Kickstart av ekstern tetratec ex 1200 pumpe

Hei, jeg skal i mårra få et 375 liters akvarium, og skal kjøpe et Tetratec EX 1200 eksternt filter til det. Jeg lurte på om det går an å kickstarte dette med bakteriekultur fra et 60-liter jeg har? Har ikke noe erfaring med eksterne filtere se.

Litt off-topic, men noen som har gode forslag til fiskekombinasjoner til et sånt stort kar også? Vil gjerne ha stimfisk, men også noen større fisker som ikke behøver å være så mange i tillegg, som går sammen med mindre stimfisk. Åpent for det meste!

Takk for bryet
Det å bruke guffe fra et filter til en 60l er jo bedre enn ingenting, men tror ikke du skal forvente deg det helt store med en gang , kryst svampen i en bøtte med ca 5 l med akvarievann og hell det oppi det nye filteret ditt ...... jeg ville også flyttet fisken og det innvendige filteret sammen med alt vannet til 375 literen og etterfylt med med 60 - liter til , da har du en mulighet til å beholde bakteriefloraen i ditt nye filter... etter ett par dager kan du fylle på 100 l til .......

Ikke kjøp flere fisker før der har gått 2-3 uker og ting er kommet igang, bare noen fisk ad gangen, da får du gradvis bygget opp belastningen for filteret ....

En liten kommentar til valg av filter, du velger ett filter som holder akkurat til det nye karret ditt, det begrenser muligheten for spesiellt større fisker, ville heller lagt litt mere penger i det og gått for en Fluval FX5, Dahls dyrerike i moss har dette til rundt 2500 inkludert filtermedie, de hjelper deg også filterguffe for å starte filteret ditt ........

De har også veldig stor kunnskap om fisker og sammensetting .

Håper det hjalp litt, lykke til...
Tusen takk, det var til hjelp Da går jeg kanskje heller for det Fluval FX5 filteret. Men i og med at jeg må reise fra Moss til Mysen (ca en time) vil filterbakteriene de kan hjelpe meg med ha noen nytte? Eller dør de på veien? Det tar vel også litt tid å sette opp dette filteret og karet, ettersom jeg mest sannsynlig henter begge i en smekk.
når du har satt opp alt så kan du bare ta en tur til meg i kråkstad ca 15 - 20 min å kjøre fra deg. har 6 stk filterer oppe å går så du kan få guffe i bøtter og spann .....
Ok, gjerne det hentet akvariet i dag, så skal skylle og ordne det først, og kanskje kjøpe pumpe i mårra. Mulig jeg kan komme i helgen en gang for guffa
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap