- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sneglenes skall blir slitt. trenger ny mat med kalsium for å bygge opp.
Sneglenes skall blir slitt. trenger ny mat med kalsium for å bygge opp.
Hallo. Jeg har en gjeng med gule eplesnegler. De er av ganske stor størrelse nå (litt mindre enn skjea på en spiseskje.) og de begynner å få slitt skall. Jeg leste her at de trenger kalsium for å bygge opp skallet, og en ph på rundt 7. Jeg har ph'en på 7, noen ganger 7.5. I tillegg får de en slags wafer tabletter, og epler ca hver tredje dag. (+- alt ettersom)
Dette har fungert ganske greit, men gradvis i det siste har de bare fått mer og mer slitt skall. Det virker som de ignorerer eplene, og tar bare tabletter. Derfor tror jeg at jeg må gå over til noe annet de kanskje liker mer. (de har jo spist epler som bare det før...hmm)
Hva anbefaler dere når det kommer til mat som snegler liker, som har godt med kalsium?
mvh
Dette har fungert ganske greit, men gradvis i det siste har de bare fått mer og mer slitt skall. Det virker som de ignorerer eplene, og tar bare tabletter. Derfor tror jeg at jeg må gå over til noe annet de kanskje liker mer. (de har jo spist epler som bare det før...hmm)
Hva anbefaler dere når det kommer til mat som snegler liker, som har godt med kalsium?
mvh
Postet 09.03.11 kl 14:41
Postet 09.03.11 kl 14:56
Postet 09.03.11 kl 15:08
Postet 09.03.11 kl 15:16
Postet 09.03.11 kl 15:20
Postet 09.03.11 kl 15:34
GH mellom 6 og 10 og en PH over 7 er å anbefale ved hold av snegler. Riktig foring er også viktig for at sneglene skal få best mulige forhold. Kokte grønnsaker og for som inneholder spirulina anbefales.
Etseskadene sneglene dine har fått kan ikke repareres.
Vil anbefale deg å kjøpe GH/TH+ fra Noraq eller et annet GH-økende middel samt JBL dråpetest for GH. De andre innbyggerne i karet(hvis du har noen) bør passe til å bo i slikt vann. Søramerikanere f eks passer dårlig sammen med snegler pga motstridende krav til vannverdier.
Etseskadene sneglene dine har fått kan ikke repareres.
Vil anbefale deg å kjøpe GH/TH+ fra Noraq eller et annet GH-økende middel samt JBL dråpetest for GH. De andre innbyggerne i karet(hvis du har noen) bør passe til å bo i slikt vann. Søramerikanere f eks passer dårlig sammen med snegler pga motstridende krav til vannverdier.
Postet 09.03.11 kl 15:40
Endret: 09.03.11 kl 15:48
Postet 09.03.11 kl 15:40
Postet 10.03.11 kl 18:43
Endret: 10.03.11 kl 18:47
Det hjelper ikke med mat , mineralsteiner, eggeskall osv hvis ikke PH og GH er riktig. Ph bør være 7,5 og GH bør være mellom 8-12. Har du ikke rette vannverdier så vil skallet bli hvitt av etseskader og de kan ikke repareres. Når du har fått de rette verdiene , da kan du gi de mat som inneholder kalsium . Jeg bruker reke og krabbefor som heter Novo Prawn og Novo crabs. Disse inneholder stoffer som styrker skallet. Ellers kan du gi dem det meste av kokte eller rå grønnsaker.
For å få opp Gh så kjøp deg GH/TH+ for det inneholder ikke klorider som GH saltet gjør.
Det er også viktig at du har noenlunde samme temperatur på vannet ved vannbytter. Er det stor forskjell vil det forstyrre sneglenes syklus og de kan få sprekker i skallet. Lykke til videre.
For å få opp Gh så kjøp deg GH/TH+ for det inneholder ikke klorider som GH saltet gjør.
Det er også viktig at du har noenlunde samme temperatur på vannet ved vannbytter. Er det stor forskjell vil det forstyrre sneglenes syklus og de kan få sprekker i skallet. Lykke til videre.
Postet 10.03.11 kl 19:34