Discus egg i selskaps akvariet. hjelp??

Har 4 discus der hvor 2 av de har lagt egg på inntaksrøret til filteret mitt.
Jeg kan ikke la de klekke i selskapsakvariet da de kommer til og bli spist opp av andre fisk eller bli sugd inn i pumpa.
har et 90L akvarium stående og klar til å rigges opp, men hvordan annbefaler folk at jeg flytter de eggene over i andre karet uten å verken skade de eller ødelegge for klekkingen til discusene, samt sørge for at discusene fortsetter og oppdra yngelen etter at de har blitt flyttet på? Tenkte å legge de alle i en 10 liters bøtte som jeg holder nede i akvariet for å ungå flytting med håv.

PS: eggene er like orange som en fanta boks og de virker suuper friske å fine.

Bilde kommer.
jeg ville drete i å redde eggene i denne omgange, hvis du har hatt discusene siden de var unge å de nettopp ha blitt kjønnsmodne så vil de nok ikke klare å opdra yngel enda uansett.
discus som ciklider flest trenger litt egglegginger før de klarer å fostre opp yngel.
jeg ville foretparet godt de 14 neste dagene, kjøre inn 90L og gjøre den om til BB med godt filter som ikke tar yngel, altså et "rekevenlig" filter, så vil de nok legge eg igjen i 90Literen =)

om du ikke har noen andre fisker i akvariet kan du fjerne de to som ikke har lagt egg.
å flytte foreldrene går somregel ikke i 9 av 10 tilfeller vil jeg si, for foreldrene "rister det av deg"

elles hvis du virkelig vil klare å få yngel etter discusene anbefaler jeg deg å google litt om oppdrett, samt lese på forumet her om discus oppdrett.


har 10 kardinaltetra, 6 dragefinner, 1 ancistrus, 2 coryer, 2 SAE, 4 muslinger og 3 reker i akvariet med de 4 discusene.

skal ta rådene dine til meg å surfe litt mer rundt på akvaforum.
om det er første gang di har lagt egg, så tror jeg du kan glemme at det blir yngel av dette. Jeg har nettopp vært igjennom det samme med mine discus. Di har lagt egg nå en hel haug md ganger, men aldri kommet lenger enn til yngel. Har nå flyttet di til en 180 liter, hvor di kan øve på egg og yngel helt til di får det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap