Diy luftdrevet filter

Jeg har en liten tank på 20L som jeg vil prøve å fore opp yngel i. Mangler filter, men har luftpumpe og kan tenke meg å lage et enkelt filter selv. Spørsmålet er hvilket design som funker best:

1. Svampfilter. Borer hull i en frossen biltema-svamp og stikker i en luftestein. Ferdig. Luften på vei opp skal trekke med seg vann på vei oppover.

2. Svampfilter #2. Som #1, men plasserer luftesteinen i et pvc-rør, med masse hull i, hvor det oppstår undertrykk når luften stiger.

3. Omtrent som #1, men filtrerer gjennom en flaske med bio-medie eller k1 i stedet for svamp. Kutter av toppen og plasserer en svamp i åpningen for grovfiltrering, og for å slippe at yngel vokser opp inne i filteret (alternativet er inntak av små hull, som i toppen). Vil yngel klare å komme seg inn gjennom utløpet i et slikt filter?

4. Trekker vann ned gjennom filtermedie i en flaske, vha. luftkolonne som lager undertrykk.

Jeg liker virkelig løsning #3, særlig hvis jeg får tak i k1 og lager et vedlikeholdsfritt(ok, svampen tetter seg kanskje) "moving bed"-filter, men lurer på om den er yngel-sikker. Ser for meg et dette kan konkurrere med "ordentlige" interne filtre, selv om gjennomstrømningen sikkert blir lavere?

Dessuten vil gjerne 1 og 3 bråke litt mer, da boblene ikke kommer rett fra luftesteinen? (Ikke at pumpa jeg har er lydløs akkurat..)

Tanker/innspill om hva som vil fungere best, eller evt. andre forslag?

Har selvsagt tenkt å passe ekstra godt på vannverdiene med et hjemmelaget filter.
Tror denne blåsvampløsningen blir det enkleste og beste.
Tror alle løsningene unntatt nr 1 vil fungere greit.
Synes løsning nr 2 er enkel og derfor genial.

Du kan også få fatt i rimelige små powerheads på ebay o.l. steder, så slipper du bråket fra luftpumpen/boblene.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap