Alger bak silikon

Hei

Har et 325 liters akvastabil, kjøpt brukt for ca 3 måneder siden. Det har vært tett hele tiden, og stod med vann når det ble hentet så har ikke stått tørt i lenger tid som jeg vet om. Derimot vet jeg at det har vært resilikonisert for mindre enn et år siden, silikonen så helt fin ut da jeg kjøpte det. I det siste har det begynt å gro en del alger på silikonen. Er dette vanlig, og er det noe jeg bør ta tak i? Finnes det eventuelt enmåte å bli kvitt algene på fela mørklegging eller må man legge ny silikon? I så fall blir det et slit å finne ut hva jeg skal gjøre med fiskene i mens.

På forhånd takk for svar
Bertn
Hei Har et 325 liters akvastabil, kjøpt brukt for ca 3 måneder siden. Det har vært tett hele tiden, og stod med vann når det ble hentet så har ikke stått tørt i lenger tid som jeg vet om. Derimot vet jeg at det har vært resilikonisert for mindre enn et år siden, silikonen så helt fin ut da jeg kjøpte det. I det siste har det begynt å gro en del alger på silikonen. Er dette vanlig, og er det noe jeg bør ta tak i? Finnes det eventuelt enmåte å bli kvitt algene på fela mørklegging eller må man legge ny silikon? I så fall blir det et slit å finne ut hva jeg skal gjøre med fiskene i mens. På forhånd takk for svar




I overteksten står det at det er alger BAK silikonen og i teksten du skriver, PÅ silikonen. Hvilken av påstandene er det? Er det PÅ silikonen er det jo bare å ta en svamp å tørke det vekk. (uten såpe eller andre kjemikalier) Er det bak silikonen tyder det på at det ikke er tett mellom glassene og silikonen etter min mening. Alger er IKKE farlig for å nevne det, mer naturlig i et kar.....
Hva som er "bak" avhenger jo av hvilken side man ser på det fra.

Hvis det er alger mellom silikonen og glasset, har du et problem, og muligens vått gulv i nær fremtid.

Hvis ikke, er det som Loffa sier, bare å tørke det vekk.
Kampfisk
Hva som er "bak" avhenger jo av hvilken side man ser på det fra. Hvis det er alger mellom silikonen og glasset, har du et problem, og muligens vått gulv i nær fremtid. Hvis ikke, er det som Loffa sier, bare å tørke det vekk.




IKKE FOR Å KVERULERE kampfisk, men om han har alger bak silikonen spiller det ingen rolle hvilken side du ser det fra. For meg er bak silikonen i dette tilfelle det samme som under silikonen. Men vi får bare vente og se hva han svarer.

Om tilfellet er at han har alger mellom ramma og silikonen, vil nok jeg tro han snart har et svømmebaseng utover gulvet
Ser nok ut som det er bak silikonen det ligger ja så nå må jeg nok ut å kjøpe silikon. Bør jeg skifte alt eller bare i hjørnene der algene vokser? Har noen erfaring med sort silikon? Tenkte det kunne vært greit for å hindre samme problemet igjen. Har ikke hatt en eneste alge på glasset, kun hjørnene med silikon. Tyder vel på at silikonen er dårlig
Det er fremdeles litt uklart om det er alger utenpå silikonen inn mot vannet, eller om det er mellom silikonen og glasset.

Dersom algene er mellom glasset og silikonen, er det et tegn på dårlige fuger. Ellers er det et kosmetisk problem som er lett å ordne. (Selv gnir jeg bare litt på silikonen med en finger.)
Det er mellom glasset og silikonen
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap