Vi har fått yngel! Noe vi bør passe på?

Ja til morgenen i dag dukket det plutselig opp noen små yngel. Hittil har jeg funnet 5 stykker. Vi har gul/orange/hvit seilfinnemolly, vanlig gul/hvit molly og neon(?)tetra + 2 ancistrus. Heller mot at dette er tetrayngel, men veldig usikker.
Yngelen er +/- 1cm kanskje. 2 er grålige og 3 er mye mørkere. Vet ikke om de har vært der lenge, men det er først i dag de har begynt å svømme rundt slik at vi ser dem. Ser de blir jaget litt av mollyene, men det virker ikke så helhjertet.

Mollyene drev og styrte veldig nedi noe gress for noen dager siden, kan jo ha vært en eggklase som har ligget der med nyklekkede yngel kanskje?
Samtidig lå den ene hunnen og vaket nede bak i karet. Vi trodde nesten hun var syk. Hun har drevet og sturet veldig i det siste og ikke vært helt seg selv, men vi trodde det var fordi hannen hoppet ut av karet og døde, og to dager etter døde venninna hennes. (De 4 andre mollyene vi har nå er helt nye.)
Jeg ble jo redd og trodde at kanskje hun var syk hun også og prøvde å få litt fart på henne. Når hun svømte opp da hadde hun noe hengende ut under. Trodde det var litt underlig avføring, men kan det ha vært rester etter en fødsel?? Uff, da avbrøt jeg henne brått midt i stakkars
Men hun har ikke vært spesielt rund, så vi trodde ikke hun var gravid. Trodde det for et par uker siden, men kom til at de kanskje hadde fått for mye mat fordi de var tykke og tynne litt om hvarandre i løpet av dagen.
Vel vel, spennende er det uansett for en nybegynner!!

Noen som tør tippe hva slags yngel det er?
Og noe spesielt vi bør passe på for at de skal ha håp om å overleve?
Vi har masse flyteplanter og mose av ulike slag, pluss noe gress, så de bør ha nok av gjemmeplasser tror jeg.
Hva med mat? Holder det at jeg smuldrer det vanlige fôret litt ekstra? Eller bør de ha noe spesielt beregnet for yngel?
Hva med vannbytter nå? Vi skulle ha skiftet og slamsugd nå i helga (tok det forrige helg), men det ble utsatt til i dag. Nå tør jeg ikke rote opp i der av frykt for å få med meg noen yngel, ødelegge gjemmestedene deres eller stresse de opp. Men jeg bør vel kanskje bare bytte som vanlig? Eller?

Hei Alfred. Jeg er nær sikker på at det er Molly yngel du har fått. Vil anbefale deg å fullføre din profil. Du har ikke rgistrert akvariet ditt så ikke lett å vite hvor stort det er ;- =) Blir litt lettere å hjelpe deg om "slike ting er på plass".

Det vesentlige med yngel er at du har en del flyteplanter de kan gjemme seg i og andre ting nede på bunn. Har ikke selv hatt Molly, men om det er med dem som med andre levendefødere, føder huene yngel levende hver ca 28.dag.

Dine neontetra er eggleggere, Molly føder levende unger. Når det gjelder for, kan du godt knuse flakfor, om det er hva du har. Men det er også viktig at fiskene dine får variert kost. Ingen liker vel å få kjøttkaker hver dag?

Flakfor er ikke akkurat det foret som er mest rikt på vitaminer etc som fiskene trenger.

Om fiskene dine hopper ut av karet ditt vil jeg anbefale deg å ha et dekkglass eller senke vannstanden noe. Det er kjedelig å stadig finne fisk på gulvet.

Du han trygt bytte vann, men for å skåne yngel vil jeg anbefale deg å fylle temperert vann.

Alltid gøy med yngel Alfred samme hvilken type fisk det er. Lykke til

mest sansynlig så er det molly yngel vil jeg tro. Molly,platy, sverdrager og guppy er di fiskene jeg føler spyr ut unger:p så lenge det er godt med planter så behøver du ikke gjøre no mer for yngelen. Knus flakfor, så spiser di det eller om du har micro mark, så er di veldig glad i det. Vannbytte bør gjøres. Bare vær litt obs på yngelen. Se i vannbøtta før du heller det ut. Så du kan rede evt yngel der:p
Gratulerer med yngel! Jeg tør påstå at dette er Molly-yngel.
Så lenge dere har flyteplanter og mose burde i alle fall noen av de overleve.
Dere gjør også kanskje lurt i å få tak i planter som går fra bunnen og helt opp til flyteplantene...f.eks cabomba.
Denne har jeg i mine kar med levendefødere og det funker som bare rakkeren!

Slamsuge burde gå greit, men kanskje la være å rote inni mosen og slikt...bare ta det verste.
Når dere fyller på vann igjen så prøv å ikke få for store temperatur-svingninger. Men friskt vann har aldri skadet

Lykke til!
Tusen takk for svar alle sammen

Kom på at de kanskje ikke er helt nye. Hvor store er Molly-yngelen som nyfødte?

Da får vi ta et vannbytte utover dagen i dag, og gå til innkjøp av noe mer variert fô
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap