- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Mitt basiske vann blir aldri surt.
Mitt basiske vann blir aldri surt.
Postet 03.03.11 kl 21:38
Postet 03.03.11 kl 21:46
Det er kun det jeg har i akvariumet. Det er et lite kar på 54 liter. Oppstart i slutten av desember så jeg håper det er nok innkjørt og at det ikke har noe å si.
Jeg aner ikke hva slags grus det er for posen har jeg hevet, men det er kjøpt på en dyrebutikk. Jeg tok det lyseste og billigste. Hvordan kan jeg finne ut om det er grusen som er den skyldige? Og hva må jeg i så fall gjøre med grusen? Kjøpe nytt?
Jeg aner ikke hva slags grus det er for posen har jeg hevet, men det er kjøpt på en dyrebutikk. Jeg tok det lyseste og billigste. Hvordan kan jeg finne ut om det er grusen som er den skyldige? Og hva må jeg i så fall gjøre med grusen? Kjøpe nytt?
Postet 03.03.11 kl 21:59
Postet 03.03.11 kl 22:28
Postet 03.03.11 kl 22:31
Siden sanden er "den lyseste" er der stor sjanse for at det er korallsand.
Da vil den ihvertfall heve pH´en betraktelig.
Slik sand brukes ofte i Malawi/Tanganyikaakvarier hvor man ønsker høy pH.
Det funker dårlig i kar hvor man vil ha ned pH´en!
Ville prøvd å finne ut hva slags sand dette er, enten gjennom butikken du kjøpte den i
eller ved å få noen til å ta en syretest på den for å se om den er kalkholdig.
Da vil den ihvertfall heve pH´en betraktelig.
Slik sand brukes ofte i Malawi/Tanganyikaakvarier hvor man ønsker høy pH.
Det funker dårlig i kar hvor man vil ha ned pH´en!
Ville prøvd å finne ut hva slags sand dette er, enten gjennom butikken du kjøpte den i
eller ved å få noen til å ta en syretest på den for å se om den er kalkholdig.
Postet 04.03.11 kl 00:04
Postet 04.03.11 kl 00:19
Postet 08.03.11 kl 23:53
Korallsand var det absolutt ikke i alle fall. Den unge jenta jeg var nødt til å henvende meg til på dyrebutikken mente det kunne være feilproduksjon i grusen.. Hvordan er det mulig? De drepte tydeligvis ofte flere kar med fisk, og ga skylda på grusen.. Jaja. Jeg tror bare jeg gjør det såpass enkelt at jeg kjøper fisker som liker basisk vann. Kanskje en stim små fisker som spiser alger.
Postet 09.03.11 kl 11:06
Postet 09.03.11 kl 11:18
Endret: 09.03.11 kl 11:18
Postet 09.03.11 kl 11:32
Grunnvannet der du bor kan renne gjennom berg-arter i bakken med høy kh som avsettes i vannet og øker kh-verdien på vannet og dermed også ph-verdien på det. De to verdiene følger hverandre slavisk; lav kh, lav ph og motsatt.
Kh kan også økes av visse ting man har i akvariet, f.eks. hvite kalksteiner eller hvit grus og slike ting.
Er grunnvannet (dvs kranvannet) der du bor slik at det har høy kh, er det ingenting du kan gjøre med det.
Det eneste jeg kommer på som du kan gjøre er å samle regnvann Det har alltid lav kh og ph og er surt, siden (fordampet) vann ikke tar med mineraler osv når det fordamper.
En annen metode er å kjøpe et dyrt CO² sett som er automatisk styrt, da CO² gassen vil tvinge ph ned til tross for en eventuell høy kh. Men det er både dyrt og komplisert å få en stabil og grei ph med den metoden, så den tanken er vel bare å droppe
Og ja, kjøp deg en kh test. Test kranvannet og akvarievannet, sjekk om det er noen forskjeller. Er akvarievannet høyere, vet du at det er noe i akvariet ditt du har lagt oppi som avgir kalk. Finn ut hva det er og fjern det.
Kh kan også økes av visse ting man har i akvariet, f.eks. hvite kalksteiner eller hvit grus og slike ting.
Er grunnvannet (dvs kranvannet) der du bor slik at det har høy kh, er det ingenting du kan gjøre med det.
Det eneste jeg kommer på som du kan gjøre er å samle regnvann Det har alltid lav kh og ph og er surt, siden (fordampet) vann ikke tar med mineraler osv når det fordamper.
En annen metode er å kjøpe et dyrt CO² sett som er automatisk styrt, da CO² gassen vil tvinge ph ned til tross for en eventuell høy kh. Men det er både dyrt og komplisert å få en stabil og grei ph med den metoden, så den tanken er vel bare å droppe
Og ja, kjøp deg en kh test. Test kranvannet og akvarievannet, sjekk om det er noen forskjeller. Er akvarievannet høyere, vet du at det er noe i akvariet ditt du har lagt oppi som avgir kalk. Finn ut hva det er og fjern det.
Postet 09.03.11 kl 11:40
Postet 09.03.11 kl 11:46
Postet 09.03.11 kl 12:26
Problemet med å fisk som liker basisk vann er at karet mitt bare er 54 liter. Så det eneste jeg ser interessant er den vanlige Ancistrus dolichopterus. Ellers er det få fisk å velge mellom for nybegynneren.
Jeg synes vannkjemi er gøy så jeg har ingenting i mot litt "ekstraarbeid". Skal teste kH-verdier først og fremst.
Jeg synes vannkjemi er gøy så jeg har ingenting i mot litt "ekstraarbeid". Skal teste kH-verdier først og fremst.
Postet 09.03.11 kl 15:32
Postet 09.03.11 kl 17:23
Postet 11.03.11 kl 01:42
Guppy er ikke interessant. Jeg tror jeg begynner med en Ancistrus sp..
KH-testen er ankommet, og kranvannet er 2 mens akvarievannet er 3. Det er normale verdier, er det ikke? Mellom 3-10 skal vel være normalt. Hva har dette å si på pH-problemet mitt? Fikk også høre at kranvannet her er veldig basisk. Helt opp til 8.2!
KH-testen er ankommet, og kranvannet er 2 mens akvarievannet er 3. Det er normale verdier, er det ikke? Mellom 3-10 skal vel være normalt. Hva har dette å si på pH-problemet mitt? Fikk også høre at kranvannet her er veldig basisk. Helt opp til 8.2!
Postet 26.03.11 kl 14:04