Vårt første akvarium - juwel trigon 190 selskapsakvarium

Da er endelig etter en del forsinkelser akvariet i gang med innkjøring.
Oppstart
Akvariet begynte som en tanke om at barna kunne ha dyr uten trøbbel med allergier osv. Etter å ha lest på Akvaforum og besøkt noen butikker har jeg lært masse spennende som jeg ser frem til å sette ut i praksis.

Utstyr
Kjøpte et Juwel Trigon 190L, fjernet innvendig filter og koblet på et utvendig Eheim 2078. Varmekolben som skulle vært inne i Juwels filter ble erstattet med en Eheim Jäger 3616 (150W). Satte en Juwel Root bakgrunn på den ene veggen, og en Juwel Cliff Dark på den andre. La JBL Aquabasis Plus på midten av bunnen og kapslet det inn med engelsk elvesand (ser ut til å være 2-3mm).

Montering
Etter at bakgrunnen var satt fast med glassilikon og den var ferdig herdet, kjørte jeg på
med gjentatte fyllinger og lensinger av karet for å fjerne rester av eddiksyre og biter av silikon. Sanden ble skylt porsjonsvis, her viste det seg å være praktisk med en plastkasse fra IKEA i utslagsvasken og et øsekar til båt fra Bauhaus. La sand i kantene og fylte midten med Aquabasis, toppet opp med resten av sanden så det er et ordentlig tykt lag.

Oppstart
Har tilsatt ammoniakk (Salmi) til ca. 5 ppm og pH-buffer for pH 7,2 fordi det ser ut til at vannet (fra Oset) er på rundt 8. Skrudd opp temperaturen til 28 i innkjøringsperioden med hjelp av en ekstra varmekolbe flytende fritt rundt.
Planter og dekor
Kjøpte noen planter, vasspest (herlig navn!), Dao Noi og hemianthus. Fikk gravd dem på plass uten særlig trøbbel. Har også lagt et par steiner oppi, disse har masse små hulrom i seg som sikkert kan bli spennende for yngel en gang i fremtiden. Et par røtter ligger og bløtgjør seg i vann og havner nok oppi i morgen.

Både vasspest og hemianthus satte umiddelbart i gang å produsere tett i tett med små sølvperler på bladene som drysset opp til overflaten - hadde nesten ikke lyst til å skru av lyset for dem og bare se på fotosyntesen. Derimot virket Daonoi'en mer avventende.

Etter å ha toppet opp med vann etter plantingen hadde jeg i 2 ml Salmi til. Vannet klarnet fort etter at jeg hadde rotet rundt - kan jo ha noe med det overdimensjonerte filteret å gjøre.

Oppdaget også hvor håpløst det var å da bilder av dette med et gammelt kompaktkamera.
Ser fint ut så langt. Digger bakgrunnen.


Vil tipse om en kjempefin og enkel plante. Rød lotus. Er kjempeflott med en rød plante i kontrast til alt det grønne.
Eneste den trenger for å trives er gjødsel, i form av kuler som du plasserer ved røttene. Ved å knipe av blader som med lang stilk vil planten holde seg lav og fin. Om du lar planten få komme med blader til overflaten kan man etterhvert oppleve at du får en flott lotusblomst i overflaten.
Mange takk for kommentar og tips!

Jeg var litt skeptisk til bakgrunnen til å begynne med, kombinasjonen av en falsk trerot og en steinvegg... Men med litt plantevekst, noen steiner og et par røtter tror jeg det kan bli bra. Og så hadde det vært fint på sikt å bli kvitt de knallgrønne "reklame-slangene" til Eheim og ha noen mer diskrete i klarplast. Ulempen med en 2078 er de tykke 16/22-slangene. De blir veldig synlige.
Da er det et par røtter oppi også.

Oksygen-boblingen fra plantene har gitt seg, jeg gjetter på at de er i transplantasjonssjokkfasen nå. Ga dem noen timer med DIY CO2 som et eksperiment. Tempen har vært 28 grader, så jeg senker den for at plantene ikke skal bli helt kokt. Ser at noen har dårlig erfaring med høy temperatur på Daonoi.
Ammonium ser ut til å ha krøpet litt ned, et sted mellom 5 og 3 ppm nå - vanskelig å skille fargene i belysningen fra akvariet. Nitritt begynner å bli målbart på 0,1 ppm, men det kan jo være substratet eller andre forurensninger. pH ser ut til at buffersaltet holder stabil på 7,2.

Temp 28ºC
pH 7,2
NH4 3-5ppm
NO2 mindre enn 0.1 ppm
KH 8ºd
GH 9ºd

(Oppdaget at det ikke var så lurt å bruke "mindre-enn"-tegn i posting her...)
Sjekket vannverdier i går, de var uendret. Jeg går ut fra at de svake sporene av nitritt og nitrat bare er forurensning fra substrat/planter (kanskje også fra kranvannet?).

Plantene har sluttet å avgi oksygenbobler, noe jeg ser på som et dårlig tegn. Håper de bare tilvenner seg nytt miljø. De virker ellers friske, i hvert fall ikke noen åpenbare tegn til at noe er galt.
Har 12 timer lys under innkjøringen.
Temperaturen ligger nå på 24-25ºC.
Nærmest uendret status på vannverdiene i innkjøringen. Fremdeles er det høy ammonium, lav til ingen nitritt/nitrat. Synes likevel det er svake tegn til nitrifikajon - NH4 var før klart oppe i 3-5 ppm, nå ned mot 1,5 ppm-farget til JBL. Har tilsatt 2ml ekstra Salmi.

Plantene har fremdeles ikke gjenopptatt perlingen de hadde første døgnet, så jeg har satt på DIY CO2 og gitt dem halv dose Aqualfe Profito sporstoffer. Men nitrat (og fosfat) får de nok ikke særlig mye av ennå. Begge T5-rørene har nå fått reflektor. Vannpesten har tett, lysegrønn vekst i toppen og noen sideskudd. Daonoi'en begynner å lage rotskudd fra de høyeste plantene. Hemiathus'en er litt rødlig/prikkete. Har også begynt å få alger, så jeg kutter lyset et par timer midt på dagen.

Fant dessuten 2-3 bittesmå snegler som krabbet rundt i sanden og på glasset og spiste.
Hei

Denne tråden var fin og interressant
Den er herved lagt til på min abonnementliste, siden jeg sikkert kan lære en del her.
Jeg har startet et akvarium på 60 liter, men visste ingeting på forhånd hva som skulle til for å opprette et levbart miljø for fiskene.

Lykke til videre
Mange takk for hyggelig tilbakemelding!

Så langt har det vært gøy å montere opp alt og få det i gang, men nå begynner hele familien å bli rastløse og spørre om det ikke begynner å bli klart for fisk... Alle i huset er i hvert fall godt opplært i nitrogensyklusen!
Nattlyset på
Målte fosfat i dag, det så ut til å makse ut skalaen til JBL. Får ta noen nye tester og tynne ut så jeg vet nøyaktig hvor skyhøyt det er. Min teori er at nitrat er noe man får enten man vil eller ikke fra nitrogensyklusen, men fosfat og noen andre viktige stoffer tilsettes fra gjødningen (Aquabasis Plus i bunnsubstratet og tilsatt flytende Aqualife Profito). Dermed har jeg litt spesielle vannverdier inntil ammonium blir konvertert.

Jeg kjøpte noen billige blå 30 cm LED-strips fra Dealextreme, limte fast to stykker og koblet til en LED-dimmer i dag. Ser ganske tøft ut.

Er det viktig å teste alle vannverdier i et nytt akvarium?
Eller holder det med NO3 (nitritt) i begynnelsen, som dyrebutikken sa?

Jeg målte NO3 i dag, og fant ut at den var ca 0,5 mg/l. Jeg byttet da ut omtrent 30% av vannet, og tester vannet igjen på tirsdag.
kian
Målte fosfat i dag, det så ut til å makse ut skalaen til JBL. Får ta noen nye tester og tynne ut så jeg vet nøyaktig hvor skyhøyt det er. Min teori er at nitrat er noe man får enten man vil eller ikke fra nitrogensyklusen, men fosfat og noen andre viktige stoffer tilsettes fra gjødningen (Aquabasis Plus i bunnsubstratet og tilsatt flytende Aqualife Profito). Dermed har jeg litt spesielle vannverdier inntil ammonium blir konvertert. Jeg kjøpte noen billige blå 30 cm LED-strips fra Dealextreme, limte fast to stykker og koblet til en LED-dimmer i dag. Ser ganske tøft ut.


Gratulerer og velkommen til hobbyen. Den gir riktignok ikke allergi, men man løper en høy risiko for smittsom, såkalt litersyke .

Ganske sikker på at teorien din er riktig og at fosfatet kommer fra gjødnngen du har hatt i. Jeg ville vært veldig forsiktig med doseringen i starten, bl.a. fordi nitrifilkasjonsprosessen resulterer i, som du antar, stadig høyere konsentrasjon av nitrat, også en utmerket gjødsel. Nitrat er altså, som du allerede har oppfattet, noe som kommer enten du vil eller ikke. Måten å holde mengden på et ønsket nivå, 12 - 15 ppm, er å skifte 20 - 30 % av vannet ukentlig.
Om du får vann fra Maridalsvannet, er det trolig lite fosfat i det, ettersom det er minimalt med mulighet for tilsig fra intensivt landbruk, hvis jeg ikke husker helt feil. I Vansjø ved Moss, som er vår vannkilde, er fosfat et problem i selve sjøen på grunn av avrenning fra landbruksområder.

Fint nattlys forresten. Kunne du kjøpe trafo som passer i Norge?
Tigern
Er det viktig å teste alle vannverdier i et nytt akvarium? Eller holder det med NO3 (nitritt) i begynnelsen, som dyrebutikken sa? Jeg målte NO3 i dag, og fant ut at den var ca 0,5 mg/l. Jeg byttet da ut omtrent 30% av vannet, og tester vannet igjen på tirsdag.


Håper du tillater at jeg blander meg i tråden din. kian, men synes det er viktig å oppklare en misforståelse hos Tigern (eller kanskje bare en skriveleif).
NO3 er nitrat, som er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen. Nitrat er altså noe du ikke kan måle før etter 2 - 4 uker, avhengig av hvor fort innkjøringen skjer hos deg. Nitritt er NO2.

Det første som dukker opp i karet under innkjøringen, er ammonium, dersom du har lav pH, nærmere 6, eller ammoniakk dersom du har høyere pH, opp mot 8. Mellom her har du begge deler. Ammoniakk er minst like giftig for fisk som nitrit. Ammonium er mye mindre giftig. NO2 eller nitritt kommer etter at bakteriene som bryter ned ammoniakk er blitt mange nok, ca to uker etter at du starter innkjøring. Deretter, ca to uker senere, kommer de bakteriene som bryter ned nitritt til nitrat. Etter 4 - 6 uker er innkjøringen fullført og karet klar til innsetting av fisk.

En forutsetning for at denne prosessen skal komme i gang, er at det tilføres næring slik at bakteriene har nok å leve av og nok til å formere seg. Dette kan gjøres på flere måter, selv foretrekker jeg å bruke salmiakk fra Lilleborg, Salmi, fordi den er helt uten andre stoffer enn ammoniakk og vann. Søk på innkjøring her på AF og du finner mye stoff, slik kian åpenbart har gjort!

Under innkjøringen bør du måle pH, NH3/NH4 og NO3. Les mer på tråder om innkjøring hva du bør gjøre hvis verdiene kommer langt utenfor skalaen. Bruk gjerne JNL dråpetester, de gir mer nøyaktige verdier.
Det var selvsagt NO2 / Nitritt jeg mente ja..
Takker for utdypende svar/ korreksjon på mitt spørsmål. Ja jeg har søkt og lest på AF, men det er fortsatt noen spørsmål som dukker opp. Spesielt ettersom det som blir meg fortalt på min lokale dyrebutikk ikke stemmer med det jeg leser i AF.
Jeg har imidlertid skjønt det er her man kan finne god kompetanse på dette området. Jeg får prøve å unngå å "forurense" andres fine tråder med mine mer eller mindre inkompetente sprøsmål hehe
Ingen fare, kunnskap er ikke forurensning - og den kunnskapsutvekslingen som skjer på AF setter jeg veldig stor pris på.

Spørsmålene om nitritt/nitrat ble vel godt besvart av 530 ovenfor - og ikke minst i artikkelen om fiskeløs innkjøring som ganske riktig var min inspirasjon til å bruke Salmi. Mange takk for den artikkelen.
Når det gjelder fosfat slo det meg at jeg har jo også hatt i en teskjed med Waterlife pH 7.2 buffer. Og den er høyst sannsynlig fosfat-basert. Jeg burde kanskje tillatt pH å svinge litt mer under innkjøringen, men jeg var litt utålmodig med å få inn planter tidlig. Plantene har altså alt de trenger, bortsett fra at de også venter på at nitratet skal ta seg opp.

Når det gjelder nattlyset, så er de jeg linket til noen ganske strømsvake LED beregnet for 12V. En nær sagt hvilkensomhelst 12V likestrømskilde burde fungere. Jeg hadde tilfeldigvis en konstantstrømkilde som kan drive kraftigere LEDs og brukte den som dimmer. Jeg tror ikke det ville gjort stor forskjell for disse om jeg brukte f.eks. en 220V dimmer koblet på en liten batterieliminator for 12V. Dessuten er de innstøpt i mykplast med dobbeltsidig tape på baksiden, så jeg limte dem rett på armaturet. De kalles vanntette av den kinesiske produsenten, men jeg ville ikke limt dem under vann.
Fortsatt ikke noe fart i dette - nitritt knapt målbart og ingen nitrat. Ammonium noe ned, sannsynligvist spist av plantene. pH er i øvre skiktet, men etter det jeg har lest er det bare en fordel for nitrifikasjonsprosessen.
Måtte spe ut fosfattesten 1:10 for å kunne lese av fargen, ser ut til å være oppe i 4-5 ppm. Har derfor ikke tilsatt mer buffer. Fylte på 10 ml til med Aqualife Profito og 2 ml Salmi.

Et godt bilde av nitrifikasjonsprosessen finnes her og viser hvordan de forskjellige stegene i prosessen følger etter hverandre.

Det begynner å bli litt alger, blå/grønne og brune flekker på steinene, lange rødbrune tråder omkring noen av plantene. Kan ofte finne 4-5 snegler som går omkring og spiser på alle overflater. Sneglene er små og bleke, med nesten gjennomskinnelige skall med svarte flekker.

Temp 23°C
pH 7,5-8
NH4 1,5 ppm (økt til 3 ppm)
NO2 0,05 ppm
NO3 0 ppm
Fe 0 ppm
GH 7°dh
KH 8°dh
PO4 5 ppm
Fortsatt mye snegler og en hel del brune alger. Algene ser ut som store klebrige bomullsdotter som fester seg til steiner og planter. Noen steder står de som en bro mellom to planter.
Det er noen små, hvite mark-lignende tråder på mangroverøttene. De ligger helt stille, så det kan være planterester eller nyfødte parasitter (snegler?).
Har også sett at det ligger en slags film på overflaten av vannet. Spesielt synlig nå som vannstanden har sunket, hvis jeg ser opp mot lysrørene nedenfra.

Siden jeg leser at disse brune algene foretrekker lite lys er jeg tilbake til 12t lys uten avbrudd. Sluttet med DIY CO2 fordi jeg ikke gadd å holde det i gang. Har også senket vanngjennomstrømningen for å hjelpe på bakterieveksten i filteret. Tidligere brukte jeg filterets "bio-flow"-funksjon og vekslet mellom 10 sekunder med 400 l/t og 10 sekunder med 650 l/t. Har satt den ned til det laveste jeg får den, manuell modus 139 l/t.
Snegler kommer enten man vil eller ikke, oftest følger de eller eggene deres med plantene man kjøper. Disse sneglene (ikke eplesnegler og sikkert også mange andre snegler, bl.a. jegersnegler) er ikke avhengige av tokjønnet formering og derfor formerer de seg voldsomt om det er næringstilgang nok.

Jeg pleier å sette nye planter i en plastdunk med vann tilsatt riktig dose Gastropex, et flytende antisneglemiddel, noen dager før jeg planter dem i akvariene.

Hinnen på vannflaten er trolig en proteinhinne som lett kommer dersom det ikke er nok bevegelse i vannoverflaten. Kan ha sammenheng med at du senket gjennomløpet i filteret. Om du enten øker igjen eller får rettet utløpet mot overflaten, vil hinnen forsvinne.
OK, takk for svar.

Jeg er ikke bekymret for noe av dette (ennå), siden jeg er i en tidlig fase og regner med at ting stabiliserer seg etter hvert. I øyeblikket er det massevis av NH4 og PO4 og ingenting til å fjerne det, så det er ikke rart at det blomstrer opp med all slags "grums".

Fant en ny type snegle også, alle jeg har sett fram til nå har skall som er vridd som en korketrekker, nesten helt gjennomsiktig med svart marmorering. Plutselig var det en med rosa skall formet som en oppkveilet hageslange. Får se om det kommer flere av den også etter hvert.

I tillegg ligger det små hvite "mark" synlig på mangroverøttene, de ligger helt urørlig og er ca. 2-4 mm lange. Alle er bøyd i U-form. Jeg klarte å se på en av dem i mikroskop og fant ingen tegn til hode/munn eller liknende - kan dette rett og slett være avføring fra sneglene?

Men så finnes det parasitter også. På fronglasset er det nå masse små hvite streker som beveger seg omtrent som en målerlarve. Først strekker hodet seg litt frem, så hopper bakkroppen etter. Hodet ser litt trekantet ut. Opp til 5-7 mm i lengde, men kjempetynne. Så først ut som riper på glasset.

Det kommer noen gassbobler opp fra bunnen, klarer ikke å se om dette er fra algene eller plantene. Algene ser nemlig ut til å samle små gassbobler på seg. Sneglene spiser ikke de tykke brune algene, men ser ut til å trives godt med å spise rett i utkanten av algedottene.

Litt morsomt at det dukker opp så mye rart liv helt av seg selv, men jeg håper jo å ta litt mer kontroll over økosystemet så snart det er klart for fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap