Spiser algespiser yngel?

Jeg har et yngelkar med 7 sverddrager-yngel og 15-20 mollyyngel. Dette er på 20 liter, og er fullt av planter. Jeg lot mollyen føde her før jeg fisket henne ut. Det er derfor jeg ikke vet helt hvor mange yngel det er:-p Sverddrageren fødte i hovedkaret så jeg fisket yngelen opp i en fødeboks så lenge. Disse er snart 2 uker gamle, mollyene er 4 dager gamle.

Meen.. det begynner å bli en del alger på plantene. Har to små gule algespisere i det andre karet (kinesisk algespiser kanskje...) og lurer på om det går greit å putte en av disse i yngelkaret. Vil den forsyne seg av yngelen?
Litt større kinesiske algespisere tar mye fisk... Men med de fleste algespisere vil det gå helt greit. Yngelen har jo vett til å stikke av også... At du har endel alger i akvariet sammen med yngelen er bare bra, du trenger ikke gjøre noe om det ikke plager deg...
Neida...
StigS
At du har endel alger i akvariet sammen med yngelen er bare bra, du trenger ikke gjøre noe om det ikke plager deg...


det plager meg ikke Er bare totalt nybegynner og tenkte at alger= ikke bra
Mulig det er meg, men syntes ikke det så helt ut som en kinesisk algespiser på bildet. Synes mere det ser ut som albino Ancistrus. Men det kan være noe med vinkelen osv. Ta et søk i fiskebasen og sammenlign dem.

Dersom det er kinesisk algespiser, er de kjent for å kunne angripe andre fisk, men først og fremst når de begynner å bli store som nevnt.

Ancistrus er harmløse. De kan kanskje ta noen egg(ikke så aktuellt for levendefødere), men for yngel skal de være helt trygge AFAIK.

Edit: Så du hadde lagt inn svar. Grønne lyse alger kan regnes som et tegn på at det bra forhold i akvariet(men litt overskudd på næring). Andre alger kan være tegn på at det er en mere alvorlig ubalanse i karet.
Trygve Lillefosse
Mulig det er meg, men syntes ikke det så helt ut som en kinesisk algespiser på bildet. Synes mere det ser ut som albino Ancistrus. Men det kan være noe med vinkelen osv. Ta et søk i fiskebasen og sammenlign dem. Edit: Så du hadde lagt inn svar. Grønne lyse alger kan regnes som et tegn på at det bra forhold i akvariet(men litt overskudd på næring). Andre alger kan være tegn på at det er en mere alvorlig ubalanse i karet.


Hmm...synes ikke det ligner på noen av de når jeg ser godt etter. Er en liten søt sak uten "pigger" og sånt som stikker ut i fjeset:-p Bare noen små cm lang.. Får kanskje stikke innom dyrebutikken og høre!

Er ikke voldsomt mye alger. Ser bare at javamosen i yngelkaret er mer "hårete" i motsetning til voksen-karet der den er helt "glatt". Men er samme grønnfarge som mosen..
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap