Oppdrett av dverggurami

I dag oppdaga jeg at guramiene mine har lagt egg. Jeg har vel strengt tatt ikke planlagt å drive med oppdrett, men når jeg i dag så at det er egg i skumredet tenkte jeg at jeg bør legge til rette for at de har mulighet til å vokse opp. Foreløpig er guramimannen en ivrig forsvarer av eggene sine. Men jeg har jo ikke noe jeg trenger. Og akvariet er fult av fisk som riktignok er rolige og greie av seg, men neppe sier nei takk til litt yngelsnacks...

Om det ikke blir noe av denne gangen vil jeg ihvertfall ha ting litt mer klart om de legger egg igjen. Såh! Hva trenger jeg?

Jeg har et 25 liters akvarie med reker (bare 10 stk). Er det en ide å putte yngelen oppi der? Når bør de isåfall flyttes? Tror ganske sikkert eggene ble lagt i dag eller sent i går kveld. Lurt å flytte dem rett etter de er klekt?

Eller bør jeg prøve å lage en slags yngelkasse oppi akvariet de er nå? Og noen ide til hvordan jeg gjør det? De blir vel bittesmå?

For har jeg selvfølgelig heller ikke. Infusioer tar vel litt tid å lage? Noen oppskrift på hvordan man gjør det? Jeg så også her på akvaforum at noen har kjøpt Liquifry på dyrebutikk. Er det en ide?
Ja, yngelen er jo veldig liten... et punktum med et støvfnugg festa på, er vel en beskrivelse..
Mat? Ja, liquifry1 er brukbart. Så kan du kjøpe en banan, del skallet i tre biter. Legg hver bit i en skål, hell på noe vann. Da får du i det minste noe god infusorie kultur i løpet av 1-2 døgn. Det er lurt å starte flere kulturer, en kan bli mislykket. Og i starten er konsentrasjonen lav, så du må bruke mer av kulturen da.
Å flytte yngelen til rekeakvariet er nok ikke dumt. De blir nok spist relativt fort ellers. Det kommer jo an på hvordan akvariet ditt er. Og det er nok mange yngel å ta av også... Har ikke prøvd å ha så små yngel sammen med reker. (Hva slags reker?) Men tror det er en langt bedre løsning enn rugekasse.. det er mye yngel og de er veldig små, de trenger jo både plass og tid på å vokse seg sånn noenlunde store..
Sera micron fungerer jo også... Det flyter lenge og er dermed lettere å få tak på. Men kanskje ikke helt i begynnelsen..
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap