- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Eddik til ph-senking?
Eddik til ph-senking?
Postet 05.03.11 kl 09:19
Postet 05.03.11 kl 15:28
Postet 05.03.11 kl 15:46
Eddik er en harmløs syre, helt ufarlig å jobbe med og det er ingen forskjell i å senke pH med den og med f.eks. eikebarkekstrakt annet enn hvilket biprodukt du får. Med eikebark er det en hel masse ukjente biprodukter, med eddikk vet vi helt presis hva det er og det er ikke farlig for noen organismer. Jeg gikk tom for eikebarkekstrakt i sommer og har brukt eddik siden da
Syre er syre. Eik (i praksis diverse garvestoffer), eddik, sitronsyre, saltsyre, whatnot.... Alle senker pH.
Syre er syre. Eik (i praksis diverse garvestoffer), eddik, sitronsyre, saltsyre, whatnot.... Alle senker pH.
Postet 05.03.11 kl 16:37
Endret: 05.03.11 kl 16:38
Postet 05.03.11 kl 16:43
Postet 05.03.11 kl 16:51
Jeg benytter nesten alltid eddik i vannet, for å ta kranvann ned til området mellom 6 og 7. Dette gir en rask, billig og forutsigbar pH-verdi og er ikke skadelig. Men om du skal langt ned i pH, bedrive oppdrett av kardinal tetra og den slags, er det bedre å kjøre vannet gjennom torv en stund, før du tar det i karet. Du vil måtte bruke forholdsvis mer og mer eddik jo lenger ned du ønsker pH ( Du nærmer deg eddikens pKa verdi, som ikke er så veldig lav ). Derfor er eddik best egnet til å gjøre vannet litt surere, nær det nøytrale området.
Jeg bruker idun 7%, det er greit å dosere. 1,5 ml per 10 liter vann er standard for mange av akvariene.. men du må jo prøve deg fram selv..
Jeg bruker idun 7%, det er greit å dosere. 1,5 ml per 10 liter vann er standard for mange av akvariene.. men du må jo prøve deg fram selv..
Postet 12.03.11 kl 01:45
Postet 18.06.11 kl 17:30
StigSJeg benytter nesten alltid eddik i vannet, for å ta kranvann ned til området mellom 6 og 7. Dette gir en rask, billig og forutsigbar pH-verdi og er ikke skadelig. Men om du skal langt ned i pH, bedrive oppdrett av kardinal tetra og den slags, er det bedre å kjøre vannet gjennom torv en stund, før du tar det i karet. Du vil måtte bruke forholdsvis mer og mer eddik jo lenger ned du ønsker pH ( Du nærmer deg eddikens pKa verdi, som ikke er så veldig lav ). Derfor er eddik best egnet til å gjøre vannet litt surere, nær det nøytrale området. Jeg bruker idun 7%, det er greit å dosere. 1,5 ml per 10 liter vann er standard for mange av akvariene.. men du må jo prøve deg fram selv..
Hvor høy ph-verdi har kranvannet ditt? Vet du hvor nærme 6 eller 7 i ph du havner?
Ps: Hva er ph`n til selve eddiken?
Postet 29.06.11 kl 20:53