Eheim 2180

hei.har bestilt meg eheim 2180 i dag som skal i 900L.har 2 stk 3338 am-topp der nå. karret har vært oppe og gå i 3 mnd.det jeg lurer på er om det er skummelt ang når jeg fjærner am-toppene,og setter igang eheimen ang bakterierkultur i eheimen?er jo helt ren.men det er jo bakterier i karret?
veroos
hei.har bestilt meg eheim 2180 i dag som skal i 900L.har 2 stk 3338 am-topp der nå. karret har vært oppe og gå i 3 mnd.det jeg lurer på er om det er skummelt ang når jeg fjærner am-toppene,og setter igang eheimen ang bakterierkultur i eheimen?er jo helt ren.men det er jo bakterier i karret?

Bruk all filterguffa fra de to filtrene og hell dette over idet nye så går dette som en lek. Da "jumpstarter" du filteret og det fungerer så og si med en gang.
Tom K
[QUOTE=veroos]hei.har bestilt meg eheim 2180 i dag som skal i 900L.har 2 stk 3338 am-topp der nå. karret har vært oppe og gå i 3 mnd.det jeg lurer på er om det er skummelt ang når jeg fjærner am-toppene,og setter igang eheimen ang bakterierkultur i eheimen?er jo helt ren.men det er jo bakterier i karret?

Bruk all filterguffa fra de to filtrene og hell dette over idet nye så går dette som en lek. Da "jumpstarter" du filteret og det fungerer så og si med en gang.

ok,takk for svar
En enda enklere metode er å beholde de gamle filtrene et par uker etter du har satt igang Eheimen. Da har det nye filteret blitt befolket (går fortere enn i et nytt akvarie pga de eksisterende filtrene).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap