Godt med lys til 110 juwel akvarium!

Hei! Jeg har et akvarium på 110 liter fra Juwel. Jeg visste at lysene som kom med ikke var sterk nok til å ha røde planter, men ettehvert kjøpe jeg et par veldig billige for å teste. De lever forsåvidt og vokser, men rødfargen har falmet veldig. Jeg har en hvit murvegg bak akvariet, så jeg testet med litt svart filt bakom, og selv om akvariet ser mye finere ut så suger det til seg lyset omtrent, så planetene mistrives skikkelig.

Jeg klarer ikke se hvor mange watt det ene lysrøret er, men det andre er på 18 watt, og ett av de er gul og ett er hvitt.

Når vi kjøper nye, må det være fra dyrebutikk? Jeg bor rett atme en elektro-butikk der de selger lysrør og slike ting. Om jeg tar med ett for å finne en str, kan jeg kjøpe derifra om det er billigere?

Hva er vanlig pris for lysrør? ser for meg at det er kjempedyyyyrt! Og hvor mange watt trenger jeg for at røde planter skal holde seg røde og fine, (tilogmed med svart filt bakom)

ser at mine lys allerede har falmet litt, etter knapt et år :\
Jeg hadde samme akvarium selv, og fikk f.eks rød lotus til å trives meget godt med dagslysrør fra biltema som kostet rundt 30-40 kr/stk. Plantenæring er også viktig, selv brukte jeg næringskuler fra JBL, som man graver ned i sanden ved planterøttene. Det er standard 18W T8-rør som sitter i armaturet hos deg.
hahaha oi nå ble jeg letta! av en eller annen grunn hadde jeg for meg at lysene var på ca 800 kr per stk ellernoe, haha! husker du hvor mange watt det var på de du kjøpte fra biltema. var de samme farge begge to? jeg har sånn gjødning som man har i vannet, og har både grus og finsand (men skal bytte til bare fin sand når jeg får tid og penger)
Du kan få kjøpt plantelys til hundrevis av kroner stykket hvis du vil, og mange vil påstå at du trenger dette for å få noe plantevekst over hodet. De lysrørene jeg brukte har artikkelnr. 44775 hos biltema, og de fungerte meget bra. De er som sagt på 18 watt, det er det eneste som passer lystoppen din. 26,90,- per stykk koster de. Jeg brukte samme farge på begge to (6400K tror jeg det var, ganske hvitt lys.) Jeg vil også anbefale deg å kjøpe reflektorer til å sette over lysrørene, for å få mer lys i karet. Det finner du her. Planter som tar opp næring rett fra vannet funker bra med flytende plantegjødning, men om du har planter med skikkelige røtter vil du fort se stor forskjell hvis du prøver å legge noen gjødningskuler ned mellom røttene. Det får du kjøpt her.
tuusen takk for informativt svar! Den reflektoren var jo også rimelig så da trur jeg at jeg skaffer meg en slik en også, da kanskje jeg kan ha den svarte bakgrunnen også! :3
takker for svar, skal rett og kjøpe nye lysrør nå, tjuhu!
Du trenger to reflektorer, én til hvert lysrør. De festes på lysrørene med klips, som følger med.

Jeg hadde forresten svart bakgrunn på 110-literen min, men har gått over til innvendig bakgrunn på det akvariet jeg har nå, da jeg synes det er mye finere. Får mere dybdefølelse, synes jeg. Kanskje noe å vurdere?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap