Biltema sand fin type.. skadelig?

Skal skifte ut grusen i 200l min. Kjøpte inn sand fra biltema art nr 17-5422. Fin type. Det jeg lurer på er om den sanden kan brukes til alle typer fisk. Syntes den var veldig fin så er redd den kan være skadlig for noen type fisk...?
Hønemor vet du redd for alt
Som opplysning har jeg ancistruser, corydoras, Kileflekkrasbora, Siamesisk algeetere og platy.
Hei. :)
Hvis du ikke har åpnet sekkene, ville jeg ha dratt tilbake og byttet sanda inn med den grove typen med varenummer 17-5425.
Jeg har den i alle mine kar unntatt ett, og den fungerer til alle typer fisk!

Det står jo forsåvidt på nettsiden til Biltema at begge typene kan brukes til akvarier, men ser for meg at den helt fine lett kan virvle hvis du har områder med strøm i karrene dine..
Men tviler på at den er skadelig for noen fisker pga at den er for fin.

Selv den grove er rimelig vanskelig i kar med god støm. Bytt til den grove så forenkler du vedlikeholdet når du skal fjerne skitt fra bunnen.
Må jo ikke bruke denne sanden fra biltema da.. Men hvem sand anbefaler dere da? Lyst på en lys sand, helst ikke mere beige enn den fra biltema. Skal øke standen fra 6 til 20 corydorasen metall med Corydoras sp. 'Black' For har forstått at det er samme Corydoras. Så vil ha det optimalt for Corydorasen og Ancistrusen.
Misspusur
Må jo ikke bruke denne sanden fra biltema da.. Men hvem sand anbefaler dere da? Lyst på en lys sand, helst ikke mere beige enn den fra biltema.


Du finner sikker sand på forskjellige dyrebutikker og på nett som er lysere enn Biltema sanden, men du finner neppe noe som er rimeligere enn den.
For min del var det økonomien som spilte inn da jeg valgte Biltema sanden, siden jeg har 5 kar. Men jeg er veldig fornøyd med den.
den fine er veldig fin å se på, jeg har den i 2 av karene mine, den blir jo litt lett virvlet opp.

finere sand kan pakke seg litt tettere slik at det kan hemme planteveksten din noe. men hvis du ikke har et fullt så tykt lag tror ikke jeg dette gjør noe. det er ikke mange dagene siden jeg byttet så kan ikke si jeg har erfaring over tid men jeg er nå fornøyd sålangt hvis du har coryer kommer jo de til å rote litt i sanden men vannet blir ikke mindre klart fordiom. bare pass på at utblåsinger osv ikke står rett ned i bunn gjerne heller ut i akvariet da slipper jo du at strømmen flytter på sanden for deg.

en annen ting jeg fikk tips om var at den fine sanden kan pakke seg tett, og dermed skape små gasslommer. denne gassen var visst ikke helt heldig, men du kan alltids ha noen sandsnegler hvis du vil det. jeg har det ikke for jeg vil først prøve uten, og hvis du er som meg så romsterer du vel i bunnlaget av å til når du tar vannbytter.

men som sagt jeg er hvertfall foreløpig veldig fornøyd med hvordan den ser ut og finhetsgraden har jeg ikke hatt noe problemer med til nå hvertfall, mht oppvirvling o.l.
Jeg bruker den grove biltemasanda og har ingen problemer med fisk, planter eller slamsuging. Bare husk at jo lysere sand du har, jo mere jobb er det å holde den pen. Avføring og alskens rotbiter og partikler synes veldig godt. Jeg skal bytte til mørkere sand til sommeren. Etter at jeg har skiftet vann, slamsugd og hatt i friskt vann ser det like jævlig ut så jeg er lei. Men ja, billig og helt grei sand.
Har hatt fin biltema sand i flere kar med maller og malle yngel.

Har intrykk av at sanden pakker seg ganske godt etterhvert, så har ikke hatt noen store problemer med oppvirvling(har blant annet hatt gående 1000l sirkulasjonspumpe ca midt i karet(dybde).

Eneste som er greit å tenke på, er å la det være en 3-5 cm fra evt utv. pumpe insug til sandbunnen, ellers kan det fort bli en del sand nede i pumpe "bøtta".
har hatt biltema sand av den fine typen i 56 l kar men da er det viktig med noen sandsnegler også slik at du ikke får gass lommer og bobler
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap