Palettciklider barn!

I går så jeg at det var noen små som svømte i akvariumet mitt så jeg måtte jo se på di , å da fant jeg ut at det var palettciklidene som har fådd smått
Finner bare 6 stk, kansje noen har blitt spist har hadd disse i 1 år snart å di har prøvd mange ganger men nå har di fådd det til
Noen som vet om di kommer til å få flere etter hvert ?
og hvor lang tid i mellom ?

(klarer desverre ikke å ta bilder av di, sider kamerae mitt er veldig dårli)
Mvh Anniken
6 stk var ikke mange, min erfaring er at det oftest er 40 - 50 som vokser opp... når ingen spiser dem Om foreldrene har et kull å passe går det lengre tid til neste kull, men om det er få unger er det ikke sikkert. Det raskeste du sannsynligvis kan oppleve at neste kull kommer er rett under eller omtrent etter 4 uker. Om foreldrene synes det er bryet verdt å passe på de få som er igjen, går det nok lengre. 6-8 uker kanskje, synes jeg å huske jeg har opplevd, tar det bare etter hukommelse og egen erfaring.
Det er stor dødelighet på disse ungene, det er derfor pallettene får så mange om gangen. De vil også få få flere yngel til eldre palettparet blir(mer erfaring)
Jeg fikk et sted mellom 50-100 yngel men det er en 17-18 som i dag lever.
Jeg har skildt mor og far fordi mor ble hissig. Så det er mor som går sammen med yngelen. De er nå 6 uker og det er på tide å flytte mor. Jeg ser at selv om yngelen enda er liten (ca 1 cm) begynner de nå å lete etter teritorie i akvariet og jager hverandre litt. De er så søte ;o)

Ser også at moren begynner å bli veldig rund i buken og er sikkert klar for en ny runde.
Å si at det er høy dødelighet på disse blir feil. Greit at munnrugere ofte har lavere dødelighet, men ciklider har lav dødelighet. Palett i akvarium, meget lav. Har alet opp hundrevis palettciklider opp gjennom. Om foreldrene går alene i karet har dødeligheten alltid vært godt under 10%.
Har ofte latt yngelen gå med foreldre til de er klare til å leveres i butikken ( 8- 12 mnd). Påfølgende kull har da høy dødelighet, ungene blir spist pga den høye tettheten fisk. Kullet som skal leveres nå til uka var på 54, det var kanskje en eller to som døde i begynnelsen. Ikke mer.
En annen ting er at et kull kan gå sammen helt til de blir voksne så lenge det er mange nok. Har f.eks også hatt 45 - 50 sommerfuglciklider i samme kar ( 100 liter ). Når tallet kommer under 15 - 20 bir det mer problematisk. Også hvis noen flyttes ut, for så å introduseres igjen.
Hmm , di lever jo enda.. har hadd lys på til dem kan hende det er derfor at di lever hvem vet ;s!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap