Fukt i kjeller-rom

litt usikker på hvor dette spørsmålet skulle legges så legger det her.

har en kjeller der jeg har et akvarium på 200l og et på 300l.
i tillegg har jeg en dam på ca 500l.

det er jo ikke å komme bort fra at det er en del vann som fordamper!
hva gjør dere i deres kjellere ?
jeg har et gammelt hus der det er planker i taket til etasjen over.

har kjøpt en avfukter som står og går hele tiden...
er det noen som har erfaringer eller tips og ideer til og beskytte huset best mulig for fukt??

alle tips er gode tips for meg...
neste skritt på akvarierommet er nå å lage det så det tåler fukt fra akvariumene...
Har du dekke på akvariene? Det hjelper hvertfall på mine akvarier
ligger glass på dem ja men ikke på dammen!!
Ah...

Har du en dam i kjelleren? :O

Håper du finner en løsning
har dam i kjelleren ja... mulig jeg lager en tråd på mitt akvarierom med bilder etterhvert... men litt for mye rot der nå.... må få orden på ting først å finne ut hvordan jeg vil ha det...
Kan du ikke bare legge ut et lite bilde av dammen da, jeg ble veldig interesert nå!
da ligger det bilder fra min kjeller med dammen i min egen akvarietråd..
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=60646
problemet med en luft avfukter i kjelleren din er vel det at den suger til seg mye av vannet som er i dammen din.
hva med å male treverket i kjelleren med baderomsmaling? husker ikke hva malingen heiter i farten, men du får hvertfall imprignert treverket så det ikkje rottner.
hei

Var inne å så på bildene dine.....

To spørsmål :

- hva er relativ fuktighet i kjelleren din idag ?

- Hva er temperaturen i kjelleren ?

Taket kan du lett løse ved å senke himmingen 5 cm, etterisolere, og legge dobbel diffusjonssperre ( plast) som på et baderom etter våtromsnormen. husk å tape alle sjøter, så ny himmling.

Problemet med høy fuktighet ligger i kondensen som er enkelt fortalt varm luft på kalde flater. Ser på bilder at det er en råkjeller, så da er det vel relativt svalt der nede derforviktig å sperre fuktigheten fra å trenge opp i bjelkelaget.

Ellers er det å sørge for at avfukteren din har nok kapasitet til rommet og fuktbelastningen, kan også sette inn mekaniske vifter i luftelukene som starter ved høy fuktighet....
aner ikke " hvor" fuktig det er egentlig. men ser jo at det fordamper vann ut av alle akvarier og dammer, så derfor satte jeg inn en avfukter. den er stor nok til rommet den står i, og den samler opp sånn ca en liter vann i uka..
har tengt på litt sånn baderomstetting av taket, men vil ikke lekte ned så mye da det bare er sånn passe høyde på taket fra før...
skal lese litt rundt temaet og spørre og grave litt forskjellige steder...

men alle tips er knall for meg... takker for alle råd...
temperaturen i kjelleren er rimelig sval. 10-12 grader tenker jeg... har ikke graderstokk der nede....

må nok sett inn det der.... hadde vært lurt det... hehe..
hei . dam i kjeller ja ja . noen har problemer med fukten i kjeller mens du har planer om å fylle deler av kjelleren med vann . jeg ville ha forhørt meg med rørleggere /noen som driver med svømmebasseng evt badstu/stamp i kjeller , det viktigste er selvfølgelig utlufting . det bør helst være lufte spalter i veggene . jo mer fukt som kommer ut desto bedre for det klamme og tropiske rommet ditt dette vil bli ellers , for ikke å snakke om råtelukt på sikt . har du 1 yttervegg ville jeg hatt et hull i hver ende , har du fler så lag fler hull .
taket ditt ville jeg ha satt til tørking før jeg malte det med evt våtromsmaling som var nevnt tidligere her , dette for at denne type maling er en plastikk maling , taket blir tett og den fukten som allerede er i treverket vil på sikt kunne skade tak og bæring til etasje over

så mitt tips er :

tøm rommet for det våte ellement
sett på avfukter i 14 dager
lag lufte luker
tett leca vegger med puss (da disse typer vegger trekker utrolig med fukt)
mal disse veggene med en silicon eller silikat maling .

en viktig ting til å huske på er å ikke male disse veggene med en våtromsmaling hvis kjeller er under bakkenivå
da er det sikkert/mest sansynlig drenering på utsiden og da har du tett sjikt på begge sider og veggen får ikke puste og du får avlevring og oppsmuldring

lykke til

PS ville heller kanskje gravd et hull i hagen satt i noen varmekabler i bassenget/dammen der og evt noen oksygen boblere for vinteren
bra forslag.

dam i hagen er allerede under planlegging, men det er DYRT..
har allerede laget en dam på over 10 000 liter hjemme til mor og far..
der går det koi på 30-40 cm..
så vet at det lønner seg å ha det i hagen... men vet ikke om alle dyrene mine liker seg i dammen ute om vinteren.
har sett på flere forum at det er mange som har dam i kjelleren.
de fleste bruker kun en baderomsvifte.

tror nok det blir jeg går for no membran eller no sånnt...
mulig det blir plater på vegger og eventuelt tak...
Spenende prosjekt dette.
Er sjøl igang med dam i kjelleren, den er nesten ferdig mangler bare å ha i isopor og duken som skal i. Damen blir på 2200 liter.
Har også samme problem som deg når det gjelder fuktighet, det uten at jeg har fått målt den. Men vet at om sommeren når det er mye nedbør så blir det kjeller lukt.
Men i år etter at jeg monterte en avsugsvifte i ene ventilen så har jeg ikke merket noe til lukten.
Rommet der damen skal stå er på ca 16-17kvm, med kun en yttervegg og en ventil og et vindu. Skal sette inn en avsugsvifte i den ventilen også, og skal bytte til vindu med ventil, håper og tror det vil hjelpe. Spørs vel om jeg ikke også må anskaffe meg en luft avfukter.
Til våren kommer gravemaskinen og graver drenering rundt huset samt at jeg får gravd ut hage damen samtidig.

Den infoen som Tom Haga kom med er veldig bra, der er en del gode tips som jeg skal se på.

Ellers så skal jeg ha polykarbonat kanalplater som lokk over damen, di vil isolere.
Skal også isolere den ene veggen som bare er en lettvegg og så har jeg tenkt å holde en jevn temperatur på ca 16 C i rommet og samme temperatur i damen, det skal vist hjelpe på så det ikke blir så mye fordampning.

Kjellerdamen er frittstående med ca 50 cm til di to nermeste veggene.

Til trådstarter, ser fram til vidre oppdateringer.
dammen i kjelleren min går det fint med.
har kun en avfukter som står og går.
det minker litt vann, men ikke mye.
er jo igrunn greit at det minker litt å.
skifter vann ganske hyppig jeg da. ca 1 gang i uken. å da har det ikke mye å si om det har forsvunnet litt vann.
synes det går bra jeg og er fornøyd med hvordan dammen er.
lurer litt på hva jeg skal gjøre i taket mitt..
det ligger litt sponplater rundt om i taket (der det passet for bestefar..)
er det en ide å legge sponplater i hele taket og dekke det med våtromsmembran?
eller blir det for "tett" .
det er et gammelt gulv over med leireisolering opp til stuegulvet i etasjen over !

noen som har peiling på dette ??
kom med innspill !!!


vil gjøre det for både funksjonalitet og utsendemessig..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap