Platy yngel

Eg fekk meg akvarium for 3 dagar sida, og i går kjøpte eg tre platy fisker. Til min store overraskelse var det omtrent 10-15 yngel i dag når eg kom heim. Har lest på nettet at dei bør vere i eit kar for seg sjølv. Eg har laga til eit provosorisk kar så dei er skjerma for "bøllene" oppi akvariet.
Men det eg lurer på er om at yngelet kan vere i ein glass bolle uten sirkulasjon og varmeregulering, og leve godt?

Håper nokon kan gje meg nokre gode tips

Har du ikke innkjørt akvariet?

Jeg ville gått på butikken og kjøpt et yngel kasse/nett.
Eg kjøpte akvariet brukt hos ei venninde. Fikk med nesten halvparten av vantnet som ho hadde i akvariumet. Så det skal vere bra

Takk for tips
Det er ikke vannet som skal være innkjørt det er bakterier i filteret som tar lang tid å opprette : )
Ja ettersom min venn sa skulle dei baktusane vere på plass og.
Platy er en fisk som yngler som bare juling. En hunn kan få et kull ca èn gang i måneden på ca 30 fisk hver gang +/-. Hun kan også få opp til 10 kull pr befruktning.

dvs hvis du skiller hun og han etter en befruktning kan hunnen i "værste" fall være god for 10 kull.

det jeg vil fram til er at hvis du istedet for å isolere yngelen, sørger for nok med gode gjemmesteder, platy yngel synker til bunns og vil lete etter gjemmesteder der, og er nokså gode til dette siden foreldrene har en lei tendens til å spise sine egne rett etter fødselen. Så vil flere av de små rakkarne vokse opp uten problemer.

Begynner du derimot å ta vare på alle de små vil du fort merke at det blir flere enn du gjerne ønsker. ta gjerne vare på ett kull, det gjorde jeg. Men 30 platy tar plass når de blir litt voksne, og da mener jeg at det er bedre å la naturen gå sin gang, enn å skylle dem i do :-/

håper dette var til hjelp, er langt ifra noe ekspert på området
og ja. hvis filteret tørket mellom sist gang det ble brukt, og nå. Så er nok bakteriefloraen død, og vel så det.

Er dette tilfellet, så ikke kjøp noe mer fisk, men la de gå i karet i noen uker med sparsom foringm, samtidig som du tester for nitritt av og til. Dette gjør de sikkert for deg på dyrebutikken om du tar med vannprøve til dem.
Viktig med vannbytter gjerne flere ganger i uken : )
Pass på at du ikke får med yngel : /
Det er viktig med stabile vannverdier for yngel. Har du yngelen i et yngelkar uten filter må du bytte ofte slik at ikke fòr og avfallsrester forurenser vannet. Dette mener jeg ikke er noe god løsning. Isåfall må yngelen få gå i et lite ferdig oppsatt kar med varmekolbe og innkjørt filter.

Yngel er fintfølende for stress, temperatursvigninger og svigninger i gh/kh/ph o.l. Dette er viktig å tenke på når du bytter vann på yngelkar. en god løsning kan være å bytte direkte med vann ifra hovedkaret.

Små kar, samt slike flytende løsninger kan være meget stressende for fisk.
Tusen takk det er til stor hjelp

Eg har fått tak i ynglekar til dei nå. Som du sa så er det til det beste.

Når vi overflytta akvariet var det ein del vatn i det, men pumpa var sjølvsagt ikkje i gang. Eg fekk med ein gjøkemalle på kjøpet, og den og platyane ser ut til og ha det veldig bra

Grunna gjøkemallen var eg litt redd for at den ville sope innpå det meste av yngel sida dei søker seg ned til bunnen.

Alle tips tas i mot med stor takk!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap