Vinner sør-amerika over asia når det gjelder biotopakvarier?

Jeg har ikke telt etter, men mitt bestemte inntrykk er at når det kommer til biotop-sjangeren så er Sør-Amerika i overvekt, i forhold til Asia-biotoper. Mitt spørsmål blir da - er det mye mer spennende med Sør-Amerikabiotop enn Asiabiotop?

Har ennå ikke helt skjønt dette med rene Asia-biotoper, selv om jeg har tre asiatiske arter i mine selskapssupper....
Asia-biotop er, om ikke annet, skjeldnere
Jeg har en 250L innredet som en "Asian Swamp"
Her suser guramier, Kampfisker og Kuhliier rundt som om de var hjemme.
Og de stortrives, ser det ut som!
Har aldri hatt så glade og tillitsfulle Kuhliier noen gang.

Hva jeg vil anbefale?
Asia, uten tvil!
Men det kommer jo an på hva slags fisker du vil ha.
Asia-biotopene er sjeldnere, men vi har i de siste årene begynt å få flere og mer spennende fisk fra Asia, og det gjør at flere åpner øynene for asia-biotoper.
I mitt Asia-biotop prøver jeg å ha god strøm, og når jeg får plass og peng så blir det nok et 400liters akvarium med Asia-biotop med masse Loaches, se loaches.com for å se masse utrolig fine arter fra Asia

Grunnen til at jeg har falt for Asia-biotop er pga alle de snille artene. De er lite agressive, og spesielt ålene er utrolig morsomme klovner. Forelsket meg med en gang i den Kinesiske værålen.

Alt av ciklider har jeg sluttet med, siden de ofte må ha egne akvarium når de yngler, så da var Asia-biotop en fantasktisk ide.
Når det gjelder begrepet biotop, er det noe biologer bruker om planter dyr og fisker som lever sammen, det kan være de lever sammen i en del av en elv eller deler av en insjø.
Mange her på forumet mikser fisker fisker fra en hel verdensdel og kaller det for biotop noe jeg synes er merkelig.
Min filosofi er at fiskene må fungere sammen når det gjelder vannverder og lynne, hvor de kommer fra spiller vel ingen rolle, de skal jo ikke prate med hverandre.
Spørs om ikke asiatene mine bør få bedre plass, ja..
Joda, jeg er enig at biotop blir litt misvisende... Hele Asia er ikke en biotop, nei...
Og Kine Kristine: min erfaring er også at man kan se tydelig forskjell på værålene ut fra hvem de går i lag med.

Nå har jeg to kar med "selskapssupper", og da jeg lyktes med å fange den ene værålen og tilby han/hun 125 literen som ellers var befolket med guppy- og ancistrusyngel, da ble den mye mindre sky. Den andre værålen har jeg også ambisjoner om å fange i 430 literen, men lettere sagt enn gjort. Jeg må nok tømme akvariet før jeg får tak i slyngelen. Dette karet er befolket med stort sett snille fisker, men slik er nå engang saken at når det kommer til kampen om malletablettene er ikke perleguramier og keisertetraer fornøyde med å avfinne seg at dette ikke er deres mat. Jeg tror denne værålen har fått for mange negative erfaringer.... Og helt enig. Jeg liker værålene godt, og må vel se å få gjenforent de to jeg har....

Gøy med Malawi, men det er kjedelig å ikke ha planter på lag i kampen mot algene. Jeg skal jo gjøre annet enn å bytte vann også. Vannbytte hver 14 dag synes jeg burde være nok... Og heller ikke jeg liker å se fisk som konstant slåss.

Jeg får sjekke litt mer når det gjelder botia, ja..
Det jeg liker best med asia i forhold til sør amerika, er at det er mye mer planter fra asia enn sør amerika.
Dessuten virker det på meg som det er mer fargeglade og spesielle fisk ifra asia.
Og vi må jo ikke glemme alle sneglene og rekene..

Men sør amerikanske arter har vært kjent lengre, kan jo nevne discus som en sterk reprensentant.

Biotop er nok kanskje litt missvisende, men hva annet skal det da hete. Sør amrikansk inspirert oppsett.
Man kan vel bare kalle det for et karr med asiatiske fisker, eller et Asia-karr. Ting trenger ikke være mere jålete en det er..
Stig T
Man kan vel bare kalle det for et karr med asiatiske fisker, eller et Asia-karr. Ting trenger ikke være mere jålete en det er..

Tror vi må få moderatorene til å legge inn flere kategorier her. Savner selv å kunne søke på f.eks Asia-kar.
Andre ting jeg liker med Asiatiske fisk, spesielt Loach-fiskene, er at man ikke vet så mye om dem. Det er bare i de siste få årene at vi i Norge har bynt å få inn fisk og dyr fra Asia, og det er utrolig spennende. Og hos mange av artene er det ikke registrert oppdrett i akvarium enda, så det hadde vært enda mer spennende å få observert dette i sitt eget akvarium.

Det som kan være en negativ ting med alle de nye artene, er at mange av dem trives i vårt klima, og kan potensielt "rømme" og formere seg i naturen. Spesielt Kinesisk værål som finnes de fleste steder i verden allerede.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap