Hvilke fisker kan jeg ha i en 150l??

Hei jeg lurer på hvilke fisker jeg kan ha i en 152l(95x40x40)
PHn er på ca 7,5 (tetra test)
Fin biltema sand (0,1-0,7)
En stor og liten rot
5 planter
Vannet er ganske hardt (gh testeren var ødelagt har ikke fått byttet den enda så vet ikke nøyaktig)
Det bor kun noen guppyer der nå

Så hva kan jeg ha i dette karet? Hva må jeg ha?

Håper på svar
Ingen som har noen forslag?
Hva liker du
Med en PH på 7 og en ca normal GH er 150l såpass stort at du kan ha ganske mye spennende der. Du bør kanskje velge litt fisker som finnes i de forskjellige segmenter av karet. Jeg for min del har noen Sverddragere (xiphophorus Hellerrii) og barber av valgfri sort da dette er aktive fisker som trives med å svømme mye og vil ligge rundt midten av vannstanden det meste av tiden.
For min del liker jeg ofte å ha et par Guramier (Trichogaster) rett og slett fordi de blir store og flotte og slikt sett ofte gir et blikkfang. Hvilken man foretrekker kommer jo helt an på smaken og farger man har på andre fisk etc.
De fleste guramier og barber går glatt i 7 PH. Dersom det stemmer at vannet ditt er forholdsvis hardt vil sverrdrageren stortrives.

Jeg advarer dog om at sverddrageren og visse typer barber kan synes guppy-finner er dagens chips.

På bunnen kan du enten ha en gruppe på 5-6 corydoras (hundrevis av typer å velge mellom) eller kuhli-ål. Disse trives best med din fine sand.
Jau
Bare hyggelig det. Du kan også ha en stim i det karret, men eftersom mange av dem trives best i grupper på 10 eller flere kan det være greit å holde seg til de mindre typene. Glødebåndstetra er flott i den rette belysningen og om den trives. Snill er den også.

Du bør også vurdere en algespiser. Ancistrus kan være å foretrekke eftersom den blir mindre enn f.eks Gibbiceps som blir større (selv om jeg personlig synes Gibbiceps er en utrolig vakker fisk med sin store ryggfinne kan 150 liter bli snaut om den blir stor).
Om fiskene du har i det er snille med reker kan du vurdere amano-reker heller enn algespisere. Evt den rette type snegle.

Mange mange valg der ute. Om du vil ha en "lett" ciklide kan du prøve med et par Pallettciklider (Pelvicachromis Pulcher) men vær obs på at den kan bli litt territoriell når den leker (og det gjør den stort sett) og kan grave og jage annen fisk som ikke respekterer dens revir. Dessuten bør den ha en hule å kose seg i.
Takk for enda flere gode forslag
Det jeg kunne sett for meg som ett drømme kar hadde jo hvert:
-Endlers guppy(De jeg har nå)
-En eller annen type flokkfisk (eks glødebånstetra som du nevnte)
-2-3 ancistrus
-En type litt større fisk 2-3 stykker (eks pallettcikilde som du nevnte)
-En flokk med dvergreker/reker
-3-4 sverdragere/dverguramier

Håper dette hadde hvert mulig men det viktigste er jo at de trives uten at det blir for trangt
God kombinasjon
Eneste "aberet" er om sverddrageren vil mumse guppy-finner eller ei. Dette er i stor grad forholdsvis harmoniske fisker som ikke vil skremme hverandre fra hverken matfat eller annet.

Men dvergreker vil bli mat i det karet det. Mange av de fiskene vil spise voksne dvergreker og alle vil spise evt yngel.

Hvilke planter har du?
Dette er plantene jeg har;
-1 Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)"
-1 Echinodorus palaefolius "latifolius"
-2 Microsorum pteropus (java bregne)
-1 Anubias barteri "nana"
-1 Bacopa australis
Har brukt bildebasen, så alt er ikke 100% sikkert

Guppyne har ikke slør i det hele tatt, så napping blir ikke noe problem
Er det evt. noen andre rekearter jeg kan ha som ikke blir spist?

Amano
Amanoreker er vesentlig større og passer ikke så godt i små fiskemunner. Den går også for å være noe av det mest effektive man har i forhold til alger, og spiser sågar trådalger.

Endlers kan det nok hende får være i fred for sverddrageren ja. Husk at det ofte er greit å ha en viss overrepresentasjon av kvinner i så måte. Jeg har 4 damer på 2 hanner i min 150-liter (i tillegg til en del ungfisk man kan være spent på kjønnet av)
Takk for svar)
Da blir det vel noen fisker og reker på meg snart Når jeg kjøper fisk og reker burde jeg bare kjøpe en art av gangen eller spiller det ikke noen rolle?? Er det noen spesiell rekkefølge jeg burde velge da??
Skal huske å kjøpe fler hunner enn hanner når jeg kjøper fisk
Njei
Skal være litt forsiktig her men jeg tror det skal gå greit uansett rekkefølge.

Dog vil jeg anbefale å ikke kjøpe alt samtidig. Man kan (og bør) teste kjemiske verdier, men til syvende og sist er det fisker som må være prøve... ehrm. kaniner. Da kan det være greit å ta litt av gangen. Om du allerede har guppies der som trives er det dog sannsynlig at det ikke er så ille.

Kanskje jeg ville begynt med de med litt størrelse på eftersom de kan være litt mer sky og derfor kan ha det litt rolig innledningsvis.
Takker for svar Så jeg burde begynne med de største først så de litt mindre osv. Hvor lenge burde jeg vente mellom hver gang, 1-2 døgn, 1 uke eller enda lengere??
(Sorry at jeg spør så mye men jeg vil unngå å gjøre noen nybeggyner feil)
Nja
Vanskelig å stipulere noe nøyaktig i så måte. Men eftersom du har fisk i karret allerede er intet som tyder på at noe alvorlig feiler vannverdiene dine og slikt sett trenger du ikke vente i månedsvis. Men det kan være greit å ta det pent fordi om du kjøper 10 fisker samtidig og det viser seg å være noe galt så dør 10 fisker i stedet for 2. Dersom du har en/flere butikker i nærheten av deg er det jo nesten bonus (jeg synes i det minste det) å handle i flere runder.

Generelt går det an å holde et øye på de nye og de gamle efterhvert. Om du kjøper 2 ny fisker og ser efter en ukes tid at de ser ut til å trives og at de gamle fiskene heller ikke endrer adferd så kan det være trygt å ha på litt til. Du trenger ikke kjøpe 1 fisk av gangen, men et kompromiss. Eksempelvis å kjøpe 2 store fisker og et par reker eller ancistrus og så vente litt med det andre.

Smart å forsøke unngå nybegynnerfeil der man kan. Det er både biligere og langt snillere mot fiskene.
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene mine, nå er det egentlig ikke stort mer jeg lurer på
Bare hyggelig
Stiller masse spørsmål i forumet selv. hele poenget er jo å hjelpe når man kan og diskutere med folk med samme interesse/lidenskap.

Ha en topp uke!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap