Slossing og yngel .

Mine to palettciklider har fått yngel og nå virker det som om dei krangler !
nett som mennesker , igår lurte eg på om dei hadde en skilsmisse eller nåke sånt , for da hadde dei delt opp yngelflokken og gått på kversin side av akvariet .

jeg veit ikke hva jeg skal gjøre ?
skal jeg bare la dei sloss eller skal jeg ta pappen eller mammaen utav ?

begge to passer godt på yngelet men dei sloss kver gang dei ser kverandre
men samtidig er det ikke så voldsomt at dei kommer til å dø av det (tror jeg)

- Hva skal jeg gjøre ?

- Amanda
Jeg vet ikke så mye om den fisketypen, men iallefall hos kampfisker så er det sånn at man bør fjerne hunnen når hun har lagt eggene, for ellers blir det slossing mellom henne og hannen.. Kanskje er det sånn til palettciklidere også?:/
Håper det ordner seg iallefall
Hos mine Paletter måtte jeg ta ut hannen. For han ble jagd rundt av hunnen. Yngelen var vel en uke gamle da det begynte. Da var han klar for en ny runde med egg og det var ikke hun. Hunnen passer enda på yngelen og de er nå 4 uker. :o)
Hm, de skal i utgangspunktet dele på å passe yngel. I hovedsak er det hunnen som passer yngel, mens hannen passer territoriet.

Høres ut som det har skjedd en liten missforståelse her mellom dem. Hvis du har mulighet så bør du skille dem. Så kan det hende at det går bedre neste gang, de trenger ofte litt øving før de får til dette med yngelpass
1 .begge fiskene er veldig stygge med hverandre , halene er slitne og har "delt seg " i to (vanskelig å forklare) . har fått plass til yngelet i pappa's akvarie , men jeg vil vente til de blir litt større.

2. jeg har 3 voksene paletter , den ene har vert borte LEENGE men plutselig idag fant jeg den med et "punktert"(?) øye. jeg tror den er blind på det ene , men det andre er helt fint . den ligger nå i yngel karet og slapper av , den var veldig slakk da jeg fant den nå er den helt normal igjenn .

spørsmåL:
1 .-skal jeg ta vekk hunnen eller hannen ?
-hva skal jeg gjøre ?

2. -hva skal jeg gjøre med fisken ? leite etter et nytt akvarie ?

3. - kan jeg bytte vatten når jeg har yngel , klør i fingrene etter å gjør det reint ...
Jeg har 2 par Palletter i et akvarie, men dette er stort (540 Liter ) og det er skjelden dette er noe å anbefale da de er veldig hissige. Det er absolutt best med en hann og en hunn.

Ta ut hannen ,og la yngel og mor være igjen.

Du kan ta et vannbytte eller to. Pass på tempraturen, og ta flere små vannbytter istede for et stort.
Heidi Jensen
Jeg har 2 par Palletter i et akvarie, men dette er stort (540 Liter ) og det er skjelden dette er noe å anbefale da de er veldig hissige. Det er absolutt best med en hann og en hunn. Ta ut hannen ,og la yngel og mor være igjen. Du kan ta et vannbytte eller to. Pass på tempraturen, og ta flere små vannbytter istede for et stort.


Takk for hjelpen .Nå er hannen trygt og godt nede i akvariet til min far . Palett dame2 er fremdeles i yngel karet/kassa og "blir frissk (som en fisk)" , skal jeg slippe henne ut eller ha henne i en bøtte (?) elns ? er redd palettdame1 mobber henne da ?

Palett dame1 virker mye tryggere etter jeg tok hannen ut yngelet er mye mer ute i akvariet
Desverre så sloss damene like mye som menn i denne fiskearten. Spesielt når den ene har yngel. Du kan prøve , men jeg anbefaler deg å finne en annen løsning til denne fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap