Trond & Heidis akvarier (side 2)

Da tror jeg palettciklidene har lagt egg. Hun er blitt ganske så tynn nå, og jeg er ganske sikker på at det var det de holdt på med inne i kokosnøtta i går. Morsomt

Gøy å se på leken også, der hun bøyer seg som en ( og rister villt... Får håpe dette funker da, første forsøk....
Det var nok egg ja, men det ser ut som om hun ikke har fått festet de ordentlig i kokosnøtta, for det fyker rundt en haug med gulaktige egg i vannet nå... Frittflytende egg... Det var jo ikke så gøy, men da er det vel bare å vente 4-6 uker å håpe at hun klarer det denne gangen.

Vurderer å prøve å fiske opp noen av eggene til ett sånn yngelkar man setter i karet, for å se om de kan klekke oppi der... Tips?
Full opprydding i 250'n... Bytta 50 liter med slamm/vann. Klippet ned en del Anubias, tok bort ett par røtter og omstrukturerte på resten. Fikk også tid til å kose litt med Knurre(mallen), det er nesten så man skulle tro den var tam, på tross av at vi aldri ser den... Når den først viser seg, ser den ikke ut til å ha noe imot å bli kost litt med, og om vi tar den over vann, så maler den jo høyere enn katten

Jaja, til kvelden får jeg forsøke å ta ett bilde av hele karet, det er litt grumsete vann akkurat nå.

Palettkaret fikk seg ett par nye røtter da, det ser de ut til å like. Og koiene fikk seg litt Anubias.

Forsøkte å fange noen 'Flying Fox' for å halvere bestanden og sette resten i 80 litern sammen med koiene, men det var ikke tale om... Noen kjappe rever de der, lever virkelig opp til navnet sitt :-/

Kledde foresten en rot med Javamose, men nå har jeg igrunnen ikke noen plass å ha den, hehe... What to do?
Ha, det var jo ikke så vanskelig å fange Flying Fox alikevel...

Man tar en stk. VOSS glassflaske, fyller den med akvarievann og ett par PlecoWafer og legger den forsiktig ned på bunnen av akvariet. Så trekker man seg ett par meter tilbake, later som man drikker kaffe, og vips har man 4 Flying Fox i en flaske. Så er det bare ta de opp, helle de forsiktig i en pose og flytte dem til deres hjem.

Hadde jeg visst det, hadde jeg ikke stått å tullet i 30 minuter med en håv nei...
Se der, ja! Det er notert, i fall man skulle se seg nødt til å fange inn SAEne, ikke veldig mye enklere med håv i tett beplantet kar inbiller jeg meg. Takk for flott tips :o)
Kan tenke meg de kan bli en handfull å fange de også ja, så da skulle vel flaskefelleknepet funke vil jeg tro.

Men, som jeg leser i andre tråder her, ikke la fiskene stå for lenge i en sånn flaskefelle, da det fort kan bli lite oksygen og det kan jo ende med døden...

Ellers, ett par halvgoe bilder av Knurre... Blåøyd og halvtam som han er

[External Image]

[External Image]
Ja ikke sant Det ser ut som han er litt struts også, for noen ganger når han gjemmer seg, så stikker han bare hodet under en plante eller noe, så tror han at vi ikke ser han

Jaja, så er det nytt kar på gang også.... 500 liter... Lurer på hvor i huleste jeg skal få plass til det uten å kaste ut sofaen :P Venter det inn døra i morra, så her må det tenkes, lol :P Avogtil får man ett tilbud man ikke kan si nei til, og dette var ett slikt...

Åja, så la eplesneglene egg i 250 litern... Det var ikke helt sånn det var planlagt, har jo to sneglekar her, men der legger de ikke egg... sigh...
Misunner deg macrolinsa di, her var det mange fine bilder. Likte spesielt godt bildene av sneglene dine.

Knurre var en skikkelig tøffing.
Takk for det Lisa.

For en som liker de små ting i livet (insekter) så er det veldig morsomt med en macrolinse. Disse Sigma objektivene er veldig bra, og ikke sånn derre voldsomt dyre heller (rundt 4000?). En av de bedre investeringene jeg har gjort de siste årene synes jeg :P (Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 for Canon 3.995,- i 2009). Den koster visst 4190,- hos japan photo nå, men kansje det er billigere andre plasser eller brukt.
Det var jo ikke den verste prisen jeg hadde hørt. Burde kanskje seriøst tenke på og skaffe meg en slik.
Synes ikke det er helt ille, for det er garantert ett objektiv du kommer til å bruke mye

På den annen side, så kan du fin få linser til mye høyere pris om du vil det, hehe...

Jaja, så har vi kjøpt oss ett 500 liters kar... Sammenlignet med 250 litern så er det ganske digert :O Har ikke fått bestem oss hva som skal gå i det enda, men vi har god tid... Må si det frister med ett ciklidekar....

Så en liten krise... Det ser ut som ryggsvømmeren vår ikke er noe glad i Knurre... Han har nå noe jeg tror er ett sår på store deler av den ene siden... Tror det er ryggsvømmeren som har bitt/sugd på den, siden jeg så i sta att de krangla litt om hvem som skulle bo det ryggsvømmeren har holdt hus... Ikke moro
Tar vel dette i en egen tråd, så øker jeg sjangsen for at noen ser det og kommer med tips...
Åååhh... 500 litern på plass, må si at det var tung å få på plass, 100 glatte kilo som skulle pines inn ved siden av sofaen.... Slitsomt... Neste gang noe lignende skal gjøres kaller jeg inn noen kompiser Men det ser ut til å kunne bli bra da, har fyllt ett par hundre liter vann i den, og det ser ut som den fortsatt er tett, hehe

Klarer ikke helt å bestemme hva vi skal ha i der, men ideene kommer nok når det andre er på plass... det gir jo litt ekstra muligheter med ett såpass stort kar, og det er jo så mye man kan ha lysst på... Har jo kjeska på litt cory, men synes kansje det blir litt smått i ett såpass stor kar... Mnja, usikker...
Laget ett rask midlertidig bord av 2 vannherdige gulvplater av spon. Den typen de bruker når de legger gulv i nye hus (ca 300,- stk) og 6 25x25x50 lecablokker. En plate på gulvet, lecablokker oppå der, og så en plate til på toppen. Oppå den la vi en sånn sklisikker duk (gummi på ene siden, plastbelegg på den andre), den har litt 'fjæringsevne' også. Oppå der igjen la vi en voksduk type det man ofte har på kjøkkenbordet. Så var det bare å pøse på med litt vann fra dusjen (ubrukt )

Eheim pro II filteret hadde sprekk i bøtta, så det ble ett Olympia EF-1100 filter isteden (1400l/t)... Litt nedtur, siden Olympia ikke har innebygd varmekolbe... Desuten går bare dette filterer delvis under bordet pga. høyden der slangene er festet, men det går akkurat å få det usynlig alikavel :P

500 litern har nå fått ca 200 liter vann, så på tide å se hvordan filteret virker...

[External Image]

Ikke værst gjennomstrømning ser det ut for...

[External Image]
I går tok vi en tur for å se etter røtter, tenkte det var tia nå siden elva var lav igjen etter noen dager med høy vannstand... men nei, det var ikke mye røtter å se... Minstejenta fant en liten en, og det gjorde jeg og... De fyllte ikke mye i 500 litern for å si det sånn :P

Ellers fikk jeg overført noe filterguffe til filterne i 500 litern, og satte over ett par av koiyngelen som er blitt rundt 10cm. Har ikke noe bunnmateriale der enda, men regner med det blir en tur til biltema til uka for å henter 7-8 sekker Gleder meg... Heldigvis ligger buster shop også like ved, så får vel inn å sjekke karene der også, hehe :P

Ellers er det ikke mye nytt, men fikk laget meg en ny mallehule av litt slange fra dammen. Det er vel 50mm slange, og når jeg fikk limt på en del småstein så man ikke ser slangen så ble det igrunnen ganske stilig. Bilde skal jeg ta senere...

Her kommer ett par bilder fra sneglekaret...

Partytime
[External Image]

Fiiine reka...
[External Image]
Bilder av hula og ett rekebilde jeg syntes ble ganske stilig.























Fine reka 2
[External Image]

Hula
[External Image]

[External Image]
Artig hule, og artig at noen lager ting selv og viser oss andre
Og det ser ut som Knurre har flyttet inn i hula. Det var akkurat som planlagt, nå håper jeg den ¤#"%& ryggsvømmer'n lar han være i fred :P. Kan ikke se han ordentlig inni der, men han ser faktisk ut til å klare seg bra på tross av skadene. Phu!

Den falske ryggsvømmermalla skal nok over i 500 litern om vi får fanga den uten å tømme karet helt for innhold
Tur til Buster Shop på Stoa/Arendal. Nok en hyggelig handel, og hyggelige samtaler med far og sønn. Alltid en koselig butikk å handle på! Saltvanssakvariene deres begynner å komme seg, med litt anemoner og sånn. Fint. Greie priser på fisk også :P

8x Corydoras Panda (Tilbud 300,- for 6, men fikk 8 (54l karet med paletter))
2x Sebraciklide (500l)
1x Ancistrus sp. 'Oppdrettsvariant' (250l)
1x Ancistrus sp. (54l palettkar)
1x Banjomalle (Plantekar foreløpig)
10x Røde mygglarver

Og en kjapp stopp på Myrene for å titte...

1x Pictusmalle (500l)

Åja, Biltema :P Masse ledninger/skruer/spraylakk/dill/t5 armatur til 500l... Og 6 sekker sand til 500l :P

En god dag så langt
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrine
Reklame for plussmedlemskap