Hvor store bør yngelen være for å unngå at de blir spist?

Overskriften taler for seg.
Yngelen min er ca 1,5 cm nå, og har levd i et yngelkar til nå. Har neontetra, fantomtetra, sverddrager, platy, honniggurami, ancistrus og gibbiceps. Er alle yngelspisere, evt hvem er det og er det fare for mine to små yngel hvis jeg slipper dem sammen med de store?
Skal ta det litt rolig, siden jeg har tatt opp igjen hobbyen etter ca 9år.
men er vel hovedsaklig honning guramiene også sverddragerne dine som vil være største faren.
Men tipper det skal gå helt fint nå når yngelen dine er såpass.
Når de er så store er det ingen problem.
Hos meg går det flere platy yngel på en cm sammen med tetra og voksene molly og platy.
Nesten alle fisk spiser små yngel. Men yngelen over 1 cm er ganske trygg.
Ok, takk for svar. Da prøver jeg å slippe dem ut og håpe på at det går bra.
Jeg er 90 % sikker på at de ikke vil bli spist. : )
Da er de to små ynglene sluppet ut, og det gikk nøyaktig tre sekunder til den ene ble slukt av en fantomtetra. Den andre lever ennå, 40 minutter etter. Den som ble spist var litt mindre, men "godt" over en cm.

Guramien bryr seg ikke noe om den overlevende, neontetraen jager, og sverddrager/platyen vet jeg ikke helt om har sett den.
Er virkelig fantomtetraen så stor at den sluker et så stort yngel? det var overaskende.
Jeg har 9 stk neontetra og de klarer ikke spise så store yngel. Selv om de kan jage den.

Det blir nok flere yngel på deg .
Men om du vil at yngelene dine skal vokse opp må du ha mange steder de kan gjemme seg for annen fisk. Mange, tette planter er det beste . :o)
Hodet til yngelen stakk ut i noen sekunder da, før alt var borte. Så det var fort gjort å få den ned ja.
Har en del planter som er tette, så vi får se om det holder for den lille som er igjen. Jeg lar naturen gå sin gang for de andre ynglene som kommer etter hvert....spennende å følge med for en nybegynner i allefall
jøss... da må vel fantomtetraene dine være store...
glupske typer da du har, eller gir du de ikke mat.. hehehe
Hehe...mat får de ja, og glupske er de virkelig....både på yngel og for.
For min egen erfarings del, så kan jeg meddele at de Egyptiske munnrugerne mine (5-6 cm størrelse) høgger innpå av yngel helt opp til 1,5 - 2 cm størrelse(Odessabarbe)
Har sett dette skje bare en gang, men det betyr ikke at det ikke har gjentatt seg.
Rovfisk skyr ingen middler når det gjelder mat hehe.
Jeg hadde før Sommerfuglciklide yngel på rundt 1/2 cm sammen med 5 store scalarer, de brydde seg ikke men med en gang jeg slapp oppi 6 Kardinaltetraer så var nesten alle slukt på et døgn. Det var snakk om rundt 25 yngel.
Så det er veldig tilfeldig : )

Men det var leit å høre, men du får nok nye yngel
Takk for alle svar. Syns det er fint og interessant å lese andres erfaringer slik.
Den ene yngelen lever fremdeles, så da er det håp
Jeg har ofte opplevd at det er stor forskjell på yngel som allerede finnes i karet og fisk som blir sluppet oppi karet. De som er der fra før får svømme i fred, mens de nye fiskene blir jaget selv om de er mye større.

Jeg vet ikke helt hva det er, men tror det er lukten av "fremmed fisk". Dersom yngelen overlever det første døgnet, pleier det å gå bra.

Det er mulig at det vil hjelpe å ha dem i et nett el.l. et døgn eller to før de slippes ut i selve karet, slik at de har rukket å få den rette lukten.
Er som sagt mulig jeg tar feil her, og har ikke testet dette selv.
Her i huset har vi ca 10 små guppy yngel. de har gått i karet sammen med resten av fiskene siden de ble født for ca 10 dager siden. Og for ett par dager fødte en annen guppy noen, men de ser vi nesten aldri enda.....
Vi har:
* Neontetra
* Kardinaltetra
* guppy
* Platy
* otto
* pansermalle

Det har gått fint frem til nå og de er en liten cm lange.
Bare pass på at de har endel planter å gjemme seg i.
Vi har masse gress som har vokst seg opp og flyter på toppen......
Jeg har som hoved regel at om yngel har plass i munn til den største fisken i karet, blir den som regel mat.... en eller annen gang (gjelder ikke maller)

Etter min mening er dette en grei tommelfinger regel
LOFFA
Jeg har som hoved regel at om yngel har plass i munn til den største fisken i karet, blir den som regel mat.... en eller annen gang (gjelder ikke maller) Etter min mening er dette en grei tommelfinger regel


Ja det er nok en grei regel det her, men det er ikke lett å fange de små rakkerne når de først er født i karet.
Janne Pettersen
[QUOTE=LOFFA]Jeg har som hoved regel at om yngel har plass i munn til den største fisken i karet, blir den som regel mat.... en eller annen gang (gjelder ikke maller) Etter min mening er dette en grei tommelfinger regel


Ja det er nok en grei regel det her, men det er ikke lett å fange de små rakkerne når de først er født i karet.


Nei det nok ikke like lett hver gang Janne. For min egen del har jeg bare et lite kar med levendefødere (G. Holbrooki) og de spiser ikke egen yngel. Ellers går det stort sett i diverse apistogramma typer, som er eggleggere
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap