Et dumt spørsmål ang innkjøring av akvarier

Inaktiv bruker

det har seg slik, at jeg bare akkurat så vidt tar å skriver dette innlegget, men valgte å gjøre det fordi jeg ser fram til et eller mange svar på akkurat det spørsmålet.

jeg har brukt dette forumet til lærdom og hygge, og synes det er et av de beste forumene der ute. da jeg begynte med denne hobbyen i 2010 fant jeg heldigvis vien hit, og det har vært en interessant reise.

Jeg har nå to kar gående, og fungerer som de skal, og det er jeg fornøyd med. det har vært en kurvete reise hit, og det har gitt meg lærdom.

Nå som tredje karet skal startes lurer jeg så fælt på en ting. Hvis jeg

1. fyller på med grus eller sand
2. plasserer planter og pynt
3. fyller opp med vann 20 liter fra kar en. 20 liter fra kar 2 20 liter fra springen
4. plasserer filter pumpe og varmekolbe
5. tar filtergrums fra akvarie 1 og akvarie 2

ville ikke dette karet

1. være godt i gang?
2. snart klar for fisk?

jeg har lest litt om salmiametoden ( kudos til 530 ) og den virker super, men leste også om noen som diskuterte hva jeg skrev over. fikk også se noen videoer. har ikke tatt meg skikkelig tid til å virkelig sette meg inn i hele artikkelen og tde tilhørende diskusjonene, derfor velger jeg å spørre litt om akkurat dette.

når jeg finner ledig tid skal jeg lage en riktig god kopp med te og lese masse med litt fin musikk i bakgrunnen
Ifølge denne videoen så vil karet være klart til fisk på minutter
http://www.youtube.com/watch?v=9E21dIdJLbs
Inaktiv bruker
det var en av de videoene jeg såg, og derfor så lurte jeg på om jeg faktrisk kunne gjøre det slik? bedre å spørre først enn å drepe fisken som skal i det karet.

kommentaren til han som lagde filmen går slik:

New tank syndrome, or ammonia toxicity kills so many fish, that I felt it important to make this video. The dirty brown bacteria filled water from tank filters is actually the most vital biological part of any fish tank. You can move these bacteria from tank to tank and avoid the weeks of acclimation usually needed to 'cycle' a fish tank.
Virker d for han så virker d sikkert for deg også.Virker jo som om d er enighet om d her på forumet om d også.I hvertfall d jeg har lest
Inaktiv bruker
tror nok jeg prøver slik men hiver ikke no fisk oppi helt med en gang. to fine bilder du har på profilen
Ja d går nok bra vil jeg tru.Ja d er ikke bare mor som er interessert i fisk her i huset Trenger ikke tv når man har akvarium
Metoden du beskriver kalles å kickstarte et akvarium og det fungerer helt fint. Du behøver ikke ta vann fra de andre karene, om du ikke samtidig skal skifte på dem. Vannet betyr i denne sammenheng ikke noe. Bakteriene finnes i slammet. Pass bare på at det vannet du fyller i det nye karet har samme temperatur som dedu tar filergslam fra, ellers vil bakteriene dø ut for deg.

Hovedgrunnen til at man anbefaler ulike metoder for innkjøring, er at mange nybegynnere ikke har tilgang til "nedslammede" filtre og derfor ikke kan kickstarte sitt nye kar.

Tenk gjennom hva slags fisk du skal ha i karet før du bestemmer deg for sand eller grus. Det er flere fisker som er avhengig/trives best med sand enn med grus. Altså står du senere friere med tanke på fisk.
Inaktiv bruker
530
Metoden du beskriver kalles å kickstarte et akvarium og det fungerer helt fint. Du behøver ikke ta vann fra de andre karene, om du ikke samtidig skal skifte på dem. Vannet betyr i denne sammenheng ikke noe. Bakteriene finnes i slammet. Pass bare på at det vannet du fyller i det nye karet har samme temperatur som dedu tar filergslam fra, ellers vil bakteriene dø ut for deg. Hovedgrunnen til at man anbefaler ulike metoder for innkjøring, er at mange nybegynnere ikke har tilgang til "nedslammede" filtre og derfor ikke kan kickstarte sitt nye kar. Tenk gjennom hva slags fisk du skal ha i karet før du bestemmer deg for sand eller grus. Det er flere fisker som er avhengig/trives best med sand enn med grus. Altså står du senere friere med tanke på fisk.


tusen takk igjen 530 du er gull
Inaktiv bruker
har fått med fin grus, men må hente sand, fordi jeg vil ha Apistogramma cacatuoides i det nye karet
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap