Hvor får man tak i corydoras?

Jeg leter iherdig etter disse typene Corydoras, finner dem ikke noen sted. har sendt mail til alle dyrebutikkene omtrent som er i Oslo og Akershusområdet, men ingen som har.. noen som vet?

-Corydoras boehlkei
-Corydoras polystictus
-Corydoras lacerdai
-Corydoras cochui Corydoras lamberti
-Corydoras amphibelus
Er vel fordi de ikke er så alminnelig her til lands tenker jeg .Det står jo veldig lite/ingenting i fiskebasen om de .Bilder er det og vanskelig å finne av de forskjellige coryene du nevner.

Er du heldig så kanskje noen cory-enrusiaster har klart å få tak i de ellers tror jeg det blir vanskelig.

Kan jeg spørre om hvorfor akkurat disse variantene?
Ja, altså etter en skikkelig reasearch her i fiskebasen så har jeg kommet fram til at disse er de eneste jeg kan ha i akvariet mitt i forhold til vannet. De aller fleste corydorasene skal ha en GH på 0-8 tror jeg? men disse er litt fleksible med dette. må ha fisker som kan ha g på rundt 10-11, pga de andre fiskene i akvariet. Dessuten er disse også ganske små alle sammen, ønsker de så små som mulig forstår du Men au da, da skjønner jeg at jeg må finne på noe annet.. Takk for svar i hvertfall!
Hvilke fisker skal de gå sammen med da ,kanskje lettere å hjelpe hvis en vet litt mer .
Bl.a Black Molly, Platy og guppy. Disse skal vel ha GH fra 9 og oppover. Også fantomtetra, men disse 0-10 ca.
OK ,regner med at Ph er forholdsvis høy også da ?
Nei da, PH skal ligge på et sted mellom 6,0-8,0. Nå skal det sies at jeg ikke kan mye om fisk annet enn det jeg har lært om som står er i fiskebasen her på AF, så korriger meg gjerne om det er noe jeg har misforstått! Men om jeg hadde kjøpt en annen type Corry, som skal ha GH på 8, og akvariet har gh på 10, er dette noe som vil plage fisken? har jo lest mange forum her som har både Corryer som skal ha GH 0-8 sammen med fisk jeg har nevn over. Vil den mistrives?
Alle corydoras er fra Søramerika. Der lever de i vann som er surt og bløtt. Varierer sikkert mellom de forskjellige elvene og slikt, men GH på 10 har jeg vanskelig for å tro at noen corydoras passer til å leve i. Hvis det står et slingringsmonn i fiskebasen på 0-10 i GH så ville jeg uansett holdt meg i nederste del av skalaen. Mulig jeg er på tynn is her nå, men da regner jeg med at noen som vet bedre retter meg.
Ph i 6-8 er vel ikke noe svar. Det VELDIG stor forksjell på 6 eller8 i ph.

Syns du bør skaffe deg et nytt kar til coryene, da er det også større sjanse for at du får yngel : )
Om du skal ha tak i masse fin Corry anbefaler jeg deg å komme på en av auksjonene vi har i klubben "Aquaark Akvarieklubb." der kommer det alltid inn masse fin corry. Men er som det blir skrevet over er de corryene du nevner en vanskelig fisk å få tak i. Men vi skal ha en aukjson i starten av April i Porsgrunn ta gjærne turen. Kommer masse flott
Aqua360: Altså, jeg er da klar over at pH 6 og pH 8 ikke er det samme :-P Men det står i fiskebasen at fiskene skal ha ph 6-8, så et sted mellom der burde vel gjøre dem fornøyd?

Kim-Martin: Takk for tipset, spennende, jeg skal virkelig prøve å få til det!
Jeg mener bare at det er veldig stor forskjell, PH bør ikke variere fort mer en 0,2-3
Ja bare å komme er usikker på hvilken dato det blir, men kanskje det blir 9 april. Men dette er ikke en dato som er satt med 100% sikkerhet enda. Jeg fikk meg masse flott corry på ausksjonen vi hadde 19 april C123 Yellowcat (7 stk.) og en leksgruppe med CW010 C. Goldlaser (7 stk.)
aqua360: Da foreslår jeg at du tar kontakt med Akvaforum for å få korrigert det.
Jeg bare sier det at man ikke har PH en en dag på 6 også neste dag på 8.
Ikke bli sur : P
AnetteR
Aqua360: Altså, jeg er da klar over at pH 6 og pH 8 ikke er det samme :-P Men det står i fiskebasen at fiskene skal ha ph 6-8, så et sted mellom der burde vel gjøre dem fornøyd? ;-)


Her må det informeres litt
Du skjønner det, at fiskebasen her på AF er et resultat av dugnadsarbeid og frivillig innsats FRA MEDLEMMENE her. Ingen får betalt for å sitte og gå manuelt inn på hver eneste fiskeart og legge inn korrekte og up-to-date opplysninger om alt fra temperatur til vannverdier.
For at det ikke skal stå blankt i feltet for ph, vil det før noe menneske har vært inne og lagt inn noe annet, stå en standardverdi i feltet for ph. Og det er 6-8.... Det er rett og slett sånn. Det betyr IKKE at disse fiskeartene det står på "skal ha" mellom 6 og 8 i ph, det betyr bare at ingen har vært inne og korrigert det og lagt til riktig informasjon om den fisken!

Jeg har lagt inn store mengder info på mange Corydoras-arter her i Fiskebasen på AF gjennom årene, men jeg har ikke vært innom alle, rett og slett fordi jeg ikke finner noe særlig info å legge inn om dem. De kan være sjeldne osv, og samtidig er det også hundrevis av arter å rekke over, så jeg har ikke vært innom alle. Forhåpentligvis er det også andre som har bidratt til å legge inn info i Corydoras-slekten her på AF


Så konklusjon til slutt: de Corydoras-artene du har funnet, trives ikke i hardt vann noe mer enn andre Corydoras gjør. De stammer alle fra syd-amerika, med bløtt og surt vann, altså lav ph (gjerne sju eller lavere) og nesten ikke-ekisterende gh /hardhet. Så lav er den.

Når det er sagt, kan nok noen av de mest hardføre artene innen Corydoras tilvennes en noe høyere gh enn normalt, hvis man bruker laaang tid på akklimatiseringen. Men jeg vet ikke hvor godt de egentlig vil trives på sikt i et vann som er så langt fra deres egentlige trivselsområde.
Helt ærlig, min mening er at du kanskje burde droppe Corydoras i det akvariet. Det å blande levendefødere som skal ha hardt vann og høy ph med noen som skal ha det motsatte, blir liksom litt feil. Da vil jo noen måtte lide og leve i feil vannverdi for at det skal gå an.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap