Fisk pr. liter

Tanker om mengde fisk i akvarium?
Har hørt at en skal regne 1 liter vann pr. cm fisk. Andre tanker?
4cm fisk pr. 10 liter vann

Det vil si 0,4cm fisk pr liter
Spørs veldig på størrelsen på fiskene. En fisk på 20 cm griser myyye mer enn 10 små rasbora på 2 cm hver...
Inaktiv bruker
livsnyter1
Tanker om mengde fisk i akvarium? Har hørt at en skal regne 1 liter vann pr. cm fisk. Andre tanker?


Det er så mye som spiller inn her, ikke minst hvilken fiskerase og så hvor stort/bra filter du har til akvariet! Det er jo bare å bruke sunn fornuft samt å følge med på fiskene og se om de trives.

Noen fiskeraser trenger større plass enn andre, og selv om de er små kan de trenge litt lengde på akvariet for å svømme, som feks neontetra holdes ofte i alt for små karr fordi de er små, mens de faktisk trenger ganske stor svømmeflate for å trives. Og så trives de selvsagt best i en større flokk.

Maller trenger ikke særlig høyt akvarium feks, da er det viktigere med svømmeflate på bunnen, der de stort sett oppholder seg, og de trenger mer variasjon/gjemmesteder osv for å trives enn stor bunnflate/antal liter etc.

Så det å si noe generelt om dette med antall liter pr cm fisk blir bare tullete!

Enig med Vannelement, å beregne fisk i cm pr liter vann kan føre helt galt avsted.

I det helt ekstreme kan man da ha en fisk på en cm i en en-liters beholder, eller en fisk på en meter i et hundre liters kar. Begge dele blir absurd og mye av det som er i mellom også. Husk at om du tar en fisk på 10 cm lengde så er den ikke 10 ganger så stor som en på 1 cm, men kanskje 200 ganger så stor (bredde x høyde x lengde) fordi den normalt vil være både høyere og bredere/tykkere. Da ser jeg bort fra kuhlii ål o.l.

Det finnes fisk som størrelsesmessig kan passe i et gitt kar, men som absolutt ikke går sammen med andre fisk man har tenkt å ha der også. Se i fiskebasen, selv om den ikke nødvendigvis er "the gospel truth" i alle tilfelle, gir den en veldig god rettesnor på hva som er fornuftig.

Én fisk per 3 liter har jeg hørt, for lenge siden av en butikkselger.
Det kommer, som sagt, veldig ann på fisken. Det er helt håpløst å ha en regel på det.

Skulle jeg ha regnet cm av fisk i mine akvarier, tror jeg at jeg har like mange cm i 200 liter som i 540 liter. Heheheh

Stim- fisk kan gå trangt sammen så lenge de har er stor overflate å svømme på.
Mens mange ciklider vil ikke være mer enn et par eller en trio, og kan være så agressive at de ikke kan ha mange andre i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap