Ny innredning i det gamle karet

- Nå er jeg fått en morsom idé om å gjøre som andre her inne. Skal ta å tømme akvariet i neste uke og bygge en bakgrunn til hjørne akvarium vår. Jeg vet at det blir en utfordring. Har en sånne sperringer ved lokket som irriterer meg veldig. Så jeg lurte på om den kan tas bort på en eller annen måte. Legger ved et bilde av det (litt møkkete der).

- I dag den 08.03.11 har nettan70 og jeg vært litt rundt og samla sammen noen ting som vi har planer om å ha i akvariet. Har hentet ti liter sand som står akkurat nå i vann, som jeg har planer om å koke om ca 10 dager, noen steiner og neon grangrener. Så jeg lurte på om deg går an å bruke grangrener i akvariumet. Evnt hva kan brukes?

Hvis du har forslag til akvariumet er det bare å legg igjen en meld.
Sperren på bildet tror jeg det er veldig uklokt å gjøre noe med, det blir ganske høyt trykk mot glasset (vann er tungt), og uten den risikerer du en ganske våt, dyr og trist overraskelse.

Dere kan lese om hva man kan bruke av trevirke i akvariet i denne artikkelen, fersk gran vil utskille giftstoffer, lurere å vente til våren og grave i en myr. Vrihassel og roserøtter har jeg også lest om...

Huff, så negativt dette ble da? Sanda er kjempefin! Hadde bare skylt den hvis det er kjøpesand eller fra saltvann, koker den for sikkerhets skyld hvis det er elv- eller innsjøsand.

Og fortsett med ideer, det er jo så gøy å innrede med "viltfangede" greier!
Linda & Ove
Sperren på bildet tror jeg det er veldig uklokt å gjøre noe med, det blir ganske høyt trykk mot glasset (vann er tungt), og uten den risikerer du en ganske våt, dyr og trist overraskelse. Dere kan lese om hva man kan bruke av trevirke i akvariet i [URLBLOCK1] artikkelen, fersk gran vil utskille giftstoffer, lurere å vente til våren og grave i en myr. Vrihassel og roserøtter har jeg også lest om... Huff, så negativt dette ble da? Sanda er kjempefin! Hadde bare skylt den hvis det er kjøpesand eller fra saltvann, koker den for sikkerhets skyld hvis det er elv- eller innsjøsand. Og fortsett med ideer, det er jo så gøy å innrede med "viltfangede" greier!


Jeg syns ikke det er noe negativt i det du skriver, jeg spurte og du ga meg svar. Jeg skal lese godt igjen om den artikelen du sendte.

Den sanda som jeg har fått tak i er fra en strand ved sjøen med utspring fra en bekk. Så jeg koker den i sikkerhet.
En begynnelsen
Ja da har jeg vært å kjøpt isoporplatter. Og har begynt å danne til bakgrunnen.
Det var morsomt å danne det treet (er ikke ferdig med å danne den helt) og laget en liten hule til bunnfiskene og en hylle til noen små planter.

Dette har jeg brukt:
- 1 stk 60 cm x 160 cm isopor
- 1 stk Bostik Silicone Glas
- en del små biter av isopor (som jeg har fått av de jeg har handlet over nette)
- 1 stk Universal med bryteblad 18 mm FXA
og en søpplesekk som underlag.

Det tok meg ca 1 time å dandere den og det vil ta flere timer til tørking

Første bilde: Hvordan isoporen så ut i starten
Andre bilde: Hvordan jeg har kuttet den til
Tredje bilde: Hvordan den ble, men fin kuttingen mangler.
Morsomt å lage innredning selv! lykke til med prosjektet!!

PS. Jeg har aldri hatt noe problem med å bruke elvegrus direkte i akvariet. Ikke skylt det en gang , bare passer på å ta grus og stein fra steder i elva der de er litt strøm. Har jo blitt vaska i mange år den grusen da......Ville nok som det er blitt sagt tidligere være forsiktig med grana, hva med å tørke en fin bjørkekvist da?

Wobbler
Artig med gjør det selv prosjekt
Håper det komer flere bilder
Rune 160L
Artig med gjør det selv prosjekt:) Håper det komer flere bilder


Jeg skal prøve å legge ut bilder for vær gang jeg skriver i tråden
Ja da har jeg formet det jeg limte fast i går. Jeg brukte ca 4 timer på å forme det.

Det du ser på er ei hule til våres små søte Kinesiske algespisere, en hylle som jeg har planer om å ha sand med små planter og en hjemmelaga rot. Og du har sikker oppdaget to hakk i bakgrunnen. Det er pga at det skal være rør og ledning til boblepumpen som skal inn.

Jeg lurte da på hva slags maling som anbefales. Jeg har lest at noen har brukt Lady 10 acrylmaling med Epoxymaling etter på. Så har du noen andre forslag er det bare å komme med.

Første bilde: Ser du hvor mye som har blitt skjært av
Andre bilde: Ser du hvordan det ble, rett på
Tredje bilde: Ser du det samme som andre bilde, men litt underfra
eg og en rekke andre har brukt Gjøco Poxydekk til bakgrunnen.
den får du i dei fleste farger.
Rune 160L
eg og en rekke andre har brukt Gjøco Poxydekk til bakgrunnen. den får du i dei fleste farger.


Tusen takk, da skal jeg se om jeg finner den i butikken.
Ja da har jeg klart å bli nesten fornøyd (det er jo første gang jeg har laget noe sånt). Har fått lagt bakgrunnen i akvarium og fylt på vann for at det skal få å få vekk de skumle "avfallsstoffene" i bakgrunnen. Men noe så jeg at jeg måtte fikses på, it's no problem. Jeg måtte også lage litt plass til pumpa og varekolben. Så nå gleder jeg meg til veldig til å se resultate når jeg blir ferdig
Wow!
Der der blir jo bare så kult!
Har aldri gitt meg i kast med å lage bakgrunn selv, men med slik inspirasjon
som dette må jeg nok bare prøve snart jeg også
Hei
eg har aldrig sitt någe så kult men vill bare informera om at d ikkje e lurt og ha isopor i akvarium for d er ikkje bra for akvarium eller fisk.
Det er tull
aqualove
eg har aldrig sitt någe så kult men vill bare informera om at d ikkje e lurt og ha isopor i akvarium for d er ikkje bra for akvarium eller fisk.


Skal du informere burde vel infoen være korrekt? Tusenvis av folk verden over har laget DIY bakgrunn i isopor. Bruker selv isopor i bunn av alle mine kar for å fordele vekten av stein.
Men jeg er åpen for å høre hvorfor dette ikke er bra for akvarium eller fisk?
Bakgrunn og maling i akvariet
aqualove
eg har aldrig sitt någe så kult men vill bare informera om at d ikkje e lurt og ha isopor i akvarium for d er ikkje bra for akvarium eller fisk.


isopor i akvarium er brukt i mange år og går helt fint. som nevnt over kan den males med vannbasert epoxymaling, gjøko poxydekk - jeg nevner også i tilegg til dem som ikke har gjøco i sin lokale fargebutikk; scanox epobitt eller Sigural vannbasert epoxy eller alfa-laval vannbasert epoxy, sistnevnte føres av felleskjøpet, de tre andre av velassorterte fargehandlere eller byggevarer. obs, løsemiddelbasert epoxy må ikke brukes i akvarium.

kjempefin bakgrunn!
Ja. nå har jeg fylt opp akvariet en gang. Fant jeg ut at jeg måtte bruke silikonet til å feste fast bakgrunnen. Og i dag begynte mitt lille "helvete". Da jeg skulle fylle for andre gang, da datt plutselig den ene rotbeinet og grenen som jeg laget til. Så jeg må få takk i en metalltrå og feste dem på nytt.

Til de som aldri har kastet seg ut i et likt prosjekt før og har planer om å ha hjemmelaget grener. Bruk rustfri metalltråd som er litt stiv til å kunne holde dem på plass. Jeg har innsett at jeg må det. Derfor gir jeg rådet videre.
Blir flott dette her ,men skal du ikke male den før du silikonerer den fast i karet ?
Sølvi Gullaksen
Blir flott dette her ,men skal du ikke male den før du silikonerer den fast i karet ?


Jeg har malt den i lys farge for at plantene skal komme frem. Det er i ferskenfarge på bakgrunnen
Mot slutten av prosjekte
Ja, da har jeg kommet til slutt delen. Planter er på plass, det samme er med røttene og steinene. Flere planter kommer etter hvert.

Ble nesten fornøyd. Blir man noen gang fornøyd, når man vil ha det perfekt?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap