Boliviansk sommerfuglciklide yngel

Hei

Jeg er meget fersk når det gjelder alt innen akvarium. Men har blitt meget hektet kan en si.

Det jeg lurer på er som følgende. Så i går at ei ciklide hadde lagt egg på et blad. Ser at både "mor" og "far" passer godt på der. Jeg kjøpte i dag et akvarie på 86L, som jeg tenkte å bruke som yngel kar. Etter å ha lest igjennom utallige innlegg på forumet her, så har jeg blitt veldig usikker på om jeg skal flytte yngel i det hele tatt, eller om de skal flyttes sammen med foreldre? Når de skal flyttes? osv....

Håper noen som virkelig kan det her, vil hjelpe meg med hvordan og hva jeg burde gjøre.

Mvh

Jo inge
Gratulerer med egglegging, det er alltid stort.

Jeg regner med at paret holder til i 240 literen?
Andre ciklider kan spise egge og yngel. Ancistrusene vil prøve å få tak i kaviaren og det er mulig tetraene prøver seg på yngelen etterhvert.
Det er langt fra umulig at det går bra i det karet de er i nå, jeg ville prøvd den varianten først.
Om mulig kan du flytte ut tetraer og noen ciklider (ett par?) så det blir færre som kan spise yngel i karet ditt. Ancistrusene vil bare spise egg og ikke frittsvømmende yngel.

Om du skal flytte de ville jeg flyttet paret sammen med eggene før klekking. Oppdrettskaret ville jeg fyllt med vann fra det gamle karet og hatt samme temperatur i begge.
Det er mulig at foreldrene spiser opp eggene under eller etter denne prosessen, men svært sannsynlig at de vil legge igjen om så skulle skje.
Du kan flytte bare eggene på samme måte, men jeg synes hele stasen med ciklider er å se yngelpleien til foreldrene.

Lykke til hilsen Ola
Hei.

Tusen takk for raskt svar.

Jepp, helt riktig gjettet, de holder til i 240L karret Jeg synes også det er utrolig artig å kunne få se "foreldrene" sammen med yngel under hele prosessen. Det jeg tror jeg kommer til å gjøre, er som du skrev, å flytte på en del tetraer og ciklider. Da kan jo det her få gå naturlig for seg.
Ancistrusene har nærmet seg eggene et par ganger, men blitt jaget rimelig raskt vekk av "mor" Ancistrusene er jo ikke full voksne enda, så kanskje det går bra

jo inge
Oppdrett er veldig artig, det er heller slett ikke uhørt at ciklider blir inspirert av hverandre til å leke like etter hverandre. Så om paret som har egg nå er dominante overfor de andre kan det være moro å beholde resten i karet sitt.

ancistrusene er som sagt kun en fare fram til yngelen svømmer fritt etter det vil de kunne hjelpe til å spise matrester i vannet. Det er om natten faren er størst, hvis du har en lampe som kan lyse litt der eggene er kan det hjelpe foreldrene til å se inntrengere i tide.

Ser ut til at du bør begynne å forbrede artemiaklekking, det som skiller en som har akvarie fra en akvarist
Lykke til og ikke fortvil om det ikke lykkes på første forsøk både for ciklidene og akvaristen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap