være avhengig av typen reker du skal ha i karet. De fleste arter går fint i PH: 7, men jeg anbefaler deg å søke opp den/de artene du har/skal ha i snegle-og skalldyrbasen i forumet før du går til anskaffelse. Der er det anbefalte vannverdier for de ulike artene.

Lykke til med rekekaret!

!!!!!
Hei.
Tusen hjertelig takk for opplysningen. du har kommet med masse nyttig info.

mvh
jojj
Jeg har et 45 liters rekekar med en blanding av kirsebær og sakurareker.

Bunnsubstratet er finkornet sand.

Av planter har jeg MASSE javamose og en del vasspest.

Har også oppi litt kalkstein og eikeløv.

Av mat gir jeg dem reker fra matbutikken som jeg skyller, og synkepellets for corydas og ancistrus.

Pumpa er ganske sterk, det er en Eheim pumpe for akvarier opp til 160 liter.

Anbefaler at du ikke har noen fisk i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap