Gammel hobbyen tatt opp igjen, etter 7-9 år med akvariumene lagret på loftet.

Hei

Helt ny på siden her, men ikke helt fersk som akvarist.

Først så beklager om jeg poster tråd i feil forumkategori.. (admin kan gjerne flytte tråden om den passer bedre annet sted på forumet)
**ser nå etter at jeg har tittet litt mere i forumet at kanskje trolig burde jeg postet under "Personlige akvarietråder" kategorien...


Som emne tittelen så har jeg hatt akvarium siden vi (jeg og brodern) var barn.
Senere har jeg stort sett alltid hatt barndoms-akvariumet stående hvor enn jeg har bodd, (63liter)

Senere i eget hus, så økte det til en 325 liter aquastabil, spedde på med ett par små akvarier som jeg har avlet blant annet tigerbarber og kampfisker mm.

Alt ble så lagt på "is" etter det ble tid for barn og familie. Så alle 4 akvariumene ble stuet bort for å samle støv på loftet.

Har alltid likt best selskaps-akva. for variasjoner med både farger og typer fisk og størrelser.

Vel vel, så nå for litt siden ville fruen ta ned 63litern igjen... uff nei sa jeg, da det.. øhh ikke bra.. for da kommer garantert det til å blusse opp i blodet igjen og da vil jeg ha ned stor-akvariet igjen sa jeg... Ok, sa hun, men det er for stort/langt. Men jeg bøyde meg i støvet, og vi tok ned 63 litern igjen.

HMM jaggu nå så er basillen bitt seg hardt fast, for.. allerede er det kommet stort akvarium på stua.
Ikke aquastabilen på 325 liter nei..
Men ett Cayman 110 på 300liter, som vi kom over til salgs på finn.no
Eier har hatt vann i det i ca 6mnd, og siden har det stått, pga huset hans sviktet av vekten.

Dette er nå nystarta på første døgnet. (ses i profilen også)
Ikke det meste av planter enda, men skal kjøre oss en tur enten til molde eller kristiansund på lørdag og se om tropehagen har noe å by på.

Men nok preik for en stund, må vel vis bilder av nyinvesteringen..

Morn

Lest en del her inne nå og ser der er brukt salmiak til innkjøring..
Dette har ikke fått med meg før etter at det store www er kommet til hvermansen.
Da vi sist hadde kjørende akvarie så hadde vi ikke "intervebben"

Synes det virker litt innviklet med salmiakk når jeg leser om det... men er kanskje bare meg..

Men utgangspunktet mitt (før jeg leste om salmiakk) var å la det gå uten fisk noen uker..
Med planter, dekor, osv, tenkte også ta avfall/slam fra pumpa/filteret i 63litern (som står med 9 fisk) å tømme oppi cayman karet.

Ble i tvil nå etter å ha lest "ny-info"..

Kan nevnes også at jeg/vi ikke har noen tilsettning i vannet, alla aquasafe som vi hadde før i tiden..
Finnes aquasafe enda idag.. eller er det noe annet i handelen?
Evt hva ?

Så tips mottas med takk.

Er det ellers noen som har noen erfaring/kjennskap til den pumpen/filteret Bluewave 07 som fulgte med karet?

Består av 3 kammer, svamper, kuler, krus og pumpen.
Det første eg må sei er velkommen til af. ett fint forum
Kan ikkje hjelpe deg med pumpen og salmimetoden med
aquasafe er oppe og går enda
Takk for det.

Så aquasafe finnes enda altså ja.
Har tittet litt på tropehagen-siden, men har der ikke sett aquasafe.
Ser de har noe som heter Aquasana Prodac, sikkert samma som aquasafe det da..
Dog tropehagens pris var over dobbelte enn på siden du linket da :P

Men nødvendigheten av aquasafe tilsettning her til lands kan vel diskuteres, siden vi har så bra kvalitet på vannet vårt. (jevnt over)

Hallo Kenneth
og velkommen til Akvaforum. Kan vel også si velkommen tilbake i hobbyen. Selv har jeg også holdt på en del år, med litt varierende intresse og antall kar i hus. Pr i dag er det 10 kar som er oppegående, hovedsakelig med Apistogramma (dvergciklider). Sist annkommet, fra auksjon i Larvik i helgen, ble blandt annet tre nye typer i "samlingen"
*apistogramma cacatuoides (viltformen)
*apistogramma sp. "Oregon" VF (viltfanget)
*apistogramma barlowi VF (eneste kjente munnrugende apistogramma)

2 sistnevne og forøvrig en del andre viltfangede apistoer er vansklige å få tak i. Men det dukker opp innimellom på storauksjonene til di forskjellige akvarieklubbene.

Om du har en akvarieklubb lokalt og ikke alt for langt unna anbefaler jeg deg et medlemsskap. Er selv medlem i Drammen akvarie klubb og nyter godt av det ved hyggelige stunder i lag på møtene, rabatter i butikkene lokalt, billige fisk, planter etc på klubbens auksjoner, turer mm.

For tiden holder jeg på å bygge reol i kjelleren her og er vel i ferd med å kunne så smått flytte karene ned dit. Sliter med ryggen for tiden, så noe smått går det akkurat nå om dagene.

A.safe finnes enda, Kenneth. Men mange mener dette er bortkastede penger. Pumpa du nevner har jeg heller ikke kjennskap til desverre. Finner noen bilder og legger ved i tråden din. Og som sagt hjertlig velkommen
Hos dei fleste er ikkje aquasafe nødvendig, men eg bor i en gamel byggning med gamle rør så eg bruker aquasafe for sikkerhets skyld, da eg ikkje har fått målt hvordan vannet er her enda.

Aquasana Prodac og aquasafe ser ut til å vere det samme.
Men har aldri sett dette produktet før, så det kommer sikkert noen andre inn med ei god meining om dette produktet.

Hyggelig med svar
Fine bilder forresten !

Ja det er liksom derfor jeg også før har brukt aquasafe, pga HVIS det er for mye klor og tungmetaller i springvannet.

Så rekner med jeg skaffer meg en flaske og tilsetter en dose for sikkerhets skyld.

Har ikke sjekka nærmiljøet etter klubber, tror ikke det er i Kr.sund N, men var hvertfall i molde før i tiden..

ser litt info om pumpa her (om linken virker rett) http://www.ferplast.com/bluwave_eng.php
Hvis ikke så er det den øverste i googlesøket her (Bluwave 07): http://www.google.no/search?q=Bluwave+07&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Står at den er: mechanical, biological and adsorptive for perfect crystal clear clean water
Ser også bilder av virkemåte der på ferplast siden.

Så er egentlig ute etter riktig rengjøringsmetode på denne slik at bakteriefloraen man vil ha i filtrene ikke bli ødelagt.

Mvh Kenneth

Forresten, har ryggproblem selv, manglende/slitt skive mellom 2 virvler i korsryggen. Men har trent en del rygg og magemuskler for å støtte opp bedre. Det har hjulpet meg bra.
Har nå gått en tid på tradisjonell karate, kjenner det hjelper godt på ryggen og kroppen og helsa :P
Morro er det å, anbefales
Om eg har fårstått pumpa di riktig så skal dei bioballene eller hva det kalles ikkje gjøres noe med, men filtersvampen din kan du vri forsiktig i ei bøtte med akvarievann, men dette gjør du når efekten på pumpa eller gjennomstrømningen blir svak.

Leste litt om bioballer for en stund siden og dei døde bakteriene slapp automatisk bioballene for å sleppe til nye, så dei skal vere vedlikeholdsfrie.
Okey, filter-svampene rengjøres som tradisjonelt.
Og bioballene ikke noe. Evt en lett skylling ved behov bare da sikkert.
Samme gjelder da sikkert også beholderen med krus inni.. (likt bioballene)

hmm... hvorfor ble ikke linkene klikkbare tro...
vil tru det, her står det litt om bioballene vertfall



God dag.

Her er det blitt en god gammeldags kick-start.
Som ikke var planlagt i utgangspunktet egentlig.

Skaffa meg filter gugge fra en 250liter + jeg fikk med 2 stk ferske svamper, helte gugga i filteret mitt og la også inni svampene jeg fikk. (uten å ta ut noen fra mitt filter, god plass, og ingen reduskjon på gjennomstrømmning)

Fikk også låne meg ett teste sett, så målte litt verdier i går, husker ikke verdier nå. Men er oppskrevet hjemme. Så kan poste bilde og verdier ikveld.

Tenker å kjøpe meg dråpetester selv, så lurer på hvor kjøper dere disse rimeligst og hvilken fabrikant?

Tenker skaffe meg hvertfall PH og nitirit
Dei fleste anbefaler JBL sine tester da dei gir en meir presis avlesning.
Men har selv Tetra sitt dråpetest sett, det gir en indikasjon om vannverdiene er innenfor akseptable verdier betalte litt over 300kr og der er det ph-no2-gh-kh-co2.
Kjøpte det på webzoo
JBL og webzoo, ja den er grei.
Takk.
JBl er ett dyrere sett en tetra sitt glømte eg å skrive
Ser det, men så lenge det er JBL sine produkt som er mest nøyaktig så får det så være om de er litt dyrere..
Viktigste er at det bli målt rett og fiskene har det bra. :p

Forresten.. det står ikke på Tetra ph , scalaen det måler.. fra-til
(bare lurer)
Velkommen tilbake til hobbyen. Hadde selv et lengre opphold, og så her på AF at svært mye ny informasjon om akvariehobbyen hadde kommet til siden jeg satte 240 literen i garasjen. Skjønner frykten din for at litersyken skal bite seg fast. Begynte selv for 2 år siden med en Akvastabil på 530 liter, så resilikoniserte jeg den gamle på 240, kjøpte et nytt helglass på 160, et karantenekar på 54, som selvsagt er i permanent bruk! Dernest et på 150 liter delt i to halvdeler hver på 75 og til sist, og da mener jeg til sist, en hjemmesnekret reol med 6 stk 54 litere. Det er en hurtigvirkende infeksjon dette!

Ser du har snust på salmi-metoden for innkjøring. Det er ikke egentlig komplisert, men kicksart er selvsagt enda enklere og også effektiv. Pass bare på at du vedlikeholder bakteriekulturen med næring inntil du får fisk. Det kan du gjøre, som jeg gjør nå med reolkarene, med litt (i ditt kar gjerne to-tre milliliter) Salmi daglig. Hvis bakteriene ikke får ammoniakk, vil de raskt dø ut og da må du starte på nytt.

Hilsen
Sigmund
Hei og takk for det.
Jøss, brukbar samling kar du har da hehe

Du mener sikkert at jeg skal til sette salmi såfremt jeg ikke har fisk oppi ja.. (må bare spørre så jeg ikke misforstår.)

Men tilsatte 300litern nevnte filter-guggen og de 2 svampene jeg fikk, og satte i tillegg filteret/pumpa, grusen og plantene, fra 63litern.
Og en time senere satte jeg fiskene fra 63literen inn i 300litern

GH 12, KH 2-3, NO2 0.0, NH3 0.0, PH

(målesettet starta PH skalaen på 6.2, vannmålingen den er litt lavere, men er veldig nære skalaen, så estimere den til PH ca 6. Inntil jeg får JBL sitt sett som går fra PH 3 - 10)

Skal ta ett par bilder litt sener, når det bli litt mørkere på kvelden og poste i tråden.
Nå ble det mørkt nok til å få ta ett ok

Pallet ciklide paret la forresten egg på søndag, for andre gang.
De gjorde det i 63 litern også men de var ikke så flinke å passe på.
Kenneth Bjørke
Du mener sikkert at jeg skal til sette salmi såfremt jeg ikke har fisk oppi ja.. (må bare spørre så jeg ikke misforstår.)


Ja nettopp. Men siden du nå har fisk i karet, er alt i orden.
God dag.
Vart til at jeg igår handla JBL ph og nitrit dråpetest på http://www.aquamanias.no http://www.aquamanias.no pga dem hadde rimeligere frakt (brevpost) istedet for webzoo, som skulle ha 125.- på frakt.

Ellers da er det noen innspill på målingeresultatene 3 poster lenger opp da?

Har også oppdatert akvariumet på profilsiden med planter fisk mm, er ett par planter inni som er litt usikker på navnet såh..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap