Fra grus til sand

Hei

Vi har kjøpt ett brukt akvarium som innehold grus og noen cm med vann, men vi ønsker å skifte til sand. Vi fikk beskjed av den tidligere eieren at vi burde vente en stund før vi skiftet til sand og fikk fisker slik at bakteriene skulle gå over i vannet. Vi lurer på hvor lenge vi burde vente før vi kan skifte til sand og hvor lenge det bør gå før vi legger fisker i.

Håper på svar
Hiv ut grusen og bytt til sand med en gang du. Så starter du innkjøringsprosessen på filteret. Dette vil gjerne ta fire til seks uker. Får du taki filtergugge fra noen du kjenner som driver med akvarier, så er dette bare en fordel. Les litt på forum om oppstart av akvarie, så blir alt litt lettere
Denne artikelen HER er f.eks veldig fin

Lykke til
Hei. jeg er en nybegynner selv. men skal vel fungere hvis man kjifter til sand. og fyller opp karet med vann og kjøper noe greier du tilsetter i vannet. og la pompa jobbe i en uke. eller er dette bare tabu?
Grusen kan du skifte med engang uten problemer, denne inneholder ikke filterbakterier. For å skifte sanden kan du bruke hevertmetoden og suge ut all grusen, da slipper du å stripe glasset. Fyll akvariet med vann før du begynner ellers er ikke det så lett å få hevertmetoden til å virke. Bruker du en bit av en hageslange er det lett å suge ut grusen av akvariet. Ellers gjør som Wargtass skriver
Tonny Fredriksen
Hei. jeg er en nybegynner selv. men skal vel fungere hvis man kjifter til sand. og fyller opp karet med vann og kjøper noe greier du tilsetter i vannet. og la pompa jobbe i en uke. eller er dette bare tabu?


Skifte sand er helt greit. MEN å la pumpa jobbei bare ei uke, og tilsette "no greier"..
det er tabu ja ( Du KAN selvfølgelig gjøre det på den måten, det er ditt valg, ingen her kan tvinge deg. Men fisken vil høyst sannsynlig dø ut før den finner ut at her kunne den tenke seg å bo ei stund)
Les artikkelen jeg linket til i forrige posten min. Gjør heller sånn enn å høre på hva de sier på dyrebutikkene. Eller les Tråden til 530 her på forum, om hvordan han kjører inn akvariet.

Fremdeles lykke til
Tusen takk for svar Skal lese artikkelen som ble postet, så håper jeg at jeg finner flere svar i den
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap