Akvarium på et hjemmekinorom!

Hei,

Jeg har 2 akvariumer 60liter og 43 liter,

Jeg vurderer å flytte disse akvariumane inn på hjemmekino rommet mitt.

Men jeg er litt redd for kan lyden ta livet av fisken ?Er ikke så ekstremt høyt lyd. men er VELDIG dyp bass. foreldra mine som bor under meg tror alltid det tordner^^


Men spørsmålene er altså kan dette ta livet av fisken?
Og andre spørsmål, Kan vibrasjonene fra bassen/lyden foresake at akvariumene dette fra værandre?
Et spørsmål eller 2 til :P

Vil det gå greit og bare tappe alt vannet og fiskane ut ? Og flytte det med sand og planter i ?

Siste spørsmål... dette vil jo sikkert ta 1 times tid og få flyttet og i 60literen har jeg jo hjørne filter... Hvordan gjør jeg med det for og holde sirkulasjonen i filteret? Eller klarer det seg flott i 1 til MAKS!!! 2 timer?

Finner aldri noen sted og poste så bare flytt om det er feil.
Sorry for litt dumem spørsmål men jeg spør og graver en og måtte ''grave opp vann og fisk'' og så spør hehe


-Sokken91
Dyp-bass
Problemet for akvariefisk vil bli når de møter på dyp-bass. Dette vil gi så store og dype vibrasjoner at INGEN fisk vil trives eller overleve i nærheten(mange meter). Hvis du har/skal ha sub, er SVS og alle andre subber som kan gå så langt ned, UTELUKKET ! Problemet er at DU skal/vil se film ++ når fiskene skal ha sin hviletid (kveld/natt)...... For fiskenes trivsel bør du hvertfall unngå dyp bass.
Ingen fare for at akvariet detter fra hverandre; fiskene dør lenge før den tid....
Tetra-frelst
Problemet for akvariefisk vil bli når de møter på dyp-bass. Dette vil gi så store vibrasjoner at [B]INGEN[/B] fisk vil trives i nærheten(mange meter). Hvis du har/skal ha sub, er [B]SVS[/B] og alle andre subber som kan gå så langt ned, UTELUKKET ! Problemet er at DU skal/vil se film ++ når fiskene hskal ha sin hviletid (kveld/natt)...... For fiskenes trivsel bør du hvertfall unngå dyp bass.
Fiskene får jo se på film di å da? Neida fra spøk til seriøsitet.

Nei er ikke noe svs du(min bror har en av di) Og min går langt i fra så dypt og er så aggresiv, dette er en av yamaha sine i mer billig klassen.

Men da jeg nestn aldri ser film etter kl 22-23(film slutt) pga andre som skal ha sin hviletid. så er jeg ikke sikker på om akkurat det er problem. men ser jo det at di ikke vil trives, Di vil jo bli stående bare 1m unda ca.


-Sokken91
Da er det selfølgelig en stor fordel å avalutte tidlig..... Går nok bra.
Et forbehold : Jeg har lite kunnskap om stående bølger(egenvibrasjon eller resonans)), men vet at dette kan forårsake problemer........ Moderne forsterkere (fra ca 2002) har en nattfunksjon(utelukker dypbass).
Med denne inne er du alltid sikret.
Langbølgete signaler kan være et stort problem. Spørsmålet blir til sist lengden av akvariet.(egenresonans).... Uten å være helt sikker, tror jeg nok alle akvarier med en lengde under 1,5 meter vil være ganske sikre mot stående bølger... Lykke til !
Angående flytting ; ettersom du tapper ut vann fra akvarie A og flytter vannet over i B, er det bare å senke filteret i A til det ikke lengre kan senkes og deretter flytte det over...... Forutsetningen er jo selvfølgelig at fiskene er flyttet før du kommer til siste fase......
PS ! Husk at det er egentlig ikke generellt/absolutt lydtrykk som er problemet, DYPBASSEN er. De laveste frekvensene er DØDEN for fiskene.
.......... ingen hvile....... ! Husk at dypbass er langbølger og de bryter igjennom alt !
Så sant du ikke skal ha noe enormt med subb så burde det nok gå fint.
Har selv hatt 2x15" Cervin subber i samme rom med en 200l og det gikk helt greit.
Disse går ikke ekstremt dypt, men går nok dypere enn den yamahaen.
Jeg hadde akvariet mitt stående rett foran min B&W 15", spiller ned til 18Hz, og veldig høyt (glassert foran et par bilder sprakk pga. vibrasjoner) så jeg var veldig skeptisk. Men det gikk fint det, fiskene ynglet og yngelen vokste opp uten problemer.
Selv om jeg så filmer med HØY lyd!
Så heller ikke noe reaksjon(at de skvetter) på fiskene som du f.eks ser hvis du dunker borti akvariet eller bordet...

Men det er nok ikke til å anbefale uansett!
Så nå har jeg akvariet mitt i et annet rom.
Mine kar står i stua, med komplett Harman og Dali anlegg. Ingen fisk dødd enda selv med noen "bra" fester. Men de står noen meter unna da.
fjelling
Så sant du ikke skal ha noe enormt med subb så burde det nok gå fint. Har selv hatt 2x15" Cervin subber i samme rom med en 200l og det gikk helt greit. Disse går ikke ekstremt dypt, men går nok dypere enn den yamahaen.
Suben spiller en go del dypere en cervinene du :P..Men flyttet akvariumane på et ant rom 1 på badet og et i stua
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap