Kan jeg få mine guramier til å leke???

hei!
jeg har et par med blåe guramier som jeg prøvde lenge på å få unger med.
finnes det en måte å få det til?
hilsen alexander
Du finner jo mange tips rundt på nettet, når det gjelder selve leken og oppstettet.
Men er de gamle nok? Det tar jo ei stund før de er kjønnsmodne.
Har hunnen (hunnene) rogn? Det er jo ikke noe vits å prøve før du ser at hu er tjukk og god av rogn. Om alt ellers er riktig, skill kjønnene en stund. Da blir de nok glade for å se hverandre igjen.
jeg er sikker på at hua har rogn. men gikk det greit å sette en av de i et 45 liters i en stund?
Jeg tror ikke det er noe vits å skille hann og hunn. Prøv heller å fôre godt med frossenfôr, og pass på at vannstrømmen ikke er for sterk. Det er viktig at vannoverflaten er rolig, slik at hannen kan bygge et skumrede. Hvis du ikke har flyteplanter vil jeg anbefale å sette inn noen, det gir hannen noe å feste skumredet i. Noen mener at man bør senke vannstanden i karet, men jeg har aldri gjort det, og jeg har fått de i lek allikevel.

En annen ting å tenke på ved oppdrett av blå gurami er størrelsen på akvariet, det er viktig å ha stort nok akvarium slik at hunnen har overflod av gjemmesteder. For hannen blir veldig aggressiv etter lek, og vokter redet med livet som innsats om det trengs. Om akvariet er lite (under ca. 200 liter) må hunnen fjernes etter leken (pga. den nevnte hissige hannen), og jeg synes ikke 45 liter er stort nok til at det er en grei "feriebolig" for hunnen din. Så, hvis du ikke har et stort akvarium, eller har et passe stort kar å flytte hunnen til etter leken, synes jeg du bør revurdere ønsket om å trigge til lek.

Om man har plass til å drive med oppdrett på blå guramier er det absolutt å anbefale, for det er et staselig syn å se en flokk pittesmå yngel (ca. 2-300 i tallet) yre rundt under skumredet, med pappa som påpasselig livvakt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap