Vi får ikke ned nitrat verdien...
Vi har ett 350 l kar med 11 diskuser, 40 rødmunntetra, 4 ancistrus, 9 corydoras og 8 jegersnegler. Filteret er fluval fx 5, ph ca 6, gh 16 og kh 6,8. Nitritt er 0. Temperaturen er 32 grader. Bunnstbstratet er blanding av rådasand og engelsk sjøstein. Har vært i drift med diskus siden januar og etter nyoppsetting siden desember og med malawi før det igjen.
Forer med oksehjerte og oksehjertemix (kjøpt av discus isabella) Dette har vi delt i biter på ca 1x1 cm som vi gir 3 stk av 2-3 ganger daglig. Dette blir spist opp viss ikke fjernes det.
Vanligvis bytter vi vann 1 gang i uka, men har nå i ei uke bytter 20-30 % vann morgen og kveld, samtidig som vi roter i bunnen i håp om og få bukt med problemet, men det hjelper ikke...
Hva gjør vi galt ?
Forer med oksehjerte og oksehjertemix (kjøpt av discus isabella) Dette har vi delt i biter på ca 1x1 cm som vi gir 3 stk av 2-3 ganger daglig. Dette blir spist opp viss ikke fjernes det.
Vanligvis bytter vi vann 1 gang i uka, men har nå i ei uke bytter 20-30 % vann morgen og kveld, samtidig som vi roter i bunnen i håp om og få bukt med problemet, men det hjelper ikke...
Hva gjør vi galt ?
Postet 15.03.11 kl 19:22
Endret: 15.03.11 kl 19:33
Postet 15.03.11 kl 19:55
Postet 15.03.11 kl 20:04
Postet 15.03.11 kl 20:10
Postet 15.03.11 kl 20:22
Postet 15.03.11 kl 22:49
MariaTHvorfor holder vannet 32 grader? Har du forsøkt å redusere foringen drastisk noen dager, kombinert med store vannbytter?
Ja, temperaturen forundrer meg. Som Maria T spør: Hva er begrunnelsen for den? Og hvis nitratnivået i springen er 0, så må det bety at akvarievannet forurenses sterkere enn filtrering etc greier å takle. Jeg støtter forslaget om drastisk reduksjon av foring noen dager, og store, (og hyppige) vannbytter. Du har mange diskus, men du sier ingenting om størrelsen på dem, om de er små som femkroninger eller kjempestore? Kanskje du totalt sett har for mye fisk.
Postet 16.03.11 kl 00:06
Postet 16.03.11 kl 00:37
Postet 16.03.11 kl 00:43
Dere har jo tydeligvis god filtrering, siden nitrit-verdiene er på null. Dette betyr at amoniakken gjøres om til nitrit og så nitrat i et raskt tempo. Der hjelper det også at dere har en ganske ideell temp for bakteriene. (men test også for nitrit/ammoniakk for sikkerhets skyld.)
Bakteriene er vel mest effektive når man kommer over rundt 28 grader, og om jeg ikke husker feil, så har de en "sweet spot" på rundt 34 grader der de virker i turbofart. -Mulig jeg husker feile temperaturer, men de er mere effektive jo varmere det blir(opptil et visst punkt.)
Dere forer ganske hardt, så det er nok hovedgrunnen til at dere får så mye nitrat.
Reduksjon av foringen til dere har fått kontroll er nok bra. Vet ikke om nitrattesten deres går til over 100mg/l, men den ikke gjør det, bør dere absolutt få den lavt nok ned til at den kan leses av. Ellers er det å forsøke forskjellige ting til dere ser at verdiene begynner å synke.
Slamsuging av sanden er bra, så får dere med evt. forrester og slam. Ikke noe behov for snegler osv. med det bunnlaget dere har. Men ikke rot opp slammet, bruk en slamsuger når dere tapper ut vann. Lag evt en selv av litt slange og en plastflaske.
Du skriver ikke noe om dere har planter. Vil tro masse planter er tingen her. Spesielt hurtigvoksende planter som vannpest osv. Det er mange planter som stortrives i den temperaturen dere har. Men søk litt på nettet først, der er ikke alltid plantedatabasen er like bra på optimale temperaturer for planter.
Dersom dere har endel planter fra før, kan dere kanskje lage til en blomsterkasse med sumpplanter som dere plasserer slik at røttene kan suge næring fra vannet. Siden de har tilgang på co2 fra luften, vokser de fortere og tar opp mere næring.
BTW: Ta gjerne en lett rens av filteret i tillegg, der kan det ligge slam osv og råtne, noe som vil gi mere nitrat. Men ikke rens så hardt at dere fjerner for mye bakterier.
Bakteriene er vel mest effektive når man kommer over rundt 28 grader, og om jeg ikke husker feil, så har de en "sweet spot" på rundt 34 grader der de virker i turbofart. -Mulig jeg husker feile temperaturer, men de er mere effektive jo varmere det blir(opptil et visst punkt.)
Dere forer ganske hardt, så det er nok hovedgrunnen til at dere får så mye nitrat.
Reduksjon av foringen til dere har fått kontroll er nok bra. Vet ikke om nitrattesten deres går til over 100mg/l, men den ikke gjør det, bør dere absolutt få den lavt nok ned til at den kan leses av. Ellers er det å forsøke forskjellige ting til dere ser at verdiene begynner å synke.
Slamsuging av sanden er bra, så får dere med evt. forrester og slam. Ikke noe behov for snegler osv. med det bunnlaget dere har. Men ikke rot opp slammet, bruk en slamsuger når dere tapper ut vann. Lag evt en selv av litt slange og en plastflaske.
Du skriver ikke noe om dere har planter. Vil tro masse planter er tingen her. Spesielt hurtigvoksende planter som vannpest osv. Det er mange planter som stortrives i den temperaturen dere har. Men søk litt på nettet først, der er ikke alltid plantedatabasen er like bra på optimale temperaturer for planter.
Dersom dere har endel planter fra før, kan dere kanskje lage til en blomsterkasse med sumpplanter som dere plasserer slik at røttene kan suge næring fra vannet. Siden de har tilgang på co2 fra luften, vokser de fortere og tar opp mere næring.
BTW: Ta gjerne en lett rens av filteret i tillegg, der kan det ligge slam osv og råtne, noe som vil gi mere nitrat. Men ikke rens så hardt at dere fjerner for mye bakterier.
Postet 16.03.11 kl 01:59
Endret: 16.03.11 kl 02:00
Diskusene våre har slik størrelse:
6 stk på 10 - 12 cm
5 stk på 13 - 15 cm
Vi har to store sverdplanter av typen Echinodorus bleheri, tre mindre javabregner og en Anubias barteri (coffeefolia)
Vi `roter` i det øverste laget i grusen for og få med oss alle matrester med en sånn aqua inn & out slange som har ett endestykke med `fingre` på ett vis i enden (dumt forklart, men tror dere forstår). Den putter vi ca 0,5 - 1 cm ned i grusen.
Temperaturen er 32 grader fordi vi fikk beskjed om det da vi kjøpte diskusen på Discus Isabella.
Men forer vi for mye ??? Føler diskusen sloss om maten hver gang di får !!! og vi ser ingenting som blir liggende igjen, men noe blir det jo alltid som vi ikke ser.
I dag tidlig var målingen på vei nedover, vil si en god 50 mg/l i dag
6 stk på 10 - 12 cm
5 stk på 13 - 15 cm
Vi har to store sverdplanter av typen Echinodorus bleheri, tre mindre javabregner og en Anubias barteri (coffeefolia)
Vi `roter` i det øverste laget i grusen for og få med oss alle matrester med en sånn aqua inn & out slange som har ett endestykke med `fingre` på ett vis i enden (dumt forklart, men tror dere forstår). Den putter vi ca 0,5 - 1 cm ned i grusen.
Temperaturen er 32 grader fordi vi fikk beskjed om det da vi kjøpte diskusen på Discus Isabella.
Men forer vi for mye ??? Føler diskusen sloss om maten hver gang di får !!! og vi ser ingenting som blir liggende igjen, men noe blir det jo alltid som vi ikke ser.
I dag tidlig var målingen på vei nedover, vil si en god 50 mg/l i dag
Postet 16.03.11 kl 14:04
Ville skiftet vann hyppigere, for å se om det hjelper.
Fiskene må jo ha mat!
Og du har mange store Discus i karet ditt, synes jeg.
Kanskje for mange? Hva vet jeg...
Discus i et beplantet kar med grus/sand, røtter og anneninnredning
kan være vanskelig.
Opplevde selv det, for matrestene har mange steder å gjemme seg
Sleit med litt ville verdier jeg også i begynnelsen,
og fikk en sinnsyk algevekst som resultat.
Klarte å få kontroll med riktigere mating og hyppig slamsuging/vannbytte.
Du kan jo også vurdere sandfilter, det skal visst nok hjelpe sies det.
Har dog ikke prøvd, da alt nå er fryd og gammen her
Fiskene må jo ha mat!
Og du har mange store Discus i karet ditt, synes jeg.
Kanskje for mange? Hva vet jeg...
Discus i et beplantet kar med grus/sand, røtter og anneninnredning
kan være vanskelig.
Opplevde selv det, for matrestene har mange steder å gjemme seg
Sleit med litt ville verdier jeg også i begynnelsen,
og fikk en sinnsyk algevekst som resultat.
Klarte å få kontroll med riktigere mating og hyppig slamsuging/vannbytte.
Du kan jo også vurdere sandfilter, det skal visst nok hjelpe sies det.
Har dog ikke prøvd, da alt nå er fryd og gammen her
Postet 16.03.11 kl 14:43
Postet 19.03.11 kl 16:32