Fluval 305. filtermedia/ uv filter, ph/kh vanntest

Hei
Nybegynner innom malawi verden. Har kjøpt ett brukt akvarium med Fluval 305 filter. Det får holde til å begynne med.
Spørsmål nr 1.
Ser det er 3 beholdere til filtermedia, fins det en sånn typ "startpakke" som man legger i det, og hvor får man kjøpt det isåfall( googlet litt men er bare utenlandske) Lest litt at det skal ta nitritt osv. I den øverste er det småe rørlignende biter som ligger, resterende rom under er tomme. Spesifiser gjerne hva man kan bruke der å hva det gjør
spørsmål 2. Uv-filter? Spesifiser, er det noe man trenger?

spørsmål 3: vanntest. har fått opp Ph til 8.0. Men på KH testen skifter den farge(tetra test) på en dråpe? da er det vel "1Dh". leser litt rundt å ser at folk er oppe i 10? hvordan øke denne? eller tar jeg feil her. "klør seg i hue noen ganger"

Mvh Sten
Den beholderen med rørene skal nok være nederst.

Du kan kjøpe noe filter substrat å putte i den midterste. Efhisubstrat eller lignende.

I den øverste ville jeg ha puttet blåmatte med filtervatt på toppen, evt mere efhisubstrat og filtervatt på toppen.

Vær obs på at det er en stor fordel med god filtrering i et Malawi kar. Godt mulig du vil få et bedre resultat om du skaffer deg en pumpe til.
Hvor stort er akvariet?

KH kan økes med Natrium Bikarbonat(bakepulver)
Alller best er det å kjøpe en "buffer" beregnet på Malawi.

Glemte nesten - Dropp UV filter, det er sjelden man har brukt for det, og når man har brukt for det, er det nesten alltid for å fjerne symptomene på et akvarie i ubalanse istedet for å ordne roten til problemene. Kjøp heller et ekstra utvendig filter.
Antall liter
Takk for svaret, da er det bare å fortsette her. Glemte å si at det er på 200 L.
Får prøve å øke KH sakte men sikkert. Bakepulver er deff billigere enn KH salt i zoo butikken
Vil tro filteret skal fungere bra så lenge du ikke fyller opp for mye med fisk. Til Malawi er det generellt anbefalt å dobble opp filter kapasiteten.

Bakepulver er selvsagt billigere enn buffer, men den inneholder andre viktige stoffer som bl.a. magnesium og Jod.
Dersom du sjekker på nettbutikkene, tror jeg du kan finne greie priser på buffer.

Men mange bruker jo bare bakepulver og kalk, og får fine resultater såvidt jeg vet.
Vannverdier og filtermedia.
Da har jeg kjøpt meg filtermedia som du beskrev, å "malawi" buffert. Fikk tatt vanntest også å den var kjempebra , egentlig helt perfekt iflg han som hadde tester.
Nå etter par dager har jeg fått kristallklart vann å fiskene ser faktisk piggere ut. .
Skal legge ut en tråd under DIY om hvor man kan plassere pumpeinntak osv, da jeg trenger å vite det oxo .Takker for svar som er gitt her
Hvor fine farger Malawiene har er avhengig av vannkvaliteten. Noen fisk vil ha fine farger uansett, mens andre blir ekstra flotte når vannkvaliteten er på topp.

Bufferen kan du kjøpe på nett neste gang, det blir billigere. Husk å tilsette tilsvarende det vannet du tapper ut når du bytter vann. For å finne ut hvor mye vann du bytter ut, kan du måle og regne. bruk desimeter (1 m = 10 desimeter) med formelen Høyde*bredde*dybde

Test gjerne vannet en gang iblandt før vannbytte. Dersom det hoper seg opp for mye skit, vil det danne syre som igjen vil senke PH. Du må i så fall kompensere for dette ved å tilsette litt ekstra buffer.

Dersom du måler opp på forhånd og setter et diskre merke på akvariet, slipper du å regne ut ved hvert vannbytte. Litt sprittusj holder bra, og vaskes lett vekk med rødsprit.

BTW: Det er nærmest umulig å overdosere bufferen, men slenger du i litt ekstra hver gang, kaster du jo penger ut i sluken.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap