De kan fint overleve og klare seg godt i et eget oppvekst kar.
Derimot er det naturlig at de går sammen med foreldrene en tid da ciklider har brukt millioner av år på å utvikle yngelpleie. Sebra ciklidene er kjent for sin heftige beskyttelse av yngelsvermen, som du kanskje har sett allerede?
I mine øyne er det beste alternativet å fjerne de andre fiskene eller sette paret i et eget kar om det blir store konflikter.
En annen ting er at ciklide yngelen fungerer som prevensjon for foreldrene så de ikke legger nye kull hver 14. dag, yngelen er sjelden salgbar og vanskelig å gi bort til annet enn folk som driver med rovfisk.
Jeg vil definitivt råde deg til å ha yngelen sammen med foreldrene og kose deg med å se på samspillet, det er masse å lære av å observere de. For jeg frykter at å ha yngelen i eget oppvekstkar fører til en masseproduksjon som koster deg masse penger, tid og engasjement som fører til at fiskene blir gitt bort og ender som levende mat til en eller annen rovfisk.
lykke til uansett, det er en utrolig artig art å drette, hilsen Ola.
Ps: sebra ciklider er den eneste tropiske arten det er forsket på i Norge, så vidt jeg vet. Her ble det gjort forsøk på adopsjon hos fisker, et forsøk du kan gjenta og observere hjemme med to par og et akvarium med litt størrelse.