Temperatur økning

Hei lurer på om hvordan man øker temperaturen i 190 l akvariet mitt på maks 12 timer som det står i forumet , har fått hvitprikk satte kolben på maks (32 grader) og satte en kolbe til i for sikkerhet skyld . denne og på maks . etter 48 timer har gradene gått fra 25 til 30 grader . dette er jo ikke nok . hvordan i alle dager får man opp temperaturen på store kar fort ???

man kan vel ikke tømme varmt vann i karret heller liksom ???
fiskene er 5 dager gamle og karret ganske så nytt . skulle ikke tro at å bytte 40 % av vannet og slamsuge burde være nødvendig da ???
Kjøp en kolbe som går opp til 34 grader.
Og jo når karet bare har gått siden 10 februar, og med så mye fisk er det nødvendig å bytte en 30% av vannet oftere
Og du kan godt bytte litt vann hver dag under varmebehandlingen, bare pass på at vannet du tilfører har samme temperatur som i karet.
Skal ikke en alltid unngå hurtige endringer av temperaturen? På Wikipedia står det at temperaturen skal økes 0,5 - 1 grad pr dag. Har ikke erfaring med dette selv, men jeg tror det kan bli veldig stressende for fisken hvis du øker temperaturen med mange grader i løpet av en dag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hvitprikk

Ved hvitprikk er også mulig å bruke salt eller medisiner. Husk at enkelte arter ikke tåler salt, høye temperaturer eller medisiner. Tror f eks. at Kardinaltetra reager dårlig på salt og medisiner.

Ser du har både Kardinaltetra og Mollyer, det er ingen bra kombinasjon. Artene har helt forskjellige krav når det gjelder PH og GH.
Inaktiv bruker
Hvis du kjøpte fiskene for bare 5 dager siden og de har hvitprikk burde du kanskje klagd i butikken og fått refundert pengene? Det tar jo lenger tid enn 5 dager å utvikle denne sykdommen så dette hadde fiskene før du fikk dem. På den annen side; nå har de allerede rukket å infisere karret ditt så du må uansett kjøre enten varmekuren eller medisinering i 3-7 dager!

Hvor stor varmekolbe har du? Jeg er veldig fornøyd med 200 watt av Newatt kolbene, de går egentlig bare opp til 32 grader men stiller jeg dem på 32 så kommer temperaturen opp i 34 grader temmelig kjapt.
Nå har jeg ikke 190 liters akvarium for øyeblikket, men jeg vil tro at de funker godt også der hvis du har minst 200 watts kolbe.

Hemmeligheten bak å kunne gjennomføre varmekuren med suksess er jo å ha en varmekolbe som er god nok. Selv om en varmekolbe går opp til 32 grader trenger den ikke være god, som feks de juwelkolbene, de har jeg dårlig erfaring med, men også med andre merker som liksom skal være så "bra" som feks av merket "Sera". De har jo så god omtale, men jeg hadde ihvertfall et eksemplar av nyere dato som ikke var god nok.

Men, en annen ting du kan gjøre er vel å rett og slett bruke varntvann fra berederen, og måle så temperaturen ligger på 32 grader før du har i vannet, for å få temperaturen RASKT NOK opp. Men, det hjelper jo selvsagt lite dersom varmekolbene dine ikke får temperaturen opp i 32 grader.

Jeg synes det er bra å ha en varmekolbe med overopphetningsvern, jeg innbiller meg ihvertfall at man da er sikret mot at det skal kunne skje ulykker med overopphetning og kokt fisk Og Newatt kolbene er jo både unknuselige og har overopphetningsvern.

Noen andre her som har erfaring med disse og vet noe mer om akkurat dette med hvor sikkert overopphetningsvern på kolber er?

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap