Mange spørsmål fra en nybegynner

Hei. Nå er jeg fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre, evt ikke gjøre. Så da spør jeg her.

Litt historie og informasjon om mitt akvarium:
Jeg er nybegynner og har aldri hatt akvarium før. Fikk kjøpt et brukt et med fisk og annet innhold i for ca en måned (slutten av januar). Det er på ca 120 liter. Fikk med utvendig vannpumpe (Fluval 204), og jeg har kun byttet vatt i det, for en uke siden. Jeg har tilført en del planter etter hvert, og også en del fisk.

Jeg har følgende fisk:
-ti neontetra
-fire honninggurami
-ca 13 ancistrus sp oppdrettsvarianten
-tre sverddragere, en hann og to hunner
-tre platy, en hann og to hunner
-en Pterygoplichthys gibbiceps ca 13-14 cm
-ti fantomtetra
-to små yngel som jeg ikke vet hva er

Jeg har nå vært borte i tre dager. Før jeg dro fikk jeg se at den ene hunn-sverddrageren virket litt tufs. Hun pustet hurtig og var veldig rolig av seg. Hun hadde også bloduttredelser (se bilde). Jeg valgte å se om det var noe forbigående, men skjønte da jeg kom hjem at det skulle jeg ikke gjort. Da var hun død og oppspist. Nå har også to platyer og en sverddrager til fått de samme bloduttredelsene, noen av de er også røde ved gjellene. Har lest en artikkel om ulike sykdommer, men finner ikke noe om slike bloduttredelser.

De får kun flakfor to ganger dagen: Prodac color med omega 3-5, vitamin acde, aleo vera.

Temperaturen lå i begynnelsen på 23, men jeg økte den til 25. Ettersom det ble kaldere i været og at lyset ble slått av på natta, sank temperaturen til 23-24 på natta. Da jeg skulle reise bort satte jeg i en varmekolbe til, og ser at temperaturen nå ligger på 25-26.

Vannverdier:
8/2 Ph:6,5 Gh:5 KH:4 NO3:10/15 NO2:mindre enn 0,01 NH4:mindre enn 0,05
16/2 Ph:6,5 Gh: 6 Kh:4 NO3: 20/30 NO2: mindre enn 0,01 NH4: mindre enn 0,05
-byttet 20 liter vann
17/2 Ph: 6,5 Gh: 5 NO3: 10/15
-kjøpte fantomtetraene
20/2 Ph: 6,5 Gh: 5 NO3: 10/15
-byttet 30 liter vann, reiste bort
23/2 Ph:6,5 Gh:5 KH:4 NO3: 20/30 NO2: mindre enn 0,01 NH4: mindre enn 0,05

1. Hvor ofte bør jeg bytte disse hvite små rørene som ligger inni vannpumpa?
2. Er vannverdiene ok?
3. Er det andre verdier jeg burde teste?
4. Nitrat er vel for høy, hva annet enn å bytte vann jevnlig kan jeg gjøre?
5. Bør den være mindre enn 10, eller er 10/15 ok?
6. Er det dumt at temperaturen går ned litt på natters tid, for så å øke på dagtid?
7. Hva kan være galt med fisken som døde og de andre?
8. Hva kan evt. gjøres med det?
9. Hvor mange sugemaller bør jeg ha? Syns jeg har litt for mange.
Det første jeg tenker er at du bør bytte mer vann, og oftere. Ca 30 % (40 l) en gang i uka. Og ikke sett inn mere fisk på en stund, synes det høres ut som om du har en del fisk i 120 literen nå. NO3 bør være lavere (så godt som null) hvis jeg ikke tar helt feil og det oppnår du ved innkjøring og vannbytter. Jeg er litt rusten i akvarieverden, men regner med noen andre kommer og svarer etterhvert også!

For å ta for seg spm dine:
1. Hvor ofte bør jeg bytte disse hvite små rørene som ligger inni vannpumpa?
Jeg bytter de ikke, det er her de gode bakteriene "bor".
2. Er vannverdiene ok? NO3 er for høy
3. Er det andre verdier jeg burde teste? Ser greit ut, synes jeg.
4. Nitrat er vel for høy, hva annet enn å bytte vann jevnlig kan jeg gjøre? Bytte mer vann og oftere
5. Bør den være mindre enn 10, eller er 10/15 ok? Den bør vare lavere, ja.
6. Er det dumt at temperaturen går ned litt på natters tid, for så å øke på dagtid? Hvis svingningen ikke er voldsom, er nok det greit. Det er jo sånn ute i verden også
7. Hva kan være galt med fisken som døde og de andre? Vet ikke helt, men kan helt klart ha sammenhenge med vannverdiene (NO3)
8. Hva kan evt. gjøres med det? Bytte vann
9. Hvor mange sugemaller bør jeg ha? Syns jeg har litt for mange.
Det er nok litt mange, hvor store er de? Jeg ville ha latt de vokse så du ser hvilke kjønn de er. Og så ta vare på en hann og 1-2 hunner kanskje.
Nitrat er i ugangspunktet ikke giftig, men verdier over 25 er ikke bra, så du er godt innenfor. Syns du nitrat blir for høy selv om du bytter ca 30% av vannet hver uke, så kan du redusere foringen noe, og sette inn flere hurtigvoksende planter. Nitrat er plantenæring
Elin, takk for svar. Skal følge ditt råd og bytte mer vann oftere.
Av sugemallene har jeg en hanne som er ca 10 cm, så er det noen på rundt 6-7 cm, noen på 4-5 cm og et par litt mindre.

Sissimor, takk for svar. Kan nok med fordel kjøpe flere planter også ja, det er god plass til det.
Nå skumma jeg litt raskt over her, og bare for å si det som det er: Platy og sverddragere kan krysses og bør vel egentlig holdes avskilt.
Men jeg antar at du har oppdrettsvarianten av begge, og det er vel krysset så mye at det har vel egentlig ikke så mye å si alikavel...
Trym81
Nå skumma jeg litt raskt over her, og bare for å si det som det er: Platy og sverddragere kan krysses og bør vel egentlig holdes avskilt. Men jeg antar at du har oppdrettsvarianten av begge, og det er vel krysset så mye at det har vel egentlig ikke så mye å si alikavel...


Ja, jeg har fått vite i etterkant av kjøpet at de to kan krysses....
Fru Holmen
NO3 bør være lavere (så godt som null) hvis jeg ikke tar helt feil.

Er forsåvidt kjekt med litt NO3, men NO2 - nitritt - skal vi derimot ikke ha så mye av. Her er målet å få det stabilt på 0, altså ingen utslag på dråpetester. Helt 100% kvitt det blir vi nå ikke, da det trengs NO2 for å få NO3.

Ang fiskebestanden din:
-ti neontetra
-fire honninggurami
-ca 13 ancistrus sp oppdrettsvarianten
-tre sverddragere, en hann og to hunner
-tre platy, en hann og to hunner
-en Pterygoplichthys gibbiceps ca 13-14 cm
-ti fantomtetra
-to små yngel som jeg ikke vet hva er

Ettersom jeg forstod overtok du karet, du kan derfor ikke klandres. Men nå er det du som har ansvaret, og jeg kan si først som sist at så mye fisk i en 120 liter vil nok resultere i overbelastning på filteret --> nitritt --> alger.
Du har altfor mange maller i karet ditt. Flere av de er nok hanner, og vil begynne å kreve revir når de blir eldre. Gibbien din blir større, du bør nok legge ut en annonse på den etterhvert.

Tilsammen har du 46 fisk i en 120 liter. Kanskje du kunne redusert det til 20-25, så ville dette vært en bedre mengde belastning for karet ditt?
Blir mindre for deg å gjøre i lengden med tanke på renhold også.

Lykke til :o)
Takk for tipsene
Jeg må nok kvitte meg med noen sugemaller etter hvert ja. Tenkte å beholde 5-6 stk kanskje. Og gibbicepsen vil jeg tro får det bedre i et større kar enn det jeg har. Ser den har for liten gjemmeplass. Så den er "ledig" om noen er interessert. Er Gibbiceps en fisk jeg kan selge? Aner ikke hvor mye en slik en koster, hvor vanlig og populær den er. Noen som vet litt om dette?
Nja, se litt på "Rubrikk" her på forumet, og se hva andre tar for den. Som små kjøper man de somregel for 50-70kr. Riktig voksne, fine eksemplarer får man vel for noen hundrelapper. Vanskelig å få solgt de som store, men jeg klarte nå å bli kvitt min for noen uker siden
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap