Vannet er plutselig uklart.. kan sola være årsaken?

Jeg har to akvarium ved siden av hverandre. Et på ca 35 liter med noen få platy, sverddragere og en molly, og et yngelkar på 20 liter ved siden av. I løpet av de to siste dagene har vannet i 35-literen gått fra klart og fint til uklart.. Yngelkaret er krystallklart fortsatt..

Det jeg lurer på er om sola kan være årsaken? 35-literen står nemlig veldig utsatt til i forhold til der sola strømmer inn vinduet. Og de siste to dagene har det vært skikkelig vårsol har. Yngelkaret står på andre siden igjen, og får ikke noe direkte sollys..

Noen som har en idè om hva som har skjedd?
Legger ved bilde før og etter..

Og en ting til.. Den mollyen på grumse-bildet fødte 15 yngel for en uke siden, som nå er i yngelkaret. Hun ble mye slankere med en gang, men nå begynner hun å se ganske svær ut igjen.. Kan de "spare" noen yngel til senere?.. hehe.. Er vel litt for tett å være høygravid allerede nå?


Ja, det kan jo være det. Men bare om det uklare har et grønnskjær. Vanskelig å se. Om det er grått er det andre årsaker. Overforing f.eks. eller om sukker-stoff / karbohydrater kommer i vannet, da blir det grått.
Levendefødere har ofte unger på ulike stadier. Når de mest utviklete blir født, utvikler de andre seg videre. Det kommer nok en ny ladning om et par uker..

PS: Har selv akvarier som får mye sollys, vannet blir ikke uklart i disse.
StigS
Ja, det kan jo være det. Men bare om det uklare har et grønnskjær. Vanskelig å se. Om det er grått er det andre årsaker. Overforing f.eks. eller om sukker-stoff / karbohydrater kommer i vannet, da blir det grått. Levendefødere har ofte unger på ulike stadier. Når de mest utviklete blir født, utvikler de andre seg videre. Det kommer nok en ny ladning om et par uker..


Tusen takk for svar
Er vel kanskje litt grått når jeg ser nøye etter. Nesten litt som tåke.. Er ikke noe karbohydrater som er kommet oppi tror jeg.. Tilsatte et plantemiddel for to dager siden, men det gjorde jeg i nabo-karet og det største karet mitt også. Kjøpte også sånne tabletter til malle som jeg hadde oppi i går og i dag..
Er vel overforing som er grunnen muligens da.. Hvordan får jeg vannet fint igjen?

Blir fullt i yngelkaret mitt da:-p
StigS
...Levendefødere har ofte unger på ulike stadier. Når de mest utviklete blir født, utvikler de andre seg videre. Det kommer nok en ny ladning om et par uker..


Oi, går dèt an ja....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap