Ancistrus og corydas

Jeg har tenkt til å prøve å få noe oppdrett på corydas, men jeg har hørt at ancistrus kan være monstre til å snappe egg. Er dette sant?

Vil gjerne ha litt hjelp med dette, jeg er ikke så erfaren.
Plussmedlem
De vil nok komme til å ta egg ja, så du må nok forberede deg på det. Har du andre kar du kan putte ancistrusen/ene i?
Ja jeg kan jo putte den i 230 litern, jeg har 2 andre ancistus ( oppdrettsvarianten ) der i lik størelse.
Går greit å ha dem sammen ja. Har det selv. Det du må gjøre da er å ta eggene ut av karet og klekke dem i et eget lite kar, eller ei bøtte. Dette må du gjøre selv ettersom cory spiser eggene sine selv etterhvert. De legger dem og tar ikke ansvar for dem etter det. I bøtta MÅ du ha ei luftpumpe med 1 eller 2 brusesteiner, jeg har 2. Og helst en varmekolbe som sørger for at temperaturen er jevn, da øker klekkerosenten.
Kan jeg ha den i en "yngelkasse" som plasseres i karet?
Det går ann ja, men du må sørge for at det blåser litt luft over eggene slik at du slipper at eggene blir hvite og råtner. Blir de hvite må du plukke dem ut. De er ødelagte. Jeg har dem i en boks, enten isboks eller sodd bøtte. Det er helt ypperlig, men det er jo om du har plass til det og har tid til å ta vare på eggene. Når de klekker så må du forberede deg på å klekke artemia, det er det beste yngelforet som fins!
Det er også mye vanskeligere å få oppdrett på Cory med andre fisk i karet, da spesielt fisk som oppholder seg nede : )
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap