Mystisk rekedød

Hei!

Kjøpte meg en del reker som jeg fikk ekspress over natten i går.
Til i dag er 4 døde. Jeg ser ikke noe unormal oppførsel på noen av dem, og av vannverdier er :

kh: 5
gh: 10
nitritt: under 0.3mg/l (gul)
Nitrat: under 12.5mg/l (gul)

det eneste jeg ser er at noen har skiftet "skall", kan det være mangel på mineraler som gjør dette? jeg la også inn et catappa blad

i karet har jeg en del snegler, ca 18 kirsebærreker igjen, 5 amano reker, og to atya gabonesis. karet er på 100l

noen som har noen ideer?
Noe å tenke på
Hei,

jeg er ingen spesialist på reker, men har selv 3 rekekar og har prøvd å sette meg litt inn hva disse krever. Ift de vannverdiene du oppgir virker de etter min mening akseptable for kirsebærreker. Det er imidlertid noen andre faktorer som oppgis å kunne forårsake rekedød, selv om noen av disse er omdiskuterte:

Gradvis tilvenning - det er anbefalt å bruke min 2 timer med gradvis tilvenning før du setter rekene inn i et nytt miljø

Reker er vare for tungmetaller i vannet. Av Ivar Berge (tidligere eier av Akvariereker.no) fikk jeg anbefalt å bare bruke halv dosering av aquasafe og plantegjødsel (mtp jern). Behovet for aquasafe vil være avhengig av vannkvaliteten der du bor. du kan feks ha for mye kobber i vannet dersom du har gamle kobberrør. Vedr plantegjødsel har jeg registrert at Michael Niesar ikke er like varsom med bruk av dette, med unntak av helt nyoppsatte kar.

Type bunnsubstrat kan være en faktor da flere på forumet har fått rekedød ved bruk av særlig sort grus/sand. Dette kan iht Niesar skyldes at sort sand/grus kan være et avfallsprodukt eller at det er plastinert slik at det avgir stoffer som kan være dødelige for reker.

Nye planter fra butikk kan inneholde giftstoffer/sprøytestoffer som skal redusere algevekst. Disse kan være dødelige for reker.

Jeg har lest at enkelte mener at røtter ("plutselig"?) kan produsere stoffer som er giftige for reker, selv om jeg ikke har forstått hva dette evt skyldes.

Vedrørende skallskifte, så gjør rekene ofte det ifm at de settes inn i et nytt miljø. Dersom mineralmangel i vannet er årsaken vil du kunne se det på rekene (har jeg hørt) ved at de er "bøyd" hvor en kan se at de har prøvd å presse seg ut av skallet gjennom å lage en åpning i ryggseksjonen.

Catappablader er bare positivt, men jeg har hørt om at disse kan være sprøytet med insektsmidler på farmer. Jeg har selv aldri hatt noen negative erfaringer med Catappa.

Håper dette var til hjelp.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre.

Tusen takk for et kjempebra svar men jeg lurer på, butikken jeg køpte rekene hos hadde ikke mineralsteiner. men jeg her en kalkball jeg bruker til klatring, kan jeg løse noe av dette opp i vannet?
Pass på vannverdier. Hva er PH på for det første? For det andre så synes jeg du har for høy GH. Dvergreker trives i lett surt og bløtt vann(lav GH). Jeg prøvde å holde Krystallrekene mine i GH på 10 en periode(jeg visste ikke bedre) og det trivdes dem helt klart ikke med. Men de døde ikke. Antar dette også gjelder for kirsebærreker?

Det kan jo også hende at enkelte av dem ikke tålte transporten? Jfr at du skriver at de er nylig ankommet.
ja. jeg har tenkt å ta noen vannbytter nå for å få ned gh ja ph glemte jeg helt å skrive, den ligger på 7 - 7.5 for tiden
Ville senket den til under 7.
Ph
Jeg ville latt PH være. En PH på 7 - 7.5 er etter min erfaring helt greit for kirsebær og amano. Bierekene liker derimot litt bløtere vann. Jeg har en PH på 7 i to kar med neocaridina heteropoda, og har ikke opplevd noe problemer i disse. Det er etter min mening viktigere med stabil PH.
Inaktiv bruker
Jeg har hatt ulike rekeraser og opplevde ikke rekedød med sort bunnsubstrat, (haleys sort fin knust grus) innsetting av nye røtter eller lignende.

Men, en gang falt vanntemperaturen drastisk over natten i rekekarret, fra 26 til 21 grader, og da døde veldig mange.

De trivdes heller ikke i 23 liters karr, jeg hadde ca 40 kirsebærreker i et litt høyt 23 liters karr, med masse javamose, men, de likte seg ikke der.
Det var samme vannverdier der og alt likt av planter og bunnsubstrat som i et 43 liters karr, og der trivdes de og formerte seg raskt mens de i 23 literen døde til tross for bra filter og gode vannverdier og samme mat som de andre fikk. Samme rase altså, jeg hadde bare flyttet noen over i det andre karret. Og samme temperatur og alt var likt, hadde nemlig tatt både bunnsubstrat, planter, mose, filtermedie/pumpe og vann fra det forrige karret da jeg startet det nye. Men, man så på rekene at de ikke trivdes. De svømte nesten ikke og satt nesten bare stille. Dette vedvarte i 2 måneder.

Jeg fikk så ved et uhell noen hybridreker, dvs det krysset seg mellom blå reke og kirsebærreke, disse syntes å formere seg raskere, vokse raskere, men også dø oftere. Hybridene mellom grønn og rød reke ble blå og avkommene fra dem igjen ble brune eller helt gjennomsiktige Ikke særlig pent med 2e generasjonen fra disse rekene. Men 1e generasjonen ble jo veldig fine, nesten blå-svarte.

Bierekefamilien, jeg har inntrykk av at disse tåler mer og ikke dør så lett, men de er vanskeligere å få yngel på, spesielt krystallrekene, de bruker lang tid til å venne seg til nytt akvarium og de vil ha veldig lav temperatur for å formere seg.

Og ps. anubiasplanter og reker går helt fint sammen, jeg har hatt anubias i alle mine karr med reker og de har formert seg som bare det. Men, jeg la merke til at de av og til spiste på flyteplantene om de ikke fikk nok grøntfor ellers. Jeg har flyteplanter med litt lange røtter, og de spiste da røttene på plantene. Rekene døde ikke av dette, men det var jo litt kjedelig å få så stygge planter Jeg foret mine reker med vegetarisk mat, og siden jeg hadde så mye til overs etter mine vegetariske malawifisker, så ga jeg dette foret til rekene, De trivdes og formerte seg som bare det på dette foret. Faktisk så ble de så mange at jeg syntes det var litt groteskt siden hele karret var ene neste stor rekesverm til slutt ;0)

Amanorekene mine likte helst vanlig mat, dvs ikke vegetarisk, og de hoppet gjerne frem foran fiskene og stjal maten fra dem. De amanorekene spiser mye og de tålte tydeligvis også å få veldig mye proteinrik føde. Men, jeg har lest at reker generelt ikke skal ha for proteinrik mat, da kan de dø. Så når de går sammen med fisk som fores med proteinrik føde kan det jo by på et problem. Mine reker gikk sammen med fisker og trivdes og formerte seg raskt da, mens de i det lille 23 liters karret ikke var fisker, og der døde de /formerte seg ikke.

Ph verdien jeg holdt i de karrene mine lå på ca 7. Jeg hadde mangroverøtter i karrene så mulig de lå enda lavere, det er ca 7 i vannkranen her så det blir jo litt lavere når man har mangroverøtter etc i karret. Jeg måler ikke ph verdien i ett sett, så hva den ligger på til enhver tid aner jeg ikke, og siden rekekarrene mine var på 43 og 63 liter så kan jeg tenke meg at ph verdien synker en god del ved vannskifte ( jeg bytter ca 30% vann 1-2 ganger i uka) Og ph verdien svinger jo også en del i vannkranen fra offentlig vann, her vinterstid lå den en periode på hele 8 i kranvannet, mens ellers i året ligger den på 7. (vestfold/Tønsberg)
Jeg skifter altså vann temmelig ofte, kanskje for ofte til tider

Har tatt et lite vannbytte nå, har veldig lav gh i springvannet, så skal prøve å få senket denne litt. ingen andre reker viser tegn på at noe er galt, men den ene er litt blek.

har tatt en vannbytte på rundt 20l nå. passet på at temperaturen i vannet var helt lik den i karet før jeg hadde i. i tilleg hadde jeg i litt aquasafe siden jeg bor i en gammel blokk.

Gh er nå nede i 7, så skal vente litt å se hva som skjer. Ingen dødsfall så langt i dag

krysser fingrene'
Den ene "bleike" reka tok kvelden akurat nå. men hadde egentlig forventet dette .
Rekene dør fortsatt en etter en. to nye døde siden sist. jeg ser at de svømmer ganske på siden, nesten opp ned før de dør ?

Har forresten også anubias i karet, har lest mye om disse. men de fleste sier vel at de godt kan være i samme kar?
Har vært borte noen dager og kom til enda en død reke.

Har testet og testet nå, og tror kanskje varierende ph kan være synderen.
Jeg har hatt co2 tilførsel i karet (meget beskjedent) som jeg har koblet til timeren på armaturet, slik at den slår seg av om natten. Ph har ligget på 7->7,5 men har nå steget til 8.

Vil ph variere når co2 tilførselen kuttes om natten? og hva kan jeg i såfall gjøre for å holde ph mer stabil?

dagens målinger:

temp: 28
gh: 9
kh: 7
ph: 8
Plussmedlem
Du ligger helt i grenseland hva temperatur angår med 28 grader. Hvis det ikke er andre og tungtveiende årsaker til at den ligger så høyt, ville jeg forsøkt å senke temperatur litt. Sier ikke at dette er årsaken til rekedøden, og tror heller ikke det er det, men det kan være en årsakssammenheng her.

Angående pH så må man huske at skalaen er logaritmisk, dvs. at den øker med 10 for hver grad den stiger. En økning på 0,5 i pH fra 7,5 til 8 er med andre ord en ikke uvesentlig forskyvning.
Det er meget nærliggende å tro at pH påvirkes når co2 kuttes om natten. Dette er nok direkte årsak til stigningen du har målt.
Noen råd angående dette, vil jeg ikke driste meg ut på, i hvert fall ikke av den bombastiske sorten. Kanskje du skulle prøve å slå co2-tilførselen helt av? Det virker ikke usannsynlig på meg at det er ph-stigningen som er hovedårsak, uten at jeg føler meg berettiget noen eksperttittel.
eneste grunnen til at jeg har hatt så høy temperatur er at jeg har noen Tylomelania sp gående i karet. ble anbefalt å ha dem på rundt 28 grader, og dette er også en av grunnene til at jeg valgte kirsebærreker framfor andre reker.

Men siden du nevnte dette sjekket jeg litt videre ut, og ser at jeg godt kan prøve å senke temperaturen forsiktig et par grader i karet uten at dette skal gå for hardt utover de andre beboerne.

Har satt ned temperaturen til 27 grader (vil ikke ha for stor forandring av gangen).

I tillegg lot jeg timeren slå seg av tidligere i dag slik at jeg kunne holde øye med ph etter lyset og co2 tilførselen ble slått av. Og riktig nok, bare etter en halvtime steg Ph fra 7.5 til 7.6. Jeg slo dermed på co2 tilførselen igjen som pipler knapt 15-20 bobler i minuttet.

Håper dette holder ph-en noe mer stabil.
Viste seg at det var ph-en som nok var synderen. Ved å stille litt ned på co2 tilførselen, og la denne stå over natten, har jeg klart å stabilisere ph.

og med:
gh: 8
kh: 7
ph: 7.3
temp: 27*C

ser det ut som at alle trives i karet. Har tilogmed fått ei lite ei full av egg, så får se om ikke befolkningen øker litt nå snart.

Takk for all hjelp alle sammen, (det løste seg til slutt)
Prokarnivo
har tatt en vannbytte på rundt 20l nå. passet på at temperaturen i vannet var helt lik den i karet før jeg hadde i.

Hvordan justerer du vanntemperaturen ved bytter? Med reker bør du kun bruke kaldtvannskrana, ettersom varmt vann løser ut mye mer kobber fra rørene. Det skader heller ikke å la det renne litt før du fyller bøtta.

La helst nytt vann stå til det når romtemperatur, om du har mulighet for det. Da fordamper evt. klor også.

i tilleg hadde jeg i litt aquasafe siden jeg bor i en gammel blokk.

Gamle rør er bare positivt. De har fått stå og oksidere/"herde seg" en stund. Det er skumlere med nye rør.
Masse tips angående rekedød her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap