Gravid sverddrager

Jeg har en gravid sverddrager som blir passet på av hannen så og si konstant. Den følger etter henne over alt, napper og spiser avføringen hennes, jakter og "prøver seg" på henne. Hunnen var gravid da jeg kjøpte henne for to uker siden, så det er ikke min hanne som er far. Jeg er redd hannen er så pågående at hunnen blir veldig stresset av det. Burde jeg tatt vekk hannen? Jeg har ingen plass å gjøre av den, så jeg vet ikke annet enn å gi den bort hvis jeg bør fjerne han. Han jager også både platy- og en annen sverddragerhunne, guramien også.

Hvor lenge kan det være igjen før hun føder?
Det er nok ikke lenge til hun slipper yngel nå. Og da vil herren være førstemann til mølla, både til ny befruktning og et lite måltid. Har både Xiphophorus og Poecilia av flere slag, alle damene har et tog av grabukker etter seg. Det ser nok mye værre ut enn det er, godt man har to ben og kan si fra...

I karet med sverddragere hjalp det å sette inn mange hanner, da blir de opptatt av å kjekke seg for hverandre, slik at hunnene får fred. Ellers blir det mer ro med en hanne til flere hunner, han klarer bare å forfølge en av gangen. Jeg tror hun blir mer stressa av flytting enn av oppvartning, og yngelen stikker seg bort fra sultne foreldremunner hvis de har en mosedott eller noe småbladet de kan gjemme seg i. Lykke til :o)
Takk for svar.
Kanskje jeg kan kjøpe ei hoe til, slik at det blir flere å fordele jaktingen på. Har ikke plass til noe mer egentlig (tror jeg), så kjøp av flere hanner til er uaktuelt. Hm...må tenke litt over den.

Blir spennende med fødsel og yngler. Blir første gang her
Hun var slank og fin da jeg våknet i mårrest, så hun fødte i natt. Ynglene ble nok en bedre frokost til de andre, borte er de i allefall. Jeg var naiv nok til å tro at jeg skulle få oppleve fødselen, eller se masse yngler i allefall. Hm...en erfaring rikere som nybegynnende akvarist....
Fødsel er det ikke lett å få med seg, de gjemmer seg litt bort. Og det kan plutselig dukke opp en lur liten snik som stakk av fra hele frokostkalaset, jeg har blitt overrasket mange ganger!

Har litt javamose og en buskete stengelplante i akvariet der jeg ønsker meg yngel, i de andre passer jeg på at det ikke er like mange gjemmesteder. Men nye barn dukker opp uansett.

Hvis dette var en ung dame kom det nok ikke så mange heller, senere kull blir mye større og da øker sjansene for at noen klarer å komme seg unna. Det er de vi ønsker oss, de smarteste, raskeste og heldigste som får smarte og raske barn :o)
Ikke umulig at det er noen som gjemmer seg rundt om kring.

Så du har vannpest, du kan jo klippe av toppene av noen av disse så de blir liggende å flyte i en liten vase på toppen. Da kan yngelen være nær overflaten og sammtidig i skjul.
Har faktisk sett tre små yngel nå, og det var litt morsomt at noen hadde sluppet unna til nå.
Vannpest? Er det dèt den lange planten heter ja... Det var et lurt forslag å klippe av noen av de. Takk for ideen.
Åh, så moro, gratulerer! Kan hende er en av de små en liten frøken, så får du en hun til helt av seg selv :o)
Linda & Ove
Åh, så moro, gratulerer! Kan hende er en av de små en liten frøken, så får du en hun til helt av seg selv :o)


Takk og takk...
Ja, jeg håper noen av de vokser opp og da blir det spennende å se hvilket kjønn det er.
Lurer
Blir det ikke mye innavel når man lar barna bli i akvariet ? Putter mine fruer i fødekasse, for en uke siden fikk jeg 46 små i det ene karet, i natt fikk jeg 24 små i ett annet kar. Utrolig kult og se di føder.....
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap