Pumpa i 30 literen er ødelagt. krise?

jeg merket i kveld at pumpa i 30 literen med kirsebær reker og ancistrus har sluttet å virke.

det er masse planter i akvariet. jeg har nå tatt ut svampene fra pumpa og lagt de i vannet over utblåsingen på luftpumpa. vil det ha noen effekt?

hva skal jeg gjøre? skal jeg bare kjøpe ny pumpe? i så fall, hvilken? helst en rekevennlig, eller som kan gjøres rekevennlig. eller skal jeg bare kjøpe et nytt og større akvarium?

det er en 100 liter her som ancistrusene kan bo i, men ikke noe sted rekene kan være uten å bli spist.
Vet ikke hva du regner som masse planter. Men det hørs ut som et akvarie som kan klare seg med lite filtrering.

Svampene vil nok holde seg bra om de er plassert på en måte som gjør at det er en liten gjennomstrømning. Plasser dem gjerne rundt luft-utblåsningen om det er mulig. Dersom der er hull gjennom svampene, kan du sette dem slik at luften går gjennom disse hullene. Da vil luftboblene som stiger opp gjennom hullet suge vann inn gjennom svampene.

Når det er sagt, kan akvariet mest sannynlig klare seg fint uten filtrering(kun vannbevegelse) dersom det er mye planter, minimalt med fôring, ikke for mye slam og du tar ut fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Johansen
Reklame for plussmedlemskap