Hjelp! jeg har fått sopp..!

Hei!
Jeg har nå hatt soppinfeksjon i akvariet mitt en stund nå.. Har prøvd å medisinere uten at det har hjulpet noe spesielt da soppen har kommet tilbake igjen like fort som den har forsvunnet.. Tenkte kanskje å bruke salt som medisin, men er usikker på om jeg kan bruke dette og om hvor mye salt jeg kan bruke..
Akvariet mitt er på 120 liter, men jeg bruker å regne ut ting på at det er 100 liter i det da jeg ikke fyller det stappfullt med vann...
De fiskene jeg har er 5 metallpansermaller, 5 ancistrus, 2 kakadueciklider, 2 slørhaler, 6 sverddrager, 2 guppy, 1 endlers, 1 kamfisk-hunn og 3 honninggurami.
Hva vil dere anbefale meg å gjøre her?? Det er metallpansermallene og den ene slørhalen som blir mest angrepet.. Døde nettopp en sverddrage hunn som var drektig i går som var hardt angrepet av sopp.. Slørhalen virker som den har noe kvitt som er i munnen som vises når den "puster" inn/ut noen ganger.. Er dette også sopp?
Tusen takk på forhånd, for nå er jeg desperat etter hjelp... Hvis ingenting virker vurderer jeg å ta ut alt, vaske det og starte på nytt.. Burde kanskje ha tatt et vannskifte først før jeg gjør noe mer?? Hadde nettopp oppi esha 2000, men på grunn av medisineringer har ikke jeg hatt mulighet til å skifte vann på 1 mnd...
Ingen..?
Ingen som kan hjelpe meg..???
Haster i grunn med å finne en løsning...!
Har du lest artikkelen om sykdommer?

Mener det står at hyppig vannbytter er bra for å bli kvitt sopp, reint vann er bra for fisken og mindre bra for soppen.

Ser også ut til at du har veldig mye fisk i karet ditt. Dette er en stressbelastning for fisken, og kan føre til mer sykdom.
skift vann og hyppigt før du prøver å starte på nytt. det er ikke vits å restarte hele greien bare fordi du ikke har tatt vannbytte på 1 mnd. det hjelper nok heller ikke så mye å lage en gumbo suppe oppi der, bytt vann så skal du se det kommer seg etterhvert, det er nå første bud, så kan du heller spørre om mer hjelpe etterpå
Enig, gjør rent og skift vann, sopp stortrives sikkert i det godt brukte vannet. Og så starter du en ny eSHa-runde, men denne gangen øker du dosen en halv gang, var rådet jeg fikk da jeg forsøkte å bli kvitt noe veldig gjenstridig. Det er en veldig svak medisin, har nesten doblet uten at det tok livet av bakteriekulturen.

eSHa er også sensitiv ift GH, så dersom du har mykt vann, må du øke dosen til det dobbelte.

Ellers enig med alle de andre her. Har jeg noe muffens i karet, så bytter jeg 1/3 av vannet daglig eller annen hver dag i en uke eller to. Skikkelig slamsuging, hører med. Fyll på med medisin igjen etter hvert vannbytte tilsvarende for det vannet du har byttet + dagens dose.

Også enig i at du har for stor fisketetthet. Dette er antakelig en viktig årsak til problemet.

Det du oppfatter som sopp, kan også være bakterier. La evt fiskene få et såkalt bad i en bøtte mens du tar den største storrengjøringen. Les på vedleggene hvilken styrke du skal bruke. Det står beskrevet under 'bad'. Da slipper de stresset med at du roter rundt oppi der, samt at de får en kick-start på medisinering. Jeg har brukt JBL Furanol 2 kombinert med salt til et slikt bad. Da slipper jeg også stresset med filterbakteriene. Fortsetter med eSHa-kur dagen etter at fiskene er kommet opp i friskt og rent kar.
holder på å bytte 30 liter vann nå... så får jeg skifte igjen om 2 dager og se om det blir noen forandring...
Plussmedlem
Hva slags vannbytterutiner har du vanligvis? Hvor ofte og hvor mye skifter du?
Av 100 liter bruker jeg å bytte 30 liter en gang i uken til vanlig.... Da slamsuger jeg også bunnen,og så vasker jeg bort eventuelle alger på glasset men d er sjelden d er alger..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap