Hvor lang tid før sneglene er borte??

Etter å fått snegle invasjon i karet mitt, så har jeg kjøpt meg 2 praktbotiar.. Karet mitt er bare 110 liter, så det er bare midlertidig at de skal være her.. De skal senere omplasseres til en venn som har en 3x 300 liter porsareol... Jeg ser at botiane allerede har gjort en god jobb med å rydde opp i sneglene. Men hvor lang tid sånn ca tar det før de har tatt alt og eggene er borte?? Litt kjedelig å gi de vekk, og så er det full oppblomstring igjen et par uker senere
Hei!

Snegler er litt vanskelig å bli helt kvitt. Det finnes i så og si alle akvarier. For å unngå at de tar overhånd, sørg for å ikke fôre for mye. Det er hovedårsaken til at det blir mange av dem

Ellers så er sneglene nyttedyr, de spiser på fôrrester og planterester som ellers ville ligget å råtne.

Aha... Kjedelig Jaja, da får jeg bare få de hjem igjen litt da på ferie om det skulle bli for ille m sneglene. Har ikke lyst til å ha de her på permanent basis da jeg mener de bør ha bedre plass, og få lov til å gå i stim i større kar Har også lest om praktbotiaer som dreper andre fisk om de bare går 2 sammen og ikke i stim, og som har for liten plass. .Og det unner jeg ikke stakkars små coryene mine
Slipp oppi et par jegersnegler så holder de bestanden av andre snegler nede
Ja det kan jo være et alternativ. Bortsett fra at jeg synes snegler er ufyselige uansett art og form.. men det er vel bedre med et par jegersnegler enn disse pest sneglene..
Ufyselige snegler...
Jeg har hatt samme problemet som deg...at snegler er ufyselige.
Men jeger-sneglen er det sjelden du ser! De holder seg stort sett under sanda på jakt. Jeg har to stykker i 130 literen min og de holder det helt sneglefritt! det har de gjort i mange måneder nå.
Det som også er positivt når du har snegler er at de lufter bunnlaget og det er positivt for plantene!

Men....eplesnegler skal jeg ikke ha for de er ufyselige!

Lykke til
Mitt akvarie har invasjon av slike sandsnegler, slike små, med 1 cm kremerhus skall.

Skulle gjerne fått bort disse, for det ligger skall over alt i sanden etter døde snegler....


MEN jeg har også to suller, er det ikke det de heter , slike som drar rundt på et laaaang skall, ganske søte. Og en rund liten snegle med to antenner på skallet. og disse har jeg ikke lyst til å drepe.

Slike praktbotiar vil vel også ta disse?

Lene Byholt
Men....eplesnegler skal jeg ikke ha for de er ufyselige! Lykke til:)

Næmmen, eplesnegler er da kjempesøte! Og så kommer de i masse lekre farger ;D
Hehe
de jeg har nå er søte...de er bare noen millimeter store
Du kan få jegersnegler av meg, Wilma - kan ta med en dag du er på jobb. De formerer seg sakte og er lette å se og plukke ut når karet er fritt for pestsnegler.
hadde eplesnegler før de var søte, i alle mulige farger. Og så artige å obserfere, de lever etter filosofien " jeg går rett på samme hva jeg støter på" ......
Har ikke sett svaret ditt før nå jeg Maria.. Jeg har gitt bort praktbotiaene mine jeg nå, og kjøpt meg en liten flokk a 3 pakistanbotiar. .Disse er jo mindre, og krever mindre plass.. Og jeg regner med at pakistanbotiane tar jegersnegle også??

Vil du fremdeles ha pistia? Har en god porsjon her som jeg har tatt av, men da kan jeg bare holde den av til deg
pakistan botia kan etter hva jeg forstår være ganske aggressive. Det anbefales en stim for at aggresjonen kan holdes på et brukbart nivå, og inad i gruppen. 3 er kanskje litt lite. Følg med på hvordan de oppfører seg mot andre individer i karet ditt.

Har ingen erfaring med dem selv, har bare lest om dem i fiskebasen, så hvis det jeg skriver her ikke er riktig, får noen med erfaring med dem, rette meg ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap